Bästa presenten
I dag fyller dottern tretton år. Hon gillade både mp3n, Kentskivan, mushjulet och dödskallemössan som hon fick. Men bästa presenten var nog den som hon fick av Eir.
Efter presentöppningen tittade vi i stora musburen. Där hittade vi en hel hög med små bebisar - vi räknade till 10. Jag hade gissat att de skulle komma i går, dottern hoppades på idag. Vilken present!

Grattis till både dotter och eir!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jaha, Grattulerar!! 
Jag fick ju rått-ungar dagen innan jag fyllde år 5te september :P
så jag vet hur det känns! 

Grattis !!! Både till dotter och
musmamman!
grattis :D
Ja, det var verkligen den bästa presenten! 
vad söt den var den där, madde

Ser ut som blå agouti, men jag är ingen expert på att se på foton vad möss har för färg… Berätta gärna vilka som är föräldrarna och vad de är för varianter.

ah, en Jolly-mus… weee…
om Eir är AA - dubbelagouti som jag även så oproffsigt kallar det ibland så att alla förstår - så blir det ju bara agoutivarianter i kullen!

Vilka underbaringar!!

De är verkligen bedårande de små liven.
Ja, verkligen, vilka CHARMBOLLAR!!! Åh, vad vi äääälskar fluffmöss!!!
Blå agouti är "de ljusa"! Väldigt fina! Finns någon blå agouti texelhona man kan tinga?

#22 - Tyvärr, de två blå agoutisarna är hannar. Om vi har könsbestämt rätt…..
Dottern har inte bestämt ännu vem eller vilka hon ska behålla så än så länge är alla till salu. Vad vi tror är bara fyra honor - de som är med på #17.

Jag börjar bli osäker på färgen på ungarna som jag hela tiden kallat agouti. De blir bara mer och mer lika sin mamma som är silver agouti….
Kan nån bekräfta eller kullkasta mina misstankar?
Bilderna är inte de allra bästa men jag tog några kort på Eir som är silveragouti och Giltine som är vanlig agouti, tillsammans med en av ungarna.
Ingen av ungarna verkar förresten ha blivit lik mamma när det gäller glansen - ingen satin vad jag kan se….

De är nog bara lite sämre agouti än mamman. Agouti mognar dessutom med åldern. Om de är lite gråbleka från början kan de fortfarande snygga på sig. Bäst är ju om de är underbart vackra redan från början, fast ibland kan de då bli för mörka eller FÖR röda (har haft en för röd, från Holland).
MVH Elin

Jadå, det är vanliga agoutisar…
Men nu undrar jag över "de ljusa", som ansetts ha färgen blå agouti. Vi har kvar en av dem - Blunder - och han ser inte ut som vår Morakullans Papirmus, som är blå agouti bandad och inte som Mandymoos blå agoutisar som finns in en tråd här.
Däremot blir han mer och mer lik sin far, Morakullans Jolly Jumpimus - och han är blå….

#29 - Hann du se den dåliga bilden jag la ut? Ångrade mig när jag såg hur dålig den blev här och la ut den på Blunder med sin far i stället…. Ja det är mer den färgen. Det är ju så svårt det där med att se färger på bild. Och just de här "ljusa" har jag varit lite osäker på även om jag med tanke på att vi haft blå bebisar förut inte borde vara det. För visst ser han blå ut?
Väldigt söta allihopa, Elyria!! 
Kan tyvärr inte hjälpa me färger..:P

Hon är blue agouti tan … o jag tycker att det är så stor skillnad på henne o dom småttingarna .. att för mig är det inte samma färg *ler*
Så jag förstår att du också undrar.. man blir jäkligt osäker *ler*
elyria, pälsfärgen förändras väldigt med hårlaget…

Ska jag tolka era svar som att Blunder är blå agouti trots att han är så lik sin blå far?
# 35 - Ja, det här med färger är inte lätt… Synd att alla musmänniskor bor så långt bort. Men tur att mus.ifokus finns….

Blå är en renare färg, blå agouti har orange tickning. fast blå har ofta inte helt ren blå, utan är lite ljusare i topparna…
Jag röstar på blå agouti, nej, blue agouti heter det ju nu för tiden! Tickade färger ser ofta helt olika ut beroende på pälsen. Längre päls ger ett nannat intryck än kort, satin mörkar på osv…
MVH Elin

Ok, tack!
jupp, det syns redan på bebisbilderna att han är blue agouti!

Så fascinerande att färgerna kan se så olika ut, fast det är samma. Och så mycket att lära om dessa färger….
Människor kan ju ändra hårfärg helt under uppväxten. Min dotter, till exempel, var nästan svart i håret när hon föddes men är nu ljus (när hon inte har färgat…). Är det så bland mössen också?
nä, möss färgar inte håret… *fniss*

#41 ja om inte vi gör det åt dom då *Ler*
haha… jag hade faktiskt en bild på några färgade labmöss förut… men den har jag tappat bort… inför mässor kan de ibland färga labmössen med karamellfärg…
elyria, speciellt agoutivarianter förändras med åldern…inte så drastiskt som din dotter men de har en tendens att bli rödare… chinchillavarianter är ofta dassiga i färgen som unga med blir mörkare med åldern, t ex silver agouti kan vara brunaktig som ung och bli riktigt svart/vit som äldre…
startade en tråd med blue agouti och det är väldigt intressant om vi kan lägga upp foton på våra blue agouti i den tråden, eftersom det är en variant som inte är speciellt populär och kan se ut på flera olika sätt, mkt beroende på hur bra den blå färgen är - finns flera olika nyanser även på blått beroende på hur renavlad den är