bada möss?
hur ere me att bada möss egentligen? brukar man göra det? dom luktar ju en hel del enligt många. (min sambo) tex =)

Det är ju inte mössen som luktar illa, det är det ostädade burar som gör.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

joo fick städa mina burar väldigt ofta. hade tre hanar (bröder)i en bur men då dom började slåss nå fruktansvärt i samma bur så fick jag dela på dom. men han tyckte att det luktade illa iaf. fast jag städade väldigt noga å diskade alla saker. Tänkte bara eftersom jag hört att man kan bada råttor så undrar jag om man kan bada möss oxå på samma sätt.

Visst kan man bada dem, men det kommer inte att bli mindre lukt av det, då lukten kommer från revirkissande, gissar jag på i ditt fall. OM mna nu badar möss, så är det mycket noga att man har lagom temp på vattnet, och sen ser till att de blir 100% torra. Fast jag håpller fast vid attd et är onödigt, då det inte är från deras kroppar lukten kommer.
Testa att ha grabbarna längre från varandra, byt till ett riktigt bra strö, byt strö varannan gång du städar, och skura sakerna men behåll ströet varannan. Då får de behålla mer av sina lukter, och får mindre anledning att markera nytt igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tack för tipset =)
Kan berätta om mina flickor. Jag hade inte märkt något speciellt men min jobbkompis dotter sa åt mig att dessa möss luktade. Jag bytte då deras hus mot ett luftigare + rensade pappret i boet och då försvann det.
Jag var bara så van vid mina gamla möss som kunde ha samma bo inredning i 2-3 månader utan mera doft än vad pappret doftar så jag hade inte tänkt på att nya möss hade andra rutiner/dofter. Mina gamla spenderade inte knappt någon tid i boet förutom sovtid och mina "nya" gillar att vara där mycket mera….