Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 408 ggr
blackseagull
0

Djurplågare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, kännner mig som en jäkla djurplågare och måste bara få skriva av mig.

Åker upp till norrland imorgon över sommaren och tar med mig mössen. Dels för att jag inte kan vara utan dem och dels för att jag inte har någon konstant musvakt som jag litar på.

Det har iaf inneburit att de fått en ny sommarbur. En bur som är betydligt mindre än det 900 liters terrarium de har haft hittils. Och jag har aldrig sett så upprörda möss innan =(
Jag antar att de vänjer sig och det är bara över sommaren. Men jag är så jäkla kinkig. BLÄ!

blackseagull
0

Här har vi lite gladare musar som gillar att sitta med mig vid datorn

blackseagull
0

*suckar*

guest
0

Hej Själsfrände, sådär "kinkig" är jag också. Flört

Om du inte har katt (eller musätande hund, eller iller, eller nåt sånt) så prova att ha lite skoj! Bygg lite "öppna burar" åt dem!

Alla mina möss lever i öppna burar! (Utom ungar och ungdjur som ramlar och druttar överallt)

Jag använder kartonger från Konsum och andra butiker, och skokartoner från skoaffärer, osv. Även underdelar av riktiga burar går bra.

Det är bara sätta ihop så många man vill ha, sätta tidningspapper i botten och sedan bottenmaterial. (tidningspappret för att de blir aktiverade med att gräva fram det, riva av lagom bitar, och bygga bon av det).

Kartongen, kartongerna (ex brödkartonger från Konsum), eller burbottnarna (av t.ex. dunabur) ställer jag sedan på ett litet bord eller nåt, som är mindre än "bur"-botten!! Sedan kan du bygga på höjden om du vill. Se bara till att inget kan "falla isär". Möss avskyr som sagt att falla.

Då kan de inte gå därifrån, inte klättra därifrån, de måste HOPPA.

Tammöss hoppar inte. De hoppar inte rakt ut i det blå, de AVSKYR att falla, och att inte veta var de kommer att sätta fötterna!

Om de inte är "sjövilda" (eller unga möss) ramlar de inte heller.

För säkerhets skull kan du ha dem i ett rum med stängd dörr, då kan de inte försvinna om de skulle råka ramla ut.

(och om de kommer ut, och inte vill låta sig fångas, eller gömmer sig, vet jag flera bra tips på att få tag i dem ändå)

Det enda att tänka på, när jag väljer "burar", är att kanterna inte är släta och hala. Det ska finnas en kant för mössen att få grepp om. SEdan kan de hänga ut över kanten i en tå om de vill! Möss är starka och smidiga djur, de hivar upp sig igen, de AVSKYR att falla och hoppar inte (om de inte är sjövilda eller mycket unga).

Visar ett foto taget alldeles nu på en av mina öppna burar som står på en bokhylla i musrummet (med en sovande Chip och en sovande Lyra i, ingen av dem syns Flört)

Ett annat exempel finns i tråden "Tack SVEMUS". Där har jag byggt mycket på höjden.

Lycka till med dina möss, som du är så härligt omtänksam om! Kyss

/amaira

Stephanie
0

Jag önskar att jag kunde ha öppna burar! Obestämd Men då riskerar mössen att bli råttmat om de ramlar ur.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Veronica
0

Samma här….önskar att jag hade ett till rum….inte bra om det drattar ner en mus på golvet när man har illrar.

Amor vincit omnia

blackseagull
0

Tack för alla tips. Önskar jag kunde bygga öppna burar men det kommer finnas en hund i huset som jag inte litar på öht. Däremot kommer mössen få följa med på axeln betydligt oftare än vad de har fått hittils.
Tror de kommer att sakna sitt träd att klättra i dock =(

Nu har de sovit i sommarburen över natten. De har inte lyckats ta sig ur den iaf och de verkar ha slagit sig lite mer till ro iaf.

Ska nog gå bra det här. Om jag ändå inte hade så mycket packning att bära Bluh :P