burströ
efter att ha sökt genom varenda tråd om burströ så får jag inte fram det som jag vill veta
jag har just nu toa-lätt till mina 2 små möss men jag har märkt att de älskar att gräva, så jag har köpt lite spån att blanda ihop med toa-lätt och tänkte höra om det är lämpligt för mössen, är det inte det så får mina gerbiler det spånet
det är
dogman professional woodies det står dammfritt! obehandlat!
Burspån för smådjur
Woodies är tillverkat av obehandlade spillprodukter från träindustrin. det är dammfritt och helt fritt från skadliga ämnen
nog för att jag kan gissa att det inte är till 100% dammfritt, men är det lämpligt att säg blanda det med toa-lätt så de får lite mjukare bottenmaterial eller har jag gjort bort mig genom att tänka att det kan fungera till möss??

Toa-lätt funkar utmärkt till möss, men visst kan man ha i spån också.
Jag har själv endast Toa-Lätt till mina pga dammallergi/känslighet sedan 5 år. Mina har alltid trivts med det och har inte gillat bottenströbytet så mycket.
I min bur så har jag ca 10-12 liter Toa-Lätt då buren är 50x80 cm i bottenyta och det ger då ca 5-6 cm i botten. Mina gräver som tokar och funkar som sagt med Toa-Lätt.
jo jag vet att det fungerar utmärkt med toa-lätt då jag har 10 liter i varje bur
men jag försöker tänka mig in i deras sits med och jag skulle inte vilja gå på enbart toalätt utan gärna ha lite att ha blandat med
men tack för svaret, då ska jag blanda i ordning en liten blandning till att det är dax att byta bottenmaterial (typ senast imorgon)
oki här kommer det lite mer funderingar från min sida angående spån
har hittat lite info om just granngårdens kutterspån
Vanligt svenskt kutterspån som används till hästar fungerar fullständigt utmärkt, kan köpas billigt på bla Granngården. Kallas träflingor av någon tillverkare. OBS måste förvaras 100% rått- och musfritt i 28 dagar för att garanterat vara helt fritt från ohyra som kan gå på möss eller råtta. Lämpligen köper man balar med kutterspån, det är det billigaste sättet att köpa spån till smådjur.
det var på en mus-sida
och det här är från en gerbilsida
Använd vanligt kutterspån och hö, och blanda gärna dessa så att spånet blir armerat, för gerbilerna vill gärna gräva tunnlar i det. Vanligt hö och spån köps billigt i stora balar på exempelvis Granngården. Lägg ett tjockt lager på bottnen av buren.
Här i Sverige har vi varken "cedar" eller "pine" mer än i totalt oseriösa djuraffärer som sitter och importerar dessa giftiga träspån (vilket borde vara förbjudet eftersom både cedar och pine är giftiga inte bara för smådjur utan även för människor). Men vi har våra egna träslag. Våra vanliga svenska tallar och granar är inte farliga att använda, ej heller våra svenska lövträd, varför svenskt spån, exempelvis det som säljs till hästar, är helt ok att använda till smådjur.
Det finns massor med varningar angående användandet av cedar och pine ute på Internet och dessa är fullt berättigade, men våra inhemska träslag är alltså helt ok.
hur är det egentligen kan man använda spån av våra inhemska barrträd eller måste man försöka hitta spån av just lövtröd??
jag blandar spån och toa-lätt då jag har en mus som är en grävarkille
Ehh…
"Här i Sverige har vi varken "cedar" eller "pine" mer än i totalt oseriösa djuraffärer som sitter och importerar dessa giftiga träspån (vilket borde vara förbjudet eftersom både cedar och pine är giftiga inte bara för smådjur utan även för människor). Men vi har våra egna träslag. Våra vanliga svenska tallar och granar är inte farliga att använda, ej heller våra svenska lövträd, varför svenskt spån, exempelvis det som säljs till hästar, är helt ok att använda till smådjur."
Pine är tall.
Svenska tallar och granar bildar också terpentin, men den är det diskutabelt hur farligt det faktiskt är i längden. Så vitt jag vet använder i alla fall personer som jobbar med dessa träslag, andningsskydd.

Mvh Stephanie 

oki
då var det utrett för mig tack stephanie
vet någon vart man kan köpa stora förpackningar med spån av lövträd?? vill inte köpa små förpackningar då jag även har gerbiler och de små förpackningarna som jag hittar (ca 50-60liter som max) räcker knappt åt en av deras burar

Man kan beställa nickos alspån som är alflis, av alla djuraffärer som handlar av imazo. Det finns på 100L säckar.
Annars gillar jag kaytees aspspån bäst, finns på 52 L förpackningar. Gibbon är grossisten på det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
har beställt 1 säck på 100liter med alspån hade önskat att det kunde finnas lite större förpackningar typ som kutterspånet på granngården (ca 400liter)
52 liters tycker jag är alldeles för lite för mig men men man får väl ta det man får tag på

52 L är smått, men man kan ju köpa flera! Det är nämligen det tveklöst bästa ströet, tycker jag!
MVH Elin
jo det kan jag hålla med om, jag vet inte vad du får ge för aspspånet på 52liter
visst 1 förpackning räcker ju till 2-3 musburar om man blandar ut det med toa-lätt (och jag brukar ta 10-15 cm tjockt lager då min ena mushane älskar att gräva)
för vanligt woddies som finns här i djuraffären katt, hund och häst shoppen så är det runt 50kr (lite skillnad mot grangårdens 400 liter för 90kr men det är ju barrträd med)

Faxlin skrev
#35: Jag använder spån eftersom jag får tag på bra spån som inte dammar. Och jag tar hem hela tiden. Jag är allergisk så jag städar mina burar väldigt ofta för att inte få lukt av dem. Således hinenr de knappast lida av att det är dålig uppsugningsförmåga heller. Om det nu är dålig uppsugningsförmåga. Jag måste säga att jag tycker att mitt spån suger upp jättebra.
Först tycker jag att vi kan försöka benämna spånet vi talar om med barrträdsspån eller lövträdsspån.
Spån av lövträd är bra och har inga biverkningar på djuren (bara det är urblåst). Det har också betydligt högre uppsugningsförmåga än spån av barrträ.
Men framförallt så påverkar spån av barrträ bl a levern, och det tycker inte jag det finns ngn anledning att utsätta sina djur för.
Det är oftast inte svårt att få djuraffärer att beställa hem asp al eller bok flis/spån till en.

Jag har spån från lövträd. Skulle kanske ha berättat det. Jag får mitt spån från gubbens jobb och de använder lövträd då de framställer sina paneler som de hyvlar fram. Granträden blir det för mycket kåda i för att det ska vara bra att använda i sådant som ska bli inomhus paneler.
Så då bör mitt spån vara okej då med andra ord :-)
Skönt det då jag faktiskt trivs med att använda det och speciellt med tanke på hur ofta jag måste byta och skura burar här hemma.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Är det nån som vet hur Nickos alspån är, dammigt? Uppsugningsförmåga? Jag har ju presentkort på pwss som jag vann på utställningen, och 100 L aspflis kostar 440 kr medan 100 L alspån kostar 235 kr typ. Så nu är jag lite kluven, 440 kr är väldigt mycket pengar :(
Behöver tips!

Nicks alspån är flis av al, dammar inte alls, suger upp bra. Det är min 2:a efter kaytees aspspån!
MVH Elin
jag har beställt alspån från pwss, har tyvärr inte fått det än då min beställning är köad så jag kan inte svara på det
tänkte att jag kunde prova det då det jag använde innehöll gran och fur (som det stog på hemsidan)
#13 Okej, då går iaf mitt presentkort till det! :) Hoppas dom 100 L räcker ett tag till mina 3 burar… Eller så sätter jag ihop mina 4 tjejer i samma eftersom dom har ganska stor yta! :)
Faxlin, hur får du bort parasiterna?? I ugnen?

#12 440kr för 100l? :O jag ger 190kr för samma mängd på min djuraffär..
// Nathalie
#17 För aspflis?! Shit. Hur kan dom ta så mycket då.. :S Var bor du? Haha

#18 ojj läste ju fort men fel.. :P det är ju alflis jag köper.. haha.. man ska inte svara i trådar när man ligger och halvsover i soffan.. 
// Nathalie
#19 Hehe jag tänkte jag också! ;p

#16: Jag har faktiskt aldrig haft parasiter i spånet. Brukar det vara det?
Audiatur et altera pars
#21 Nä jag tänkte eftersom det brukar ju kunna komma in med grenar o trä o sånt, så folk brukar ju frysa ner eller värma upp det så dom dör fast frysen funkar visst inte.. Så dom brukar värma det i ugnen så alla parasiter dör men jag är lite osäker på om det inte kommer lukta björk av maten sen då :p

#22: Ja jag har i alla fall inte märkt något på det spån jag får hem. Men det är klart, har man spånet stående ute eller i ett stall eller förråd eller liknande kan jag tänka mig att man kan få besök av vilda möss och på den vägen få ohyra i sitt spån. Nu förvarar jag inte mitt spån så det finns någon risk för detta heller så jag har nog klarat mig därför.
Tror inte att maten kommer lukta eller smaka björk efter att du kört dem i ugnen. :-)
Audiatur et altera pars
#23 Ja, hoppas du fortsätter ha tur! :D Nä det är min pappa so mär orolig då jag tänkte göra det här i deras ugn ;p Haha! Men får väl ta med det hem till mig till helgen o köra det i min ugn då ;)