mus och akvarium
nu är det snart dax att göra iordning ett 70 liters akvarium till min lilla brutus istället
han bor just nu i en samla på 65 liter med måtten 57x39x42 cm (plus att den är ju som alla sådana plastlådor smalare nertill än upptill)
akvariumet har måtten 62x31x36 cm
(bredd x djup x höjd)
blir att göra iordning några ramar som man kan fästa lite nät över (vill helst ha 2 så att en är avtagbar (för att ge mat etc) medan att det hänger lite saker i den andra som han kan klättra på)
sedan göra något hyllplan för matskålen etc på
får ge 120 kr för akvarium, ljusramp och pump Fluval 1plus.
2 av sakerna behöver jag inte ha, ljusrampen och pumpen
kommer upp lite bilder när jag gjort iordning den till brutus
passade bra att jag såg annonsen för akvariumet fanns nästan på samma ställe som hamsterbur + transportburen för 200kr som jag berättade om i tillfällig bur (kanske skiljer på 500m-1km mellan platserna med sakerna, lika bra att slå till tyckte jag)
Blir nog bra, har haft akvarium till möss själv.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
hoppas jag med då brutus bor i en samla nu så blir det nog samma sak vare sig det är akvarium eller samla-låda
hhar fått hem det nu, eller rättare sagt så ligger det kvar i bilen ute på parkeringen, men det bärs nog in imorgon och då får jag börja mäta för att göra ramar och även lite hyllor (som kommer få bytas ut när de blir för äkliga)
han ska ju få både klättermöjlighet och grävmöjlighet i det här akvariumet, då min lille brutus älskar att gräva och klättra
bytte ju bottenmaterial igår åt honom och han har redan börjat göra en liten grotta som jag ser, det börjar försvinna lite bottenmaterial vid ena vägen (under spånytan alltså) medan att ytan höjs på något konstigt höger, vet inte om det sväller eller om buren krymper, ne då han bär ju upp det han har grävt upp och lägger på ytan
han kommer nog att få det bra i akvariumet, då han har det i sin lilla samla där jag tror att all doft stannar i själva lådan (har inte sätt på något nät än utan har bara mängder med små hål, visst jag tror att vi har ett lock med nät till en sådan samla så att han slipper bo i sin egna doft tills akvariumet är färdigt)
just nu så känner jag mig ganska fantasilös ang akvariumet
vad ska jag göra/köpa för hyllor så att jag slipper byta ut dem med en gång pga revirmarkeringar
kan jag göra några trähykkor som jag kan behandla med något eller vad har ni för förslag
jag känner mig fantasilös + deppad idag nämligen så jag behöver lite hjälp
kan man lackera trähyllor om lacken/färgen är vattenbaserad, har hört något att sådan färg ska vara ofarlig för djur
lika bra att fråga så jag inte gör något som kan skada Brutus eller vem som nu får bo i akvariumet