Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 582 ggr
fiffiluren
0

djuraffärer...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

var på apu i en djuraffär i våras, da hade ganska bra åt de flesta djuren, speciellt reptilerna och fiskarana, fåglarna hade jättestora voljärer och marsvin/kaninen och hamstrar/gerbiler hade jättebra burar också. Men det eviga dilemma (stavning?) kommer ju vid råttor och möss. De hade 25 råttor i samma bur, i spån (som INTE är bra för deras luftvägar) och ett hus med en matskål. Dock har de hannar och honor separerade "det var ju olagligt att ha dem blandade" = helt sant! Men måsta man ha 25 stycken i en så lite bur (ca 70*50*40 ungefär).

Och så mössen då, de hade två dunaburar (ändå ganska stora (70*40 är dem väl?)), hanar i en och honor i en. Hanarna slog ihjäl varandra eftersom, hittade en eller ett par döda om dagen tills det bara var en kvar - han satt där tills jag slutade efter tre veckor. Och så honorna, jag räknade dem aldrig men jag gissar att de var fler än vad buren egentligen tillät. Bilden visar honorna under tiden som jag städar deras bur och där har en del dessutom blivit sålda (som levande ormmat - billigare än om man köper som husdjur).

Stephanie
0

Fy fan säger jag bara… Har du inte anmält? Rynkar på näsan Annars borde du det, inte minst pga hanarna!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

fiffiluren
0

Nä har inte anmält, kan ju tipsa om att det är Djurmagazinet Falun, om nån annan har vägarna förbi. Kolla om det ser likadant ut nu.

Jag var ju bara en praktikant vars åsikter inte är värda nått, de nonchalerar bara om man kommer med förbättringssynpunter.

och jag är tyvärr för feg för att göra en anmälan och jag vet som sagt inte hur det är nu. Så…

blackseagull
0

#2 man kan anmäla anonymt

reverse
0

#2 Är de verkligen så osympatiska? När jag gick djurvårdarutbildningen på gymnasiet och praktiserade på en djuraffär så var de mycket lyhörda för eventuella tips. I alla fall medan jag var där så hade möss och råttor det bättre. ;P De gick inte med på att ha en separat bur för varenda mushane, av utrymmesskäl, men vi kunde i alla fall separera bort de tydligaste "bråkmakarna" så gott det gick och hanar som blivit skadade och var svaga lämnades inte åt sitt öde, utan fick sättas i en liten "sjukbur" ¤backstage¤ så att säga. De fick lite mer värde, även om djuraffären var tydlig med att mössen främst såldes till ormmat. De var såpass billiga att det var snabb åtgång på dem också. Mina åsikter var värda något, även om mycket handlade om att kompromissa liksom.

//Lina

Faxlin
0

Usch vad hemskt. Men jag anser att man ska anmäla sådant när man ser att det är helt fel. Och som sagt var man kan göra det anonymt med. Och en djuraffär ska ju föregå med bra exempel inför nya ägare. Men just Djurmagazinet kan man ju ta kontakt med över nätet och få tag på de som styr hela kedjan. Om inte annat för att försöka lära dem om hur de ska förbättra inom hela kedjan. Jag tror det är bästa sättet att gå, att lära hur det ska vara liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bim
0

Nej men fy vad hemskt! Bra att du tog kort på det… Du vill inte ta kort på råttorna och lite fler på mössen? Varför vill du inte anmäla, om du är anonym?

fiffiluren
0

jag kan inte ta fler bilder förrän till sommaren då jag är bosatt i kiruna och ska åka dit först senare. Är det lika illa då ska jag ta bilder och då anmäler jag. Djuren hade det ju inte dåligt de hade det bara jävligt trångt, burarna städades 3 gånger i veckan och så vidare. Jag försöker inte försvara det, men nu tycker jag att det har gått för lång tid för att jag ska kunna ge en riktigt bra bild om hur situationen ser ut. Dessutom visste jag inte bättre då - att man kunde anmäla något sådant. Varje dag blir man påmind om hur lite man vet…

imsuchadiva
0

Får man fotografera hur som hellst i en affär?

axilur
0

#8 Ja, om det inte finns en skylt som förbjuder fotografering i butiken, eller om butiksägaren eller personal säger att man inte får det.

/Anneli

imsuchadiva
0
Vattnadal
0

Följer inte butiken L80, är det bara att anmäla. Då ska de få besök med kontroll. Sen får de kanske en månad på siga tt rätta till felen, görs inte det, blir det böter i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter