Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1391 ggr
[SarahOhrn]
0

Fet i pälsen

Alla mina möss fick på utställningen omdömet att dom är väldigt feta i pälsen och nu undrar jag om någon vet vad det kan bero på och om man kan göra något åt det? Visserligen var en av dom EXTRA mycket fet i pälsen just när dom skulle upp men :p

Tips tack! :D Dom ska va finare nästa gång ;)

Mymlan
0

Testa tvätta av med baby servett dvs våtservett bara stryck det över dem. Jag vet ej om det blir bättre men testa. Ta oparfyrmerad.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ivanhoe81
0

de gör inte som gerbiler då?? badar i sand, bara en fråga till någon som är lite mer kunnig än mig

Stephanie
0

#0 Har de någon inredning av plast i buren?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
0

#2 Nä tror inte möss badar faktiskt..

#3 Jo, jag har ju dom i en plast-samla-låda nu och plasthus, men dom har inte blivit fetare i pälsen sen jag satte dom i samlalådan men det kanske är plasthusen då.. För när dom va i petboxarna i lördags blev dom extremt feta i pälsen när dom skulle visas upp, hehe..

ivanhoe81
0

#4 oki det var bara en tanke, jag vet ju mer om gerbiler än möss, hade inne ett litet sandbad till en och han älskade att sitta och gräva i det

jag har plasthus till mina och samlalåda till 1 och mini-mini dunor till den andra (hopkopplade till en stor med rör och ett lite större behållare som han sover i)

[SarahOhrn]
0

#5 Jaså :D Kanske ska testa det då! :) Men dom brukar inte behöva sand i alla fall..

Stephanie
0

#4 Plast brukar kunna göra djuren rätt feta och kladdiga i pälsen… Det bildas kondens.

[SarahOhrn]
0

#7  Ja, det förklarar ju saken :D

ivanhoe81
0

ne de behöver inte sand men det är väl en rolig grej för dem

kondens ja det kan ju göra vilken päls och hår hur feta och kladdiga som helst (även svett som jag vet om, jag går ju och svettas dygnet runt även på vintern nästan)

Vattnadal
0

Se över foder, burströ, ventilation i burar, hus od. Kondens är en stor bov, fel foder kan ge feta pälsar.

Sen kan de bli feta i pälsarna av att vi kladdar ch grejar med dem på utställning. En nervös matte med varma svettiga händer, som håller i godis, sen musen, kan oxå förvärra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Okej.. Det va dock inte felet då, men mössen va riktigt stressade och sen plasten av petboxen kanske..

Får kolla över fodret och sådär.. Byta ut husen mot trähus osv så fort jag har råd. :)

Vattnadal
0

Man behöver inta ha trähus, ta bort platshusen och ställ in kartonger istället, helt gratis! Då slipper du kondens av huset, och de kan tugga på det, när det är dags att byta, kasta det och ställ in en ny kartong!

Kika på hur mycket ventliation du har i burarna oxå.

Fodret är det bara att läsa på om här. Köp inte färdiga blandningar med färgade klumpar och annat jox. Det är läskigt mycket färgämnen i de gröna sk extruderade ärtorna och de orange dito morötterna. Mössen skiter grönt och orange av dem! Det finns massor av bra Artiklar om foder här.
Har man inte så många möss, är en osötat musli toppen som grund. Till det sätter man lite fröer, torkade frukter, nötter, ibland lite torrfoder för hund/Katt. Har man många möss köper man säd på hela säckar, eller kanske säd och frön på lösvikt i djuraffärer och hästsportsbutiker.

MVH Elin

[SarahOhrn]
0

#12 Ah det ska jag göra! :)

Jo, nu har jag ju samla-lådor, ska sätta på nät men har bara hål än så länge. Men fram till utställningen bodde dom i gallerburar och där kom det då in luft så det blev bra ventilation..

Ahh, det är därför min Anastasia bajsar grönt! :/ Tänkte börja göra egen så det är dags nu då. :) Ska leta nåt "recept". Jag har 5 möss, det är väl inte så många fast blir rätt dyrt kanske.. :p Ska kolla upp det! Hehe :) Men det är dom ju värd.. Iofs! Men jag vann ju råg o rågkross 2 påsar + nåt extra-foder för råttor eller va de va, nu på tävlingen, så det räcker ju ett litet tag om jag tillsätter lite annar : )

ivanhoe81
0

ett tips på foder som vi brukar blanda ihop (vi gör ju en sats och fyller i en liten hink)

7,5dl havregryn
4 dl   gröna ärtor
7 dl   vetekross
10 dl grynblandning
2 dl   helt bovete
2 dl   torkad majs
3 dl   torkade morötter
9,5dl underlatblandning (zooman)

kartonger är bra men jag har behövt att slänga dem efter 1 vecka eller mindre (nerdränkta i kiss)

de plasthusen som jag har brukar de fylla med toapapper (ger dem självklart mjukare och dyrare än det som jag använder själv)

ivanhoe81
0

#13 hoppas reseptet som jag skrev i inlägg #14 duger åt dig

[SarahOhrn]
0

#15 Ja tack tack :)

Camillhe
0

Glöm inte korn i blandningen, havre, vete och korn ska vara grunden.

Finns kanske i din grynblandning Ivanhoe, men skriver det ändå så det inte blir missförstånd:)

Mymlan
0

#17 Möss och råttor ska ha av alla 4 sädeslagen: Vete, Korn, Havre och Råg.

Får man ej tag på Råg så har konsum och Ica etc vid flingor en påse med Råg flingor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Camillhe
0

#18 Nej Mymlan, det finns ingenting i råg som inte korn vete och havre innehåller så råg är onödigt.

"Grodkunskap:D"

[SarahOhrn]
0

Jag som vann två påsar råg o rågkross.. Buhu! :p Men det får vara med i blandningen så länge..

Stephanie
0

#19 Du får gärna hänvisa till fler källor än Grodan om du har! Skulle vara intressant att läsa om! Glad

Vattnadal
0

#20 Det är inte onödigt som i att det är dumt att ha det, utan det de innehåller finns även i de andra, så det är inget man måste ha.

MVH Elin

ivanhoe81
0

vi har bytt havre mot havregryn plus att grynblandningen innehåller vete, råg, havre och korn

AXA Grynblandning fullkorn och fibrer står det på påsen

glömde skriva att det innehåller de 4 sädeslagen sorry

Camillhe
0

Precis som vattnadal skriver så är det inget dåligt med råg, bara in te nödvändigt.

Stephanie, om du läser näringsinfo på råg havre vete och korn kan du själv ta reda på det.

Terato
0

Jag har ett bra recept som jag översatt från delar till litermått. Det är Eva Johanssons recept:

2 dl Havre 2 dl Vete 2 dl Korn 2 dl Råg  (Eller grynblandning)

1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund _(Kan uteslutas, jag använder det bara ibland)
_2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö

Det ska alltså vara rätt lite fröer. AXAs grynblandning innehåller endast havre, vete, korn och råg så om du vill kan du byta ut de fyra översta ingedienserna till 8 dl Axas grynblandning! Det blir alltså exakt samma sak.

I den här blandningen ingår ju både råg och korn men som sagt behöver de ju egentligen bara det ena men tar man bort det blir andelen fröer lite hög så ska man köra det här receptet så är det både korn och råg som gäller. Men den här blandningen är alltså den som hittills funkat bäst för mig. Alla ingredienser går att köpa på ica!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

Okok men inga nötter o torkade frukter då?

ivanhoe81
0

mina älskar torkade morotsplattor/kuber så det är något som jag inte vill ta bort från dem

men sedan ger jag dem lite gott då jag har gjort rent i buren små ostkuber (vet att sådant inte är bra men man måste ju få unna sig lite) plus grovriven morot allt försvinner ganska snabbt hos mina möss

brukar tärna lite ost och ge dem 1 gång i veckan 2-3 minimala ostbitar plus en hög grovriven morot som fortfarande är fuktig av sin egna saft (eller vad det nu är i morötter)

de är hur mysiga som helst, de springer fram och tillbaka på databordet, under min hand (de trycker in nosen och trycker upp den så de kan krypa under) ut på tagentbordet slänger sig i mina pappershögar och gnager lite på kanterna (tur att jag inte har några viktiga papper utan bara ett par hundra kladdpapper)

sedan jag började med ost och rivna morötter så har de fått mer energi och är mer nyfikna plus att jag har de 2 värsta kelgrisarna och sällskapsgrisarna som jag känner till

[SarahOhrn]
0

Problemet med ost är ju att det bildas mycket slem av mjölkprodukter så dom kan få svårt o andas :S Och en ostbit för dom är ju pyttepyttepytteliten för o vara "liten" för dom. Som, ett knappnålshuvud eller nåt? Hehe :) En gång i veckan låter lite mycket..

ivanhoe81
0

jaså jag tar det i samband med städningen

ostbitarna är såpass små att de tar upp dem med tassarna

[SarahOhrn]
0

Okok. Ja jag vet inte, har bara hört att man inte ska ge dom mjölkprodukter..

ivanhoe81
0

samma här, men så länge de älskar det så ger jag dem det och jag ger dem inte typ en hel oct otan bara en liten kant som jag delar i minimala bitar

har allt hört det med att inte ge för mycket mjölkprodukter men har för mig att lite kan man ge dem

[SarahOhrn]
0

Okej :)

Camillhe
0

Det här har jag ingen källa på utan är hur jag tror ang just mjölkprodukter.

Ja mjölk är till viss del slembildande men jag tror inte det minsta att man behöver undvika mjölkprodukter. Möjligtvis på en mus som redan rosslar en massa, att det kan vara onödigt att chansa.

Ost är ju inte slembildande trots att det är gjort på mjölk så det ser jag ingen anledning att inte ge dom, dock i små mängder då ost ofta är ganska salt.

[SarahOhrn]
0

Ok ok! :) Vad bra. Då kan jag ju testa detta.. Läste att man inte skulle ge dom några mjölkprodukter alls därför har jag inte gjort det . :)

Camillhe
0

Man kan ta det lite försiktigt i början om dom är helt ovana vid laktos.

ivanhoe81
0

jag gav ju mina bonbinos med ostsmak (godis för råttor), men det går ju inte köpa det längre, det är därför jag ger dem små ostkuber istället för de brukade slänga sig på bonbinosarna (vet inte om jag stavat rätt nu), men jag brukar se till att det är ganska mild ost som jag köper

Stephanie
0

Ja, jag håller med Tarmis. Mjölkprodukter är slembildande, och jag skulle inte ge det till ett djur med andningssvårigheter (typ rossel). Men friska djur får smaka allt möjligt Glad

[SarahOhrn]
0

Okej, vad bra, då vet jag! :D

Stephanie
0

Det är ju bara att jämföra med när man själv är förkyld - har man redan slem i halsen vill man inte dricka mjölk! Tungan ute Men annars (brukar) det gå bra!

Grodan
0

Fet päls kan även bero på virus (och brukar eg inte visa sig på så många andra sätt) samt ohyra. Även dålig utfodring, men antar att det kommer att lösa sig med alla tips i tråden.

Vet att vi haft sådana här trådar förut, kan vi sätta ihop en artikel? NÅgon?

Mina långhårsmöss hade fet päls, specielt satinerna (som enligt mig är lite känsligare), men såfort jag fick bukt med skabbkvalsterangrepp försvann det. Utfodringen har alltid varit densamma: hemmablandat med mest säd, men även fröer, nötter och annat.

När jag nu försöker minnas, tror jag mig minnas att i en musbesättning där de endast utfodrades med torr hundmat hade mössen väldigt feta pälsar. Men minnet kan svika…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[ElisabethYL]
0

En idé kan vara att ha en mjuk borste som de är vana vid hemifrån… Har provat det på några gerbiler och de verkar bli lugnare av det, en borste kan ju inte göra pälsen fetare iaf - så det kanske skulle vara något för utställningar?

Stephanie
0

#41 Nu är det ju kanske inte bara själva utställningen som är problemet, utan vad som ligger till grund för den feta pälsen.. Det är inte normalt med en fet päls.

[SarahOhrn]
0

#40 Mina som är feta i pälsen är just satin och den som är värst är långhårig. Men behandlas inte skabbkvalster med stronghold? Jag har nämligen behandlat samtliga möss två gånger nu, då min gamla mus hade skabb men dom här har inte fått några symptom men ändå blivit behandlade två gånger med en månads mellanrum eller vad det va (minns inte ens det nu, men det vet. rekommenderade). Så jag tycker inte det borde bero på ohyra..

[SarahOhrn]
0

#40 Och borde dom inte sagt nåt om det på utställningen om dom trodde de va ohyra :O Dom sa ju till dom som hade skabb o dom blev diskade.

Grodan
0

#43 Skabbkvalster kan behandlas med en mängd olika preparat - jag nämde inte i #40 HUR jag fick bukt med angreppet, bara att det hjälpte mot fet päls.

#44 Jupp så ska det gå till. Sa inte Elin som dömde något om de feta pälsarna då?

[SarahOhrn]
0

#45 Nej, det va därför jag undrade om det går att använda stronghold mot det för i så fall är det inte det det beror på eftersom dom nyligen fått kurer av det för att min andra hona hade skabb.

Jo hon sa ju att dom va fet i pälsen men inte om att det skulle bero på någon sjukdom eller så och dom blev inte diskade. Någon sa pga kondens, i petboxarna, att dom har plasthus, och sådär. Och likaså att det kan va fodret.

Grodan
0

ah, men då kan det ju bero på stronghold då?

annat tips är att du har lite grävmöjligheter till dem. möss är inga badare, varken i sand eller vattenbalja, men de är grävare… de gräver gärna i strö, rivet papper (dokumentstrimlat telefonkatalogpapper är dunder!) och hö. Det kan fixa till pälsarna på dem.

Vill även varna lite för att göra det för torrt i buren. Möss behöver ett bo där det blir lite fuktigt. De behöver hög luftfuktighet. Jag råkade nyligen själv ut för att en kull fick de klassiska ringarna runt svansarna av för torr luft - har jättetorr luft här hemma - men jag lyckades rätta till det, och de tappade inte sina svansar, med ett plasthus. De fick inte heller fet päls…

[SarahOhrn]
0

#47 Ja kanske det :O

Ja, mina bor ju i plasthus. Får se vad jag kan få till..

psyko
0

Mina möss som jag har haft har uppskattat att sandbada, du kan iallafall testa att ställa in en liten skål med sand så får du se:)

ivanhoe81
0

#49 ja det tipsade jag också om

#47 grävare det kan jag hålla med om, jag har börjat blanda ut spån med toa-lätt och en av mina muspojkar är lika mycket under spånet som ovanpå vilka grottor han gräver

inte visste jag att de behövde hög luftfuktighet det var något nytt för mig

jaha nu har Brutus hittat en smula av en pizzabit med som han sitter och tuggar i sig, busunge (han älskar det smeknamnet speciellt när han sitter i handen för när jag säger det till honom på lite glatt retfullt sätt så kurrar han ihop sig och burrar upp pälsen lite och vibrerar ordentligt (spinner som ni har sagt) och riktigt njuter, med sina halvslutna ögon

ursäkta om jag tog lite av din tråd

Grodan
0

#49 vad använder du för sand? vad gör de i sina sandbad?

när jag testade med sandbad till några av mina möss, så satte de sig i skålarna och smakade på sanden… sedan sprätte de ut sanden i buren…

ivanhoe81
0

#51 jag använder också sand, samma sand som mina gerbiler

blästersand (enbart finkornig sand), först var de försiktiga, sedan sprang de rakt över sanden sedan började de gräva och göra sina behöv i sanden (efter att de rullat och lågit i det)