gnager massa
Min älsta mus jag har som inte änns är ett år som en av mina första fick i somras är inte det minsta tam alls när man har henne uppe i händerna vågar man knappt det för hon är jätte rädd och skakar typ. Men när man stoppar ner handen i buren går hon fram och gnager ganska hårt på fingrarna. Varför gör hon det? och kan man få henne att sluta med det? hon höll inte på så förut när hon var mindre.
Hur känns skakningarna? Jag tror inte att hon skakar för att hon är rädd, utan att det är sk "tassdarr", vilket är en bra egenskap. Hur beter hon sig i handen annars? Är hon springig, gräver och krafsar, eller är hon lugn och kontaktbar?
Att hon gnager hårt på fingrarna låter inte så bra däremot. Det kan inte vara för att du luktar gott om fingrarna, har tagit i nån mat som hon vill smaka på? Biter hon så att du blöder?
/Anneli

mina möss bet mig och så i början men sedan började jag mata dom med godis ur handen och nu är dom hur goa som helst! Tänk vad god mat kan göra ;)
#1 är tassdarr bra? Intressant, kan du berätta lite mer? :)

1# det är nog tassdarr vad är det då? Nej hon biter inte så det blöder och jag har alltid en mat bit i handen men hon gnager ändå och innan hon typ hinner bita hårdare tar jag bort handen. Och i handen är hon springig och hoppar runt lite oroligt
Läs artikeln "Tassdarr", den förklarar det mesta. 
/Anneli
tassdarr är ju ett tecken på att de spiner precis som en katt gör när den mår gött
har 2 mushanar som älskar att klättra på mig och deras tassdarrandet är lite som tryckluftborrning (kanske inte riktigt så illa) skakningarna går i vågor är nog det närmaste sättet att förklara det på
har en gerbilhona som jag känner samma sak ifrån (den första av mina gerbiler)
tassdarr är vad jag tycker ett bra sätt att märka om en mus (eller gerbil) tycker om en
har för mig att det kallades för tassdarr innan man kom på att de spann och när man väl kom på det så var tassdarr redan så inbakat hos alla att det nästan var omöjligt att ändra på det