Musgnissel...VAD betyder det?
Rutan tutan är en sån där mus som slickar en på näsan när man hälsar på henne, hon är försynt, lugn och gosig. Om jag sitter vid datorn kryper hon in under mitt burriga hår och lägger sig på mage där. Mysigt.
Hon vill helst inte kissa mig i nacken heller…. TACK! säger jag. Hon knallar ner på min arm och skvätter ut det i universum eller på tröjärmen, sen går hon upp på axeln/nacken igen.
Det känns som om hon trivs med mitt sällskap….
Därför undrar jag över ett ljud som hon ger ifrån sig ibland när hon sitter på axeln. Hon snabb-"gnisslar" tänder. Eller hackar tänder?
Så där som marsvin gör när de är sura. Det är INTE snörvel, Rossel, det är tand"aktivitet".
Kan det vara att hon är sur och att jag helt enkelt inte fattar att hon egentligen tycker att jag är ett pucko?

Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg =oP
Du skrev så roligt.
Hoppas du får svar på din fråga i alla fall =o)
Ha det gott!
Kramen!
Dom gnisslar tänder när dom myser och tycker livet är utmärkt!! Mina är nog lite vildare än din(a) dom sitter inte still mycket. Men när dom sitter på axeln gnisslar mina också. Helt klart positivt!!
Ja, man vill ju i a f tro att det är så Shun. Tandaktivitet tror jag mycket på.
Tänderna har öppna rötter och växer hela tiden, det är därför av vikt att gnagare filar ner tänderna emellanåt. Detta gör de genom att snabbt dra dem mot varandra och då uppstår detta tandgnissel. De väljer oftast att gnissla tänder då de ligger i trygghet och på ett ställe de trivs - så visst kan man tolka det som Shun! Men det är "nytta med nöje" skulle jag säga!
Det är också en del av det hela. Konsekvensen för en ägare är att musen är trygg och myser.
Sant 

Mmmm… Vad bra det låter…. Mys…