Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1270 ggr
Grodan
0

Ung hona med kull

Jag fick ett brev:

Jag köpte en ung mushane, som bott i en grupp med bröder och andra äldre hanar, för någon vecka sedan. Efter någon dag upptäckte jag att det inte var en hane utan en hona. Hon fick en kull på 8 stycken….

Hur ska jag göra? Ska jag ta bort ungarna eftersom det  antagligen är en bror som är pappan och att de är jobbigt för mamman eftersom hon är så ung.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Det är svårt att ta ställning till då jag inte ser honan, hur hon klarar saken, hur gammal hon är, vilken kondition hon är i samt hur hennes bröder samt de andra äldre hanarna är.

Bor far/äldre hane med ungar av bägge könen är det oftast HAN som parar sig med honorna när de öppnar sin vagina. De brukar öppna den vid 5 veckors ålder. I några få undantagsfall kan hanungar para sig med modern när de är 4½ vecka gamla, men inte om fadern bor med dem för då är det han som har företräde. Nu kan det vara olika från linjer till linjer hur det är med dominans osv. Hanar som är temperamentsavlade brukar inte vara så dominanta och där får typ alla hanarna i flocken para sig bäst de vill… Skrattande

Är det en bra och långlivad linje, med bra djur - bra temperament, inga beteendestörningar, bra hälsa och livslängd - så kan du gott spara ungarna. Om du inte vet ett smack tycker jag nog att du ska ta bort alla eller merparten (kulla bort hanarna).

Vidare avel kan man bara prata om när man har lite mer kött på benen om hur de utvecklas.

Möss är inte alls känsliga för inavel. Extra kroppsdelar är en myt. Det enda man vet med säkerhet är att människor inte klarar inavel, men de flesta djur gör det. Dock är det bäst att noga välja ut djuren man avlar på, så att man alltid väljer de bästa, kan bedöma vilka som är bäst samt ej avla på djur som är mindre bra.

Ang. om en ung mushona klarar att ha en kull i ung ålder: javisst! Det är inte att rekommendera att avla på honor under 5 månaders ålder, men möss är gjorda för att ha ungar så de lider verkligen inte av det.

[ElisabethYL]
0

Själv skulle jag ha avvaktat och sett hur ungarna blivit…

Att ta bort ungar enbart för att föräldrarna är syskon tycker jag inte man ska göra, men om de visar tecken på att psykiskt eller fysiskt inte må bra så är det en annan femma…

Sen har ju honan nya kompisar då, så det är ju lättare än att leta efter nya kompisar…

Men såklart - det var ju många år sen jag avlade på möss Tungan ute

Sandra-L
0

Hej alla!

Honan kommer ifrån mig och min avel.. Tyvärr..
Det säger jag rakt ut med risk att få skit kastat på mig.

Jag födde upp denna kull och hemskt nog så har jag missat en ensam liten hona när jag sorterade ut honor/hanar från mamman vilket resulterade i att denna lilla hona gått tillsammans med sina bröder istället för med sina systrar..
Ett hemskt misstag vilket jag fortfarande mår dåligt över men kan tyvärr inte göra annat än att lära mig av det..

Jag brukar alltid kolla bebbarna noga och vid flera tillfällen men gjorde inte det med dessa då de såg så klockrena ut som små samt att jag varit extremt dålig och blivit tvungen att prioritera annat. Därför har inte denna kull fått samma kärlek och tillsyn som andra..
Jag tycker det är tråkigt att ägaren i fråga inte längre vill ha kontakt med mig.. Vi har haft sporadisk kontakt sedan hon fick hem musen men hon svarar mig endast här på MIF ca 1 gång i veckan. Vilket är aldelles för lite för att kunna lösa detta.
Har desutom ringt henne vid flertalet tillfällen men får aldrig något svar. Lämnar mitt nr gång på gång så hon kan ringa mig också men utan resultat..

Denna kull är från mina importerade abessinier och jag vill inte att denna kull ska finnas då det är total inavel vilket ej får hända med sådana nya "varianter"..
Jag har erbjudit mig att komma och hämta dem ungarna, byta mot en hane (som hon skulle ha från början), självklart pengarna tillbaka om hon beslutar sig att inte behålla ngt från mig, hon får även behålla honan om det är hon hon fastat för etc etc.
Jag har varit så tillmötesgående som möjligt eftersom detta fruktansvärda är helt och hållet mitt fel..

Men jag tycker verkligen inte att denna kull med bebbar ska existera då varianter abbys är så pass ny i sverige. Låter hemskt jag vet men jag som uppfödare vill inte ha en kull inavel från mig..

Dessutom är detta ett bra tag sedan dem föddes. Får helt enkelt inga svar eller lösningar på detta från ägaren och vet inte vad jag ska ta mig till!!

Ni får säga precis vad ni vill ang. mig och händelsen men nu har jag iaf förklarat mig här också och jag kan tyvärr inte göra mer än så då jag inte får ngn kontakt med köparen..

Grodan
0

#3 Jag vet inte vem som är uppfödaren och jag tycker det är oviktigt då det är en intressant fråga. Frågan vad man ska göra när en ung hona får en "oplanerad" kull.

Sandra-L
0

Beror helt på vad det är för hona och vad det är för linje..

Om det hade varit en "vanlig" mus så hade jag låtit henne fått behålla ungarna förutsatt att hon är pigg, frisk, bra stam etc.
Och inte så ung som i detta fall!

men när det gäller abbysar som är så pass nya i sverige så är det sååå dumt att låta inavel slinka förbi. Det kan slå tillbaka på abbysarna och eftersom det inte finns så många olika linjer i sverige så är det, enligt mig, förfärligt..
kommer då kanske sluta med att de svenska abbysarna blir helt felavlade och linjerna förstörs..

inavel/linjeavel kan förekomma när man har en lång stam bak på föräldrarna. Så man vet om att det bara ligger friska djur bakom.
Men det vet man inte på många av abbysarna, jag har inte alls lång information i stammen gällande dessa tex.

jag tycker detta är frukansvärt och förödande för abbesinierna..

Camillhe
0

Varför får inte "total inavel hända med så nya varianter?"

Man har ju inavlat grovt för att få fram abyssar så en till inavling gör nog varken till eller från. Gällande uppfödning och linjer så är det upp till var enskild uppfödare vilka möss dom köper in och vill arbeta med.

Så att en sådan här kull skulle förstöra abby"linjen" har jag svårt att förstå.

Jag tycker att man får utgå från honan skick ang om att kulla eller ej. Är hon liten och späd kanske man ska ta bort några om hon fått en stor kull.

Annars får man mata på med massa nyttigheter för att hjälpa henne ta hand om sin kull.

bananja
0

Jag tycker det är väldigt starkt gjort av dig att säga att misstaget kommer från dig.. Det ska du ha beröm för tycker jag.. självklart har du inte gjort fel med flit å jag tycker inte man ska bli så arg då. Du är ju bara en människa å alla kan göra fel nån gång.. vi lär av våra misstag. Å jag tror nog att du har finfina möss. =) Starkt gjort, alla hade nog inte erkänt.

Grodan
0

Nej. Nu blev det fel. Den här tråden ska INTE handla om Sandra, abyssar, inavel !!!

bananja
0

Oj förlåt, inte meningen att bryta tråden..

[Thiah]
0

Hur klarar ägaren till honan av att ta hand om ungarna undrar jag. Finns det ekonomi, tid, vilja och plats åt dessa små krabater?

Finns dessa saker så tycker jag man kan behålla dem och ge mamman extra mycket gott och nyttigt att äta. Finns dessa saker inte är det kullning som gäller enligt mig.  Man kan ju välja att kulla bort en del men det är ändå ett stort projekt att ha musbebisar.

SwilMer
0

#10 Är ägare till honan som nämts, och jag känner att jag klarar av det. Och jag har erfarenhet av musbebisar sen innan. Kommer inte behålla alla utan några ska kullas bort. Och mamman får annan mat och malet äggskal i för att få i säg lite extra.

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

MalinMalin
0

Men har du inte kullat ungarna tills nu,så kan du du lika gärna behålla alla…För dom ungarna borde ju vara halvstora nu.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

[Thiah]
0

Då är det bara att satsa och ha en rolig tid med de små liven.

Helena1978
0

Är lite nyfiken, så jag måste bara fråga vilken metod som används när man kullar en kull. Får gärna pm:a mig om detta.