Hur många burar?
Hur många möss vi har, finns det en egen tråd om. Men hur många burar har vi? Och hur ofta gör vi rent i dem? Efter schema, eller impulsivt när tidoch ork finns?
Jag har just nu 9 burar. Endast möss, så inga andra burar finns (mer än tomma förstås, har ett reservlager).
Blir 10 eller 11 om några veckor då ett par nya bebishanar vuxit till sig.
Jag gör rent med ca 3 veckors mellanrum. Ibland tätare, beroende på hane, eller lite extra många möss, eller kanske en lite mindre bur.
Burarna är stora egna skapelser och tillfälliga hopbyggen, av burbottnar, kartonger, lådor, och allt möjligt. Unga hanar som just skiljts ut bor i dunor ett tag.

Just nu 2 musburar som städas 1 gång/vecka. Ibland blir det 2 ggr/vecka beroende på doften och hur jag jobbar.
4 musburar, 5 hamsterburar, 2 råttburar och en marsvinsbur har jag nu. Plus några trasiga burar som jag slängt ut i förrådet, och plus min voljär som dock ska säljas (därav anledningen att jag nu har två råttburar…). Och så plus transportburar och sånt förstås :P
Gör rent typ när jag känner för det eller tycker det behövs. Brukar bli 1-2 ggr/vecka beroende på strö och djuret/djuren som bor i buren. Hos just mössen brukar det landa på 1 ggn/vecka.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Kom ju på 1 bur till: hamsterburen. Den städas oxå 1 ggr/vecka.
Jag har varierande antal hamsterburar beroende på om det finns halvstora bebisar hemma eller inte, men runt 15 för guldarna, 2 dvärghamsterburar. 2 musburar bara, liknande mini-Duna, 1 med 2 tjejor och 1 hanbur med en pojk (den som alltid luktar mest av alla, oavsett). Min intention är och har alltid varit att städa regelbundet, bestämda burar på bestämda dagar, men vete sjutton om jag någonsin lyckats med det. Det blir oftast lite som det faller sig, utifrån hur fräsch varje bur är och/eller hur länge sedan sist. Bebisburar byts oftast. Dvärgburarna mest sällan. Minns inte hur det är med musungar, men iaf hamsterbebbar grisar ner mkt.

Jag har två stora fågelburar med fåglar i,
Sedan har jag 6 stycken musburar, dessa är ett terrarium, en duna, ett gammalt akvarium, en petbox & ett par gallerburar.
Sedan har jag en gallerbur som är fåglarnas lekbur, och en annan gallerbur som stor tom, det är en hamsterbur, jag hade tidigare tänkt låta ngn liten hane få bo där men det gick ju liksom inte så bra för när dom tar sig ut & in genom gallret så får det vara.=)
Jag försöker städa en gång i veckan, ibland oftare beroende på hur det luktar från tex pojkarna.

Jag har 2 dunor, 2 svarta gallerburar, 1 vanlig gallerbur, 2 "plastlådor" som är ombyggda till burar och 4 petboxar i olika storlekar!
Totalt 11 burar! :O
Endast två av dem är i bruk just nu. Ihopsatta till tre stycken möss! :P
Älskar mina stora små vänner..

Jag har ett 110 l akvarium, en dunabur, 2 gallerburar, rusta-transportbur och en petbox.
Här hemma bor mina 4 möss i sitt akvarium som städas ungefär var tredje vecka. I husvagnen bor dom i dunan och snart skall jag sätta när under en gallerbur så att det blir en utehage. Dunan städas ca en gång i veckan, skurar ur den varje gång. Petboxen används som Transportbur. :)

10 musburar varav 3 kill-tjej-par så här blir det ungar i slutet av sommaren hoppas jag.
Rengöring en gång i veckan funkar inte. Hos tjejerna byter vi ibland bara bottenströet i veckan och diskar någon enstaka pryl. Hos ensamma killar samma sak. Storstädning med heldisk kanske var tredje vecka beroende på tid och mina resor. Men vi har ett par burar med hangrupper som vi avsiktligt städar mer sällan (2-3veckor) så de skall hålla sams, där städar jag allt eller inget. De har oftast torvströ i botten. Det är rätt mycket ströet som avgör hur tätt det skall diskas. Bättre strö - glesare disk. Kolla vattenflaskorna varje dag. Har börjat köra vattenflaskorna i diskmaskinen, får se hur det går i längden.
Har en stor Gabberbur till mössen och en Ferplast gallerbur till hamstern. Städar burarna varje söndag och då rengör jag även alla leksaker/hus i buren + gallret till hamsterns bur ifall det är smutsigt :)
/ Emma
Har en duna bur just nu som jag har satt ihop med rep med en plastlåda jag "lånat" från dagis. Byter runt 1 gånger i veckan strö men det beror på hur lat jag är och hur mycket det luktar. Byter diskar saker lite då och då… Beror på hur mkt grejjer jag trottar ner till dem ;D
Har just nu:
- 2 boxar me ensamma hanar i (50x39x26 cm)
- 2 duna me mamma o bebisar i (ca 60x39x21 cm)
- 1 maxi duna me 4 bröder i (ca 70x40x23)
- 1 akvarium (85x45x38)
städar .. typ varannan/var 3:je vecka o när "de behövs"
Måste säga till Amaira att tack vare dig så har jag verkligen velat ha öppna burar. Hade en smitning och stängd bur en månad efter det men nu förrsöker jag igen..den ena är lägenhet den andra party.. :D Och det funkar super :D
Tack =D

Har just nu 26 burar med möss. 1 stor petbox med hane, 7 safariburar med ensamma hanar eller hanar med honor för parning eller tanter till sällskap, 6 stora labburar ,med hangrupper eller honor, 4 gallerburar varav en delbar med hangrupper, 4 minidunor och 1 bernie med honor eller hangrupper, 2 gabberburar en med honor och en med hanar, och sist men störst, en maxiduna med honor. Har pga visningen trängt ihop honorna lite mer än vanligt, och har bara en B-B bur, ställde undan 2 minidunor och 2 stora petboxar i lördags. De kommer nog snart fram igen!
Har även 1 bur (akavrium med hamsterbur som takvåning) med degus och sen är det väl inte burar, utan terrarier.
Burarna med möss städas med 1-3 v mellanrum, beroende av storlek och antalet möss. Kör nästan alltid med aspspån som strö, smakar det så kostar det!
Kör oftast braa ströbyte och torkar av det värsta med en trasa. mellan varven skuras allt, dock extremt sällan till hangrupper. De får nästan alltid behålla något med gamla lukterna, för att gardera.
Har 2 54 L akvarium/terrarium med pygmémöss, städas rätt sällan. 2 dito med afrikanska jättelandsnäckor, byter mossa minst en gång i månaden, oftare om det behövs.
Sen finns det 2 st 112 L akvarier/terrarier med ödlor, salamandrar och paddor. Ett stort terrarium med skäggagamer. Dessa får bajs och matrester urplockade dagligen, de med sand får den silad mellan varven, de med mossa får den bytt vid behov.
Sen är det bara akvarier (aquaterrariet på 130 L, nanosalt på 60 L, picosalt på 20 L samt tank/damm åt karparna) och 3 burkar med syrsor. Akvarier har jag som målsättning att köra vattenbyte varje vecka, men det blir tyvärr oftast varannan.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Just nu används 8 burar, 1 terrarium och 2 akvarier till möss. Dessutom en bur för undulater och en bur för marsvin. Fiskarna har jag sålt
.
Tanken är att jag ska städa åt mössen en gång i veckan. Men det går ofta två eller tre (enstaka gånger även fyra) veckor mellan storstädningarna. Snabbstädning på hyllor och i hus görs vid behov mellan storstädningarna.
Jag städar också åt sonens undulater (fast han ger mat och vatten). Det kanske blir nån gång i månaden.
Och marsvinen städar dottern åt - en gång i veckan, plus att hon städar husen några gånger däremellan för de grisar ner så…

Så här bor mössen just nu. Men imorgon flyttar de till nya lägenheten - en dag innan vi andra flyttar. Där ska de bo i mitt rum, i stället för i dotterns. Om jag klarar av att sova med dem, annars får vi lösa det på annat sätt…
jag har ett antal burar 
städar en gång i veckan sådär, då det är ganska små burar

#8 Kanske ska tillägga att jag städar ganska ofta eftersom mamma har lite ont av dom annars..

0 musburar (eftersom jag inte har några möss :P)
1 hamsterbur (duna)
2 hamster akvarium
(3-4 marsvinsburar, mamma tar hand om marsvinen)
Jag städar till mina när det behövs.
7 musburar
3 marsvinsburar
1 gerbilbur
Städar till grisarna en gång i veckan medan det blir olika till de andra.
- 1 fågelbur
- 2 akvarium (som används till musbur)
- 1 duna
- 3 petboxar
Endast fågelburen och det största akvariet (95x44x41) används. Det andra mindre akvariet kommer snart användas då det förhoppningsvis flyttar en liten muskille hit, och de andra kommer komma i bruk då ungarna kommer.
De rensas ca var tredje vecka eller oftare om jag känner för det, annars runt 3 veckors mellanrum.

- 2 fågelbur
- 1 akvarium
- 1 duna
- 2 vitrinskåp som burar
- 1 petbox
- (Ska införskaffa en till hemmagjord föredetta råttbur nästa vecka att ha som musbur)
- 1 fågelbur
- 3 akvarium (2 används till mössen)
- 1 duna
- 3 petboxar
Det som används är fågelburen, tre akvarium varav ett med fiskar i och två med möss i, och även en dunabur med en muskille i. Alltså tre musburar, en fågelbur och ett akvarium.
Rensas ca var tredje vecka.
Uppdaterar med att jag just nu har 6 musburar (2 dunor, 2 plastbyttor, 1 gallerbur, 1 akvarie), 4 hamsterburar (gallerburar allihop), 1 marsvinsbur (gallerbur), 1 råttbur (gallerbur) och 1 fågelbur (gallerbur som ska bytas ut till voljär) som används i skrivande stund.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

3 musburar (flera blir det)
8 dunorbur med dvärghamster
2 akvarium till pygmemöss
1 rum till iller
120 akvarium med fisk och växter
vi jobber med det alle dage i veckan städning och matning.

32 chinchilla-burar och
11 hamsterburar
Helstädas var 10-14 dag, men sopas, silas sand, byter hamstersand osv varannan dag. Byter ju även mat och vatten dageligen.
Sen inga burar men väl ett gäng kattlådor till 9 illrar och 4 katter som ska städa jämt och hela tiden för att de ska vara nöjda.
Jag har bara 4 burar
Två råttburar, en musbur och en hamsterbur. Det är ju ingenting 

Mvh Stephanie 

#26 gah, va skönt de måste va
#27 Men jag då, jag har ju bara EN bur! Eller rättare sagt; ett terrarium. Visserligen ganska så stort (i min lilla etta), men ändå. 
/Anneli
jaja, men den som har mest när han dör vinner 
Jag har:
4 Gallerburar ihoppkopplade till 7 möss.
1 extra liten gallerbur.
2 duna burar som är tomma förtillfället.
2 kaninburar ena till 1 kanin och 1 till tre tamråttor.
1 ombyggd garderob till mina två chinchillor,
2 akvarium till 2 par ökenråttor.
1 stor fågelbur till mina undelater.
1 mindre fågelbur som extra bur.
1 ganska liten petbox.
1 större Transportbur till råttan.
Trör det va alla
Hehe… 
Jag har 4 stora gallerburar till mössen och ett akvarium:D städar de 2-3 ggr i veckan

Numera har jag bara två musburar, dom har ett terrrarium & en bur med några hyllor i samt att mössen har tillgång till en lekhylla, så dom kutar ut & in i burarna & dom är och ränner på lekhyllan en del om dagarna, Nu när jag inte har ngn hane så kan honorna leva rätt så fritt utan att behöva vara rädda för att stöta på ngn nuppgalen hane..:)
Sedan har jag två dunor där det bor Guldhamstrar.
Mina fåglar har fortfarande sin stora bur samt att dom har tillgång till hela rummet på dagarna.. Jag hade två stora fågelburar tidigare men jag sålde den ena.
Jag städar burarna ungefär en gång i veckan beroende på hur mycket dom lortar ner.

8 marsvinsburar
4 kaninburar
2 hamsterburar
1 musbur
1 råttbur
=16
Varav 13 som används. Städar när jag ser att det behövs, vilket blir ca 1-2 gånger i veckan/varannan vecka beroende på. Blir att städa oftare hos kaniner och marsvin än storstädning hos möss, råttor & hamstrar eftersom att det är finare där lite längre. Fast måste ändå rengöra hyllor, toalåda minst varannan dag hos råttorna.
Puttar upp denna! Jag vill veta vad folk har för burar! Bilder är obligatoriskt 

Mvh Stephanie 

Amaira, angående nåt helt annat, jga kan ju inte kontakta dig med PM här, så jag tänkte höra om det med bromma zoo. Har du möjlighet att köpa sånt alspån eller vad det nu va, om jag skickar presentkorten i helgen. Minns inte när dom gick ut men det va i slutet av juni, så nästa vecka borde gå om du hinner då. Och skulle jahg inte komma iväg till utställningen i Sthlm får jag ordna det på annat sätt! :)
få se nu
3 musburar
4 snart 5 gerbilburar (men jag kommer dela av 1 stort akvarium till 2 st burar se det blir väl 4 ändå (2 i 1))
+ tjejens gerbilburar än så länge (7 st)

jag har bara 2 mus burar fast min mamma och lillasyster har 2 stora burara till marsvin också 
Själv har jag:
- En råttbur med fyra råttor
- Ett akvarium med en guldhamster
- Ett akvarium med en mushane
- Ett akvarium med två mushonor
- Ett annat akvarium med två mushonor
Shit, var det allt?
Ett akvarium med firrar har jag också…

Mvh Stephanie