Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 716 ggr
[Thiah]
0

Fundering kring morrhår

Detta är bara en simpel fundering.  Jag har en ljuuuuuuuuuuuuuvlig tjej som trots min dumhet sitter snällt i handen och har tassdarr och älskar att bli klappad (min första mus som gillar att "kela).. Ville inte skryta utan faktiskt fråga om detta med morrhår. Tanten ifråga har super långa morrhår och de andra två korta….'

Det jag undrar är:

- hur korta är normalt för möss

- Kan en  mus som barberar (heter det ens så när en mus tuggar morrhår) göra det så pass "bra" att det bara försvinner "halva" morrhåren?

Man lär sig ju inget utan att fråga så därföe sätter jag mina funderingar här.. Skrattande

[Thiah]
0

Ingen som vill fundera om morrhår med mig Flört

Honolulu
0

Jag vet inte svaren på dina frågor men delar bara med mig av egna erfarenheter…

Jag hade en tjej som tuggade morrhår på de andra tjejerna. Hon putsade tills de blev kala. Sen dom tre flickorna fått flytta in i stora akvariet med mina äldre tjejer har Socker slutat tugga morrhår. Det beror kanske på att hon har fått annan rang i gruppen eller att hon fått större yta och mer att göra. När mörrhåren började växa ut på de andra flickorna var dom så söta.

Tänkte att din tjej kanske ätit på de andra tidigare och att morrhåren nu börjat växa ut igen.

[Thiah]
0

Inte behöver du veta svaren jag vill mest fundera med någon Skrattande

Semlan som långhåriga tanten heter har inte bitit på dom förut så att jag ska ha sett det. Då menar jag alltså ner till botten och att de nu skulle växa till sig. Jag  har varit lite nojjig på detta och kollat det noggrant.

Dock är semlan långhår enligt tidigare färgkoll här på forumet och de andra två korthår. Har det något med saken att göra? Eller gener?

Jag bara antar att möss lixom t.e.x katter (enda "lilla" djuret förutom möss med morrhår som jag har erfarenhet av) av naturen har ganska långa morrhår. Och jag vet att det förekommer olika sorters längder men erm..Funderar runt det ändå. Mina två andra flickor har inte super korta men kortare än några andra möss jag haft (alla mina 6 ;) ). Kanske har jag givits en Zoomus som är keligare än någon annan mus jag känt + har de längsta morrhåren jag sett.

Men som sagt..Jag funderar runt detta och är bara glad för lite Sällskap i mina funderingar  Skrattande

Grodan
0

Kan man få se foton på musarna o deras morrhår?

Jag har aldrig hört talas om morrhårsätning där bara halva morrhåren plockas bort, utan det brukar snarare bli glest på morrhår, inga morrhår alls samt i en del fall inga morrhår å ingen päls runt morrhåren=renrakat!

Långhår har längre morrhår än korthår!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Thiah]
0

Jag kan försöka skaffa morrhårsbilder. Semlan är ju långhår så att hon har längre av naturen hade jag fattat. Tycker bara att de två "korta" har så mycket kortare än semlan. Kanske är de även glesare…Ska kolla läget Glad

Tassar
0

Jag har haft en mus som knipsade av morrhåren på hälften.
Trodde att en av mössen hade kortare morrhår än de andra tills jag på en utställning fick reda på att hon hade blivit morrhårstuggad.
Blev precis lika förbryllad som dig och tyckte att jag skulle ha sett om morrhåren blivit helt borttuggade eftersom jag har för vana att kolla mössen noga dagligen. Två möss fick byta bur, den som tidigare haft korta morrhår fick då långa fina. I den andra buren så fick en annan mus som tidigare haft långa morrhår sina avkortade…

[Thiah]
0

#6 okej. Jag skulle ju dock veta vilken av dem som tuggade om så nu visar sig vara fallet. Men "kul" att höra om någon annan som haft samma problem Glad

Grodan
0

#6 spännande. är du säker på det?

Alltså vill inte säga att jag inte tror på dig Flört, utan bara att jag uppmärksammat att vissa inte biter morrhår hela tiden utan låter morrhåren växa ut emellanåt för att sedan ta bort dem igen. Andra möss kan hålla dem korta och putsar även noga runt morrhåren.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️