klickerträna möss
Någon som klickertränat sina möss eller känner för att göra det? Hur går man till väga? Vad ska man klicka med? Duger en vanlig bläckpenna? Vad ska men "mata" med vid inklickningen (något mössen älskar högt)? Vad ska man låta djuren få utföra för saker och hur är de små stegen dit?
Det skulle nog vara ganska svårt för mig att klickerträna några av mina djur, eftersom jag har datorn här inne. Klicket från datormusen lär låta rätt lika, och jag har för vana att sitta och markera texten medan jag läser. Med andra ord en jäkla massa klick hela tiden 
Men jag kan tänka mig att en bläckpenna skulle funka bra. Och så kan jag tänka mig att något kladdigt skulle vara bra i godisväg. Typ smör, grädde eller nåt sånt. Då kan man kleta på lite på fingret och låta musen slicka en gång på fingret som belöning. Istället för att allt ska stanna upp och musen ska sätta sig och äta upp ett frö eller så.

Mvh Stephanie 

klickträning vad ska man ha det till?

Jag klickertränar hundarna, och har på tok för lite tid och ork för att försöka klicka in någon av mössen.
Tror att bläckpenna blir toppen som ljud, eller något annat som man kan låta snabbt med, som håller lagom volym för dem, samt låter lika jämt.
Som godis tror jag att en smärslick blir toppen. Kuxet är ju att klickerträningen går ut på att använde positiv förstärkning, dvs smöret, och negativ bestraffning, dvs utebliven belöning när de inte gör rätt. Musen kan då tolka det som en negativ bestraffning om det är mycket smör på pinnen/fingret och man tar bort det efter bara en slick. Tror man ska ha en smöärpinne som man bara har extramt lite smör på, mer smak än smör, så att det känns som belöning ändå. Eller hirsfrön, och låter det ta en stund att musen äter upp det.
Klickar man för trick som snurra runt ed, så gör det ju inget om belöäningen tar en stund att äta. Kör man agilitybanor är det däremot bra om belöningen går i fort.
När man tränar med klicker bör man inte bara använda den som belöning, utan lära sig hela balunsen med tänket bakom shaping.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 bra tänk! något kladdigt!
#2 aktivering såklart
Människan på Youtube som är så duktig på att lära sina möss agility använder en bläckpenna som klicker. Har man en mus som verkligen går genom eld och vatten för någon särskild godbit, så borde det vara lätt att sätta igång. ;) Har själv aldrig haft någon mus som är SÅ tänd på något.
//Lina
#5 haha… "människan på youtube"… men den tjejen har haft kul med sina möss och de ser verkligen inte ut att ha tråkigt…
Kan någon länka? 

Mvh Stephanie 

använd sööööööööööööööööööök
vi har redan flera länkar t hennes agilityvideor
Öh… Det slog mig aldrig att jag kunde söka här
Försökte söka på youtube, men hittade inte 

Mvh Stephanie 

min mus-ifokus sökmotor funkar inte
vi har en filmkategori här på musifokus, så det vore bra å slänga in alla filmtrådar där…
#10 Inte min heller
Inte just nu i alla fall…

Mvh Stephanie