skadad?
En av våra musungar typ.. ligger ner på vänster sida när han går.. och har sår på svansen.. vad kan det vara för fel?
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
bor han med andra hanar? bråkar de? kan han blivit skadad? eller kan han ha skadat sig i buren?

han har varit själv i en bur..och en bit av svansen är borta =/
Mvh Caroline
Kan det vara något neurologiskt? 
/Anneli

Det ser ju ut som sneskalle…
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#4 Ja, nåt sånt. En ganska allvarlig snedskalle kanske, eftersom han välter hela kroppen? Mysko, jag tror det kan vara bra med en veterinärkoll.
/Anneli

men om man går till vetrinären.. vad gör de åt saken?=/
Mvh Caroline
ger dig råd hur du ska göra allt kollar så att inget viktigt är skadat i värsta fall efter att ha pratat med dig avlivning

och hur mycket kommer det att kosta?=/
Mvh Caroline
Bara en undersökning av smådjur hos min lokala veterinär kostar 350, så jag tippar på att det ligger där nånstans. Sen kanske det tillkommer något beroende på vad de gör förstås.
/Anneli

okey.. för har lite ont om pengar just nu.. får inte pengar förrens på onsdag.. klarar han sig så länge?
Mvh Caroline
Har du möjlighet att filma eller ta flera foton? Så att vi säkert - eller ja, i a f lite mera säkert än bara gissningsvis - kan säga vad han lider av?
Diagnosen för att bota en mus med snedskalle är rätt dålig och jag tycker inte att du ska lägga ner pengar, tid och energi på det om musen inte är mycket tam och sällskaplig. Du behöver ge den antibiotika och det kan vara rätt så pyssligt.

Aa.. det kan jag göra :)
Mvh Caroline

hur kan jag lägga upp en film på honom?
Mvh Caroline
#13 tror du lägger upp den på nätet någonstans, typ youtube o sedan skriver du in URL till filmen
lägg ut filmen på ex youtube eller skapa ett konto på http://sv.tinypic.com/ där kan du ha ett foto och videoalbum online sedan lägger du in länken på Video-URL: längst ner[

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mvh Caroline

min stakars musunge :'( … tycker synd om han :(
Det är sneskalle. Den har inte gått så långt så sätter du in antibiotika omedelbart bör han kunna bli återställd el i a f sluta att utvecklas mer.
Är han alltid sådär aktiv? Kan vara väldigt svårt att medicinera då.
Tack för att du gjorde en film! Kul att se!

Där är han ju inte ens Aktiv :O . han rör sig som attans annars :P

han är typ lam.. han orka inte hålla sig uppe ..=/ och kan han klara sig tills onsdag?.. får mina pengar då ..
Mvh Caroline
Vart sitter en inflammation som ger snedskalle?
/Anneli
#19 oups…
#20 vet inte, du får se hur han mår imorgon… ta en dag i taget… du kan alltid kontakta en veterinär per tele o höra dig för lite… ibland kan man, på vissa praktiker, vid akutfall få kredit
#21 i innerörat, orsakas av mycoplasma

okey.. hoppas han blir bättre sen =/.. tack för hjälpen :)
Mvh Caroline

jag vill inte att han ska dö :'(, vill att han ska få ett bra hem bara :)
#22 Såklart, och då rubbas balansen. Borde jag förstått.
Mycoplasma… Borde man behandla det med något annat medel även om inflammationen försvinner? Eller biter antibiotikan på det med?
/Anneli

men kan han dö av det?=/
Mvh Caroline
#26 ja, det kan han… fast indirekt… han kan bli så förvriden att han bara snurrar och då kan han inte äta eller dricka..

#27. ok, då får vi kolla upp han så snart vi får pengar // Mej & Dressan
Hur kommer de de sig att en mus får "snedskalle"? Och vad är det egentligen?
Som dom skrev ovan så kommer det sig av mycoplasma och det blir en infektion som sätter sig på balansnerven och därför blir dom väl lite snurrig och lutar eller nåt, jag vet ju själv om man får en förkylning som sätter sg p åbalansnerven så kan man ju bli yr ibland…

Sneskalle behöver inte vara mycoplasma,utan kan bero på så mkt mera.
Kan bero på en enkel öroninfektion,kan bero på en tumör som trycker på och många andra orsaker.
Men den första åtgärden är alltid antibiotika i ett tidigt skede för att se om man kan få det att gå tillbaka.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Okej. Jag läste bara det ovan och tänkte påpeka det om hon missat. :) Men okej, en infektion över huvud taget.
#31 Vanligast är ändå mycoplasma. Våra möss har ju det nu. För ett par år sedan hade de inte mycoplasma.
Är det mycoplasma så kan han ju bli "frisk".Men han är ju fortfarande på det.
Tumörer, tror jag itne man operera bort på möss. Eller?
Och de har ju tydligen väldigt svårt att bli av med mössen.
Men är det inte bättre om man tar bort honom då?
#34 "Men han är ju fortfarande det" - det, vadå?
/Anneli
oj, det ska stå
"Men han bär ju fortfarande på det"
#36 Då är jag med. Men precis, det var det jag tänkte på.
Behandlar man snedskallen med antibiotika så finns väl ändå mycoplasman kvar? Och mycoplasma är ju inte det lättaste att bli av med, utan den dämpar man ju snarare. Hur gör man då, ska man anta att snedskallen är en sekundär åkomma och med risk för att det kommer tillbaka(???) behandla mycoplasman med exempelvis Baytril? Eller kör man en antibiotikakur och låter det vara om snedskallen försvinner?
/Anneli

nu har vi beslutat att avliva honom.. han mår bara sämre och sämre.. han kan nästan inte gå.. han är nästan förlamad i hela bakdelen..
.. min lilla plutt
Mvh Caroline
#38 Jag tror att det är rätt beslut. Nu slipper lillkillen lida.
/Anneli

aa.. tycker jag också.. tycker så synd om honom
Mvh Caroline
#38 jobbigt men rätt beslut, låt honom inte lida för länge, jag lider med er men det är ju nog det bästa för honom

aa.. han har fått någon nervskada i hjäran.. så det är bäst att avliva plutten.. fast att min pappa tycker vi ska göra det själv..
skulle aldrig klara av att avliva någont djur själv.. aldrig.. då betalar jag 130kr ist.. =/
Mvh Caroline
förlamad i bakkroppen låter tyvärr som avlivning
jag skulle också hålla koll på mina andra möss, nu när en blivit sjuk
Jag skulle ej heller sälja några möss då en blivit sjuk för se så de ej är smittade..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

tror inte det är så farligt.. eftersom han har fått en smäll eller trillat ner.. men man vet aldrig =/

men hur länge ska man vänta?.. efter som vi måste bli av med dem så fort som möjligt =/