Morakullan´s Jolly Joymus
TACK Grodan för att vi fått förtroendet att få hem denna underbara kille. Jolly är helt underbart. Nyfiken, busig, kontaktsökande, social och så otroligt go o mysig. Helt klart en ny liten favvo för mig…. ja nu har jag kommit på att jag har nog väldigt många sånna…. favoriter alltså…. 4 hundar och massor av möss ;) Alla blir dom ju det på ett eller annat sätt…. Tur att man har ett stort hjärta *ler*
Men vissa har ju hullingar som är lite större än andra - Jolly är en sån lite herre helt klart. Hans personlighet gör att man bara inte kan låta bli att tycka om honom.
Jag hoppas att han kommer att gilla töserna som han kommer att få träffa och att det resulterar i flera små Jolly- o Jolli´sar *ler* Som sen åter kan flytta hem till dig Grodan.
Först kommer han att få träffa Äggröra *ler* sen får vi se…. antagligen en finska.
Tack än engång för förtroende - jag vet att det var svråt för dig att skiljas från honom.

(PS jag har tagit bilden helt själv… gav kameran lite allergimedicin innan ;))
Heja Mandymoo! Du får bli vår egen kamera-vetrinär! *haha*
Ja, jag behöver små nya Jollysar faktiskt. Hans svarta fina söner kommer INTE att gå i avel, tyvärr. Den ena har ätit upp morrhåren på sin bror och den andra krafsar mellan mina fingrar. SORG! 
Jag valde helt enkelt FEL fru till honom (med morrhårsätning i släkten), då alla andra är så nära släkt med honom och det då skulle finnas risk för svansknyck.
Jolly härstammar från e: Morakullan´s Jackomus och Morakullan´s Trillian. Jackomus bror Jambalamus har med Trillians syster Quiery gett H11-kullen med Hieronymus, Hierosymus, Hieroella och Hieroetta - fyra möss jag avlat flitigt på då de har underbart temperament.
Så jag tar gärna hem en liten jollyson den dagen det finns en. Gärna undan din finska svarta krullis. Visst är hon snäll o rar? Vad har hon för stamtavla? Har hon månne en d-gen? 

Men men vilka små rackare… fy på dom….
Då får vi se till att välja rätt fruar till honom du. Som Äggröra o finskan…. Som heter Pep´Sun Bring On The Night är född i mitten på juni så det tar ett litet tag till innan dom får träffa varandra…
Hennes stamtavla - mamma är en namnlös blå astrex… utan härstamning
Pappa är Pep´Sun Angel siames satin texel
som har Apollon Go West siames satin texel som pappa o Apollon Azzah siames texel som mamma
Och hon är snäll som bara den, alla mina finskor har varit underbara i temperamentet.
Åh, vad bra! Då får du små blå där. Och om du har otur himalaya… Jolly har ett litet c… ev c(e)… iiihhh

Jag står ut med några himalya … om dom bara är snälla *ler*…… och blir det små blå så tackar vi ju inte nej eller hur *ler*
nope… men blå snälla lurvisar är bäst tycker jag… 

Japp små Jolly och Jolli´sar - helt perfekt *ler*
Han ska få sällskap av Äggröra i helgen - han verkar ha boat in sig här hemma ni med alla ljud osv…
varför äter dom morrhår och krafsar mellan fingrarna ?
stress

Idag fick mössen en bit nori var…. ååhhhh så gott sa Jolly…. "men sån liten ynklig bit jag fick…" han var övertygad om att den måste ha varit mycket mycket mindre än dom andras för den tog slut mycket fortare *ler*. Så han fick en liten bit till ….
nori?

Ja dom här algarken man rullar sushi i… *ler* Mössen tycker om lite olika saker… en gillar majs mest, en annan nötter, en tredje gurka osv.. men nori gillar ALLA mina möss än så länge. Kommer väll en dag då någon inte tycker att det är sådär jätte gott… men nu så kastar sig alla över bitarna som försvinner i vindens hastighet *ler*
de svarta eller de gröna?

Jag har dom svarta - finns dom i olika färg *ler*

Vi har också en Jolly. Jollly Jumpimus, som vi kallar Lulle. Han har bott i hop med Vattnadals Eir i två veckor. I går flyttade de ifrån varandra. Eir är jättetjock så nu bara väntar vi….
Lulle har fått fyra barn tidigare. Tre tjejer bor i Småland och hannen, Albin, har vi kvar. Mamman hade lite krassligheter i släkten så vi avlar inte vidare på Albin, men han är en supergo mus. Hoppas på fler såna sötisar.

Var han med på utställningen eller tänker jag fel nu????

Albin, Lulles son, var med på utställningen. Som ersättare för Mulle som dog strax innan. Mulle var också en Jolly. Jolly Dollmus.

Då var det ju han som vann agilityn?

Ja precis! Honom känner du ju…

Ja honom känner jag ju *ler* Va kul att den sötnosen var bror med våran Jolly… Så vackra bröder *ler*

Inte bror, men brorson.
Missstänkte att det blev lite rörigt. Lulle och Mulle är Jollisar (Jumpimus och Dollmus) och Albin är Lulles son.

Okey då är jag med *Ler*
Många Jolly´sar var det i kullen! *fniss*
J11-kullen föddes 050511. Bestod av 9 st, vid 3v av 7 st, varav 1 hona och 6 hanar. (Jag kullade 2 st rö vita hanar.)
- Far: Morakullan´s Jackomus, bl, tex, sve, blev ca 2 år.
- Mor: Morakullan´s Trillian, bl/t, lh, sve, blev 2 år 5 mån.
- Jolly Jumper, rö vi, tex, hona, såld till Norge
- Jolly Dotmus, lilac, tex, hane, såld till Brynäs zoo
- Jolly Dollmus, bl/t, tex, hane, såld till Kristinehamn :-D
- Jolly Joymus, bl, tex, hane, uppf/såld till Enköping :-D
- Jolly Jumpimus, bl, tex, hane, sålt till Kristinehamn :-D
- Jollymus, bl, tex, hane, uppf
- Jolly Rogermus, bl, tex, hane, såld till Haninge
Vill ni se stamtavlan? Eller är den redan uppe någonstans i en annan tråd?
här ett foto på jolly joymus när han var liten, taget av tomas halld´n

Men så söt som liten bebba… men lika söt idag faktiskt *ler*