Har ni bestämt er eller inte?
Har ni bestämt er för vilka/en färg ni vill syssla med inom möss? eller har ni ej beslutat än?
För hur man än gärna vill så kanske man inte kan ha alla färg varianter, hårlag etc om man gillar de allra flesta färger för utrymmet man har inte tillåter.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jag har faktiskt ändrat mig under åren…
- 1989-1999 satsade jag stenhårt på hårlaget texel och hade bara sådana…
- 2001-2006 temperamentsavel i huvudsak
färgmässigt har jag alltid haft blått och silver, det är en av grunderna i min avel, men jag tycker om att avla fram nya spännande varianter och vill gärna laborera… så därför har det slumpat sig så att jag avlat fram de flesta färgerna och byter inriktning ganska ofta…
en av fördelarna samt nackdelarna med mig är att jag gillar nästan alla varianter
idag har jag tre olika linjer
- Svensk typad texel i blue, silver, blue argente, pale lilac, lilac argente mfl
- Siamese korthår engelsk typ
- Silver agouti engelsk typ
Jag har massa jobb med typ och temperament samt päls och har planerat aveln noga. Siamese kommer jag förmodligen att omvandla till bluepoint himalaya eller bluepoint burmese eller dyl. Vi får se. Det avgörande är om jag lyckas få fram bra djur att avla vidare på… Silver agouti vill jag också ha blått på samt rödögdt och då kan det bli något så spännande som pinkeyed blue silver agouti… WOW!!!
Och så vill jag ha jättejättestora möss, som väger 100-150 gram… BAMSE!!! Det sägs att de enda som kan avlas så stora är pew eller black eyed cream… (fast inte på de krulliga… de ska vara svensktypade eller en delikat blandtyp av sve/eng)