mus fundering
nu vet jag inte om det här hamnar under rätt flik
men jag funderar på att skaffa några små möss, vad bör man tänka på??
jag har gerbiler nu och jag ska allt ha kvar de med men jag tycker att de små mössen är så söta
så vad är det jag bör tänka på när det gäller möss??
går det bra med en 130liters samla från ikea eller är det för stort för 2-3 st ??
de finns ju i storlekarna
5L (28x80x14 cm) för låg
11L (39x28x14 cm) för låg
22L (39x28x28 cm)
45L (57x39x28 cm)
55L (79x57x18 cm) för låg
65L (57x39x42 cm)
130L (79x57x42 cm)
de som jag funderat på är nog pygmemus men det beror på vad jag kan få tag på, jag har inget bråttom utan vill ha några som har bra temperament och är bra mellan öronen, är inte ett dugg intresserad av färg eller liknande
håller på att söka igenom den här sajten och svemus för att hitta bra info
Tänk på att pygmemöss inte direkt är några djur man gosar med… De är mer "titta på"-möss, så förvänta dig inget "bra temperament" annat än hur de är mot varandra 
Jag skulle nog inte påstå att 130l är för stort, väljer du pygmemöss i alla fall så lär du kunna ha en liten koloni där utan problem. Men det låter lite tråkigt att ha dom i plastlådor? Är det inte roligare att ha dom i akvarier så att man kan studera dem genom glaset?

Mvh Stephanie 

ikeas plastlådor kan man allt se igenom fast det är lite grumligt
men hittar jag ett akvarium till bra pris så blir det ett sådant
oki inga pygmemöss då vad rekomenderar du för möss då?? som är större än pygmemöss men ändå små (max som en gerbil i storlek)
har ju inte planerat någon koloni utan bara 2-3st, men man säger ju ju större desto bättre
Synd du bodde långt bort, jag har akvarium som passar både möss o gerbiler..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#2 Du kan ju gå in på djuraffärer ( där dom har fiskar speciellt) och fråga om de har några gamla akvarium som läcker som du kan få köpa billigt.
svensktypade mössen ( ca 20 cm mellan nos och svanstippen) är ju lite mindre än engelsktypade ( ca 30 cm mellan nos och svanstippen) .
Haha, så det räckte inte med alla gerbiler som ni har nu =P ;)
#3 oki jo det är lite synd, men det kommer nog tillfälle som jag kan hitta något billigt akvarium
#4 vi har nästan tömt lagret som våran akvariebutik har, men jag ska kolla vidare med honom igen ifall han får in något mer, han har ett för 1500kr men det är lite för stort för några småmöss kanske för 3-4 gerbiler (honor) men men det kommer, jag har ju som sagt inget bråttom med att skaffa
#5 jo då visst räcker det men jag var sugen på lite småmöss med
har nog hittat ett bra terrarium för möss nu, lite stort men billigt 700:- med måtten 70x70x50 cm
har ju sett att man tydligen kan ha möss i terrarium med så jag sökte lite, får se om jag får något svar av annonsören snart, har precis skrivit till henne
ska inte ha allt som ingår till mössen, tror inte att jag behöver värmematta i botten, spotlight eller uv-ljus till dem, så det kanske säljs vidare till de som har bruk för det
trägrenarna kan jag ju behålla som klättersaker
här finns annonsen terrarium med tillbehör tycker att det är överrenskomligt
eller vad tror ni??
hittade ett till som passade min plånbok bättre just nu ett som de ville ha 200Kr för (om det är kvar) får se om det blir en tur till arvika (annonsen ovan) eller till karlskoga (den här annonsen) till helgen
höjd: 55cm
bredd:75
djup:45cm
#7 jag tycker inte alls att det är stort, snarare tvärt om.
jaså förlitet då eller
ne då skämtar bara lite
vilket av de 2 verkar lämpligast??
har ju funderat på 2-3 små krabater, men jag vill ju ha en hel del info innan jag ger mig in på det, men jag läser och söker på hela internet
det första ligger på 245 liter och det andra ligger på drygt 185liter
haha nejdå :) men du vet, ju större desto bättre ;D
Med tanken på priset, så skulle jag ta de i Karlskoga. Du får skynda dig, så jag inte hinner före ;D
jo jag vet, det är ju samma sak med gerbiler
priset var nersatt på det i karlskoga nu pga en spricka i botten, jag får det för 100 kr om jag hämtar det i helgen
det kan jag kalla för bra pris :)
kan ju inte hämta det tidigare bor ju i årjäng vid norska gränsen ju
#9 Skämtar du!? Inte stort!?
Det är det väl ändå!

Mvh Stephanie 

#14 Nej, jag tycker inte att det är stort. :)
tror att jag gjort en bra överrenskommelse med ägaren till terrariumet
drygt 185liters terrarium för 100kr pga en spricka i botten, anser jag att det är farligt för djuren så kan jag bara gå till akvarietjänst och få en ny skiva tillskuren för självkostnadspris
skrev att jag hämtar det på lördag eller söndag till honom
medskickar en bild som han hade tagit på det terrariumet, hoppas det duger
ifall det inte blir några möss iallafall så kanske jag säljer det iordninggjort till någon som är intresserad då
men jag vill ändå ha det här hemma ifall jag skaffar istället för att leta då jag har några på G hem till mig
Spricka är ej farligt så länge det ej är vassa kanter som de kan skära sig på. Haft djur i akvarie/terrarie med spricka i utan problem.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#17 det var ifall det var en vass kant i som jag tänkte på mest när jagskrev det med sprickan
ska prova och känna ifall jag skär mig om jag drar fingrarna över, lär inte känna något då jag har hög smärttröskel (har skärt mig ganska mycket utan att känna något)
blöder jag så blir det att laga
man säger ju att ett sprucket akvarium/terrarium kan fungera utmärkt till smågnagare
#15 Då blir jag ju väldigt nyfiken på vad du har för burar till dina möss! 

Mvh Stephanie 

#19 hon kanske inte har några burar alls utan har dem fria i varsitt rum
då får de det ju stort och fint :)
sådär nu har jag varit och hämtat terrariumet i karlskoga, det som jag betalade 100kr för
det blir att byta botten eller limma fast en ny glasskiva över med akvariesilicon
men det duger och bra pris då jag även fick med ett hus och 2 barkbitar eller vad det nu är för något
men huset får jag fixa till då det just nu bara står på 3 ben (det fjärde är uppgnagt)
lägger upp en bild på det så kan ni få se sprickan

Se till att tvätta huset och de andra delarna i riktigt hett vatten och rengöringsmedel. Typ ordentligt nersänkt i vattnet så det täcks, det kan ligga i det i ca 10-15 minuter för att sedan tömma ut vattnet och skölja väl/dränka det igen i vatten för att få bort rengöringsmedlepartiklar som finns kvar. Torktid efteråt ligger på allt över 5 timmar, helst 24 timmar för att vara på säkra sidan.
oki tack för tipset, hade totalt glömt bort det med rengörning
hurra vilket fuskbygge terrariumet som jag köpte för 100kr var, men det var värt pengarna ändå, bara glaset till den nya bottenskivan gick på 100kr
har plockat ner det totalt och ska göra om det från grunden nu hade jag tänkt mig (det var ju stort sett redan i delar, det var bara den spruckna bottenskivan som höll ihop allt ju)
projekttråd kommer när jag har fått ihop det skapligt, kommer fotta allt som kan vara av intresse, projekttråd terrarium från grunden till slutresultat kommer så småningom från min sida