Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 557 ggr
Emelie-tex
0

Hej lite frågor om Möss :-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har sedan tidigare 11 gerbiler. Och jag älskar smådjur. Hur är Möss? Är de sociala? Gillar att kela?

Går det bra att ha dem lösa i ett "gerbilsäkert" rum (inga stora hål och liknande) Eller går de inte att fånga igen

Vad ska de ha för burar? Vad ska man undvika?

Gnager de hål på¨plast burar?

Hur många bör/kan man ha tillsammans?

Skriv lite om hur ni tycker Möss är så skulle jag vara tacksam :-) vill ju gärna veta lite innan jag funderar vidare på om jag ska ha några

Skickar med en bild på mina gerbiler i handen. Det är så jag vill kunna ha mina djur (givetvis krävs det att man pysslar med dem, det förstår jag oxå)

glutt96
0

möss kan man få riktigt tama och sociala ;) och man bör inte ha en gallerbur med för stort mellanrum mellan gallrerna för får dom ut huvet får dom ju ut hela kroppen och man kan ha rätt många tillsammans men kan inte minimåttet på buren direkt i huvet =/  men möss är kul att ha ;)

axilur
0

Man kan ha alla möjliga olika burar till möss. Det man ska tänka på är, som glutt96 säger, att gallret inte är för glest. Man rekommenderar att inte ha galler med större mellanrum än 1 cm. Helst ska det inte vara större än 0,7.

Annars kan man ha terrarium, dunabur, akvarium med egentillverkat nätlock, eller "öppna burar" om du inte har andra djur i närheten - alltså t.ex botten av en bur på ett bord som är mindre än bottnen. Där på kan man sedan ha bottenmaterial, kartonger, lekställningar och andra roliga saker. Möss ramlar i regel inte och hoppar inte ned för stup, utan är väldigt försiktiga av sig.

I buren vill de gärna ha en massa grenar att gnaga och klättra på, mycket bottenmaterial (toa-lätt, aspflis t.ex) att gräva i, kartonger, papper att strimla osv.

Honor ska leva i flock, dvs minst 2 stycken. Hanar kan ha svårt att leva tillsammans, så de har man ofta en och en. De bråkar om revir annars. Det kan dock funka bra och länge med hanar (oftast far och son) från en uppfödare som temperamentsavlar, men man måste alltid vara beredd på att de en dag behöver säras på.

Möss är underbara djur! De är sociala, kontaktsökande, nyfikna, mysiga och goa! Många möss gillar att sitta på axeln, i fickan eller i tröjärmen om dagarna. En del får t.o.m sina möss till att komma när man ropar på dem. Små hundar, nästan. Glad

/Anneli

axilur
0

Jag puttar upp en tråd med bilder på olika sorters burar och inredning som du kan kika i om du vill.

/Anneli

Emelie-tex
0

Tack :-)

axilur
0

Titta gärna runt lite bland artiklarna. Det finns mycket skoj att läsa! Glad

/Anneli

ivanhoe81
0

ska du ha möss nu med :)

möss blir på sätt och vis tamare än gerbiler (iallafall mina 2 första möss) en av dem hade lyckats tagit sig ur sin bur (dumma husse som inte stängt locket riktigt) när vi kom upp på morgonen so såg vi något litet och svart som sprang på köksgolvet

lille brutus hade varit ute och sprungit hela natten lång, klev snällt upp i famnen och började spinna, sprang in direkt i buren när jag lyfte på locket till samlan

mina 3 nyare bröder är det lite svårare med, men de börjar komma igång nu och bli sociala mot människan med (iallafall 1 av 3 än så länge)

håller på med ett terrarium åt dem nu som jag hade planerat att de skulle få flytta in i till helgen, men det kan jag nog glömma
får skära isär hela terrariumet och göra om det från grunden, det är hemmabyggt och dåligt gjort (glasbitarna tätt ihop och inte den glipan som ska vara när man limmar etc)
det håller på att ramla isär med en gång nu när jag skurit bort botten för att byta ut den skivan

Emelie-tex
0

Ja det verkar som om jag kommer skaffa några:-) Man har ju blivit smådjursfrälst!

:-P

ivanhoe81
0

det gör du rätt i har en av de översociala mössen hos mig nu som springer på ryggen ner till skrivbordet tillbaka på ryggen ut och busa bland allt bröte som finns på skrivbordet

de är helt underbara enligt mig

Emelie-tex
0

Själv sitter jag med en av gerbilerna på axeln :-P (Björn som vi hamtade hos katteeen)

:-) Mysigt

Jag har ju dock svårt att bestämma mig om jag ska ha möss eller en ny dvärghamster ><