Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1085 ggr
[SarahOhrn]
0

När kan man avla?

Jag har fått ett svar på detta innan men vill gärna ha fler, jag har tre svensktypade möss (som jag trodde va engelsktypade, men hur som helst) och även en sve/eng hona och en sve/eng hane, hur gamla bör honen resp. hanen vara när dom avlas på första gången?

Vissa säger 4 månader andra säger 8 månader.

Och en fråga till, måste man ha en hane själv att avla på eller kan man söka efter hanar och para med någon annans hane mot ersättning ( t ex en unge eller nåt )? Eller brukar det inte gå till så inom detta? Verkar ju svårt o få tag på äldre hanar.. Och mina honor har ju blivit för gamla innan hanen blivit tillräckligt gammal..

axilur
0

En hona parar man inte innan 5 månaders ålder, helst 6. Hanen vill man helst ha äldre just för att kunna lära känna honom och se om han är en bra hane att para. "Så gammal som möjligt" skulle jag vilja säga ang. hanen. Men han blir könsmogen vid 4 veckors ålder och mår inte dåligt av att para då, vad jag har förstått. Men det rekommenderar jag inte, just för att man inte känner musen än.

Ja, prata med uppfödare! Det kan gå jättebra att låna hem en hane mot ersättning eller låna bort honan, eller vad man nu kommer överens om. Alla gör olika, men det är absolut ingen omöjlighet!

/Anneli

[SarahOhrn]
0

#1 Okej, tack! :) Får se hur jag lär känna hanen då, dock vet jag att han är från riktigt bra linjer och han är redan helt underbar. Men det återstår att se. :)

Men tack för svaret! :D Så jag inte känner mig helt dum som söker en hane sen i så fall ;D

[SarahOhrn]
0

Om man absolut INTE ska avla på en hona under 5 månader, hur kommer det sig att en hel del avlar på 4-månaders, till och med när det är planerat? Och alla säger olika. Man ska göra det vid 4 månader, man ska göra det vid 7, medans andra säger att 7 är ALLDELES för sent och att man ska göra det runt 4-5 fast andra säger det är för tidigt. Hm. Blir ju lite förvirrad måste jag säga :S

Och hanen ska va så gammal som möjligt, för att man ska ha lärt känna honom, finns det fler anledningar? Jag vet ju nämligen att min hane har fina linjer och han o alla hans syskon är heeelt underbara, lugna och fina! Men funderar ändå på att låna en hane i stället.. Som är äldre.. Sen undrar jag vilka anledningarna är att man absolut inte ska para en mushona "för tidigt" (det är ju olika enligt dom flesta)

Nyfiken bara! :)

axilur
0

En mus klarar av att få en kull vid 4 veckors ålder, då hon blir könsmogen, men är fortfarande bebis och inte alls fullvuxen och utvecklad än. Det räknar man med att hon är vid 5 månaders ålder. Därför säger man 5. Sedan bör man inte avla på en mushona som är över 1 år gammal, för då är hon helt enkelt för gammal och det kan medföra komplikationer.

Jag tog en kull på en av mina mushonor när hon var precis på gränsen till att vara för gammal. Då var hon ca 11 månader, men det hade jag avstått ifrån om hon inte redan hade haft en kull tidigare, och "visste vad hon gjorde" liksom, för 11 månader är gammalt.

/Anneli

[SarahOhrn]
0

Okej. Så det är bättre att göra det vid 4½ än att hon är för gammal? Dom klarar det bättre när dom är yngre (inte för ung såklart).

Grejen är att jag ska testa ta en kull för att ev fortsätta avla sen och varför jag skulle vilja göra det nu i sommar är för att jag inte har något jobb och har all tid i världen vilket jag inte kommer ha i höst, just när jag tar min första kull kan det vara skönt att ha tid. Och så tror jag att man lättare kan få dom sålda då när det är utställning i september då jag inte kommer kunna behålla alla i längden (får jag inte odm sålda gör jag det såklart men). Grejen är ju då att min hona är 4-4.5 månad gammal när jag tänkt para henne…

axilur
0

En del väntar med att para honor tills de är 6 månader, men det finns väl inget direkt hinder att låta bli att para henne när hon är 4, skulle jag tro. Ös in massvis med jättenyttig mat till henne under dräktigheten och gärna efteråt med.

/Anneli

[SarahOhrn]
0

Självklart. Det får hon redan dagligen! :)

Är det något hinder att hon är lite mindre än dom andra honorna som är födda bara 2 veckor innan henne, att hon är lite liten i storlek så att säga?! Kommer det bli problem eller anpassar sig kroppen ändå..

[SarahOhrn]
0

Angående hanen, är enda anledningen till att man ska vänta med att avla på honom att man ska lära känna honom? Jag menar parar man en hona vid 4-5 månader känner man ju henne lika mycket som en 4-5 månader gammal hane :S

Min hona har jag ingen stamtavla på men hon har blivit bedömd i standard och pet och fick visserligen rätt dåligt i standard men gick jättebra i pet och blev bästa pet 3 och sekreterarens favorit bland annat. Så har fått klart för mig att hon är väldigt lugn och fin, blid, tassdarr, dom gillade henne mycket. Och för mig känns det som att pet är viktigare än standard när det gäller att avla. :)

Min hane är inte utställd men båda hans föräldrar blev utställda med jättebra resultat sist! Och hans kull är enligt uppfödare något utöver det vanliga, extramt lugna, snälla och keliga och han va en jag föll för direkt då han är så lugn och fin!

Muszimba
0

Om man har en hane ihop med en annan hane under hela hans liv upp till en "visare" ålder utan att de bråkar, så visar det att han har ett bra psyke och det nedärvs till ungarna. Då vet man också vilket humör hans eventuella söner kommer att få.

[SarahOhrn]
0

Okej.. Men alla har väl inte möjlighet att testa ha honom med en annan hane upp till en viss ålder, många har ju t ex bara en hane. Jag har inte någon mer hane och kan inte ha någon nu heller för ska jag skaffa ungar kommer jag inte att få plats med allt och dessutom föredrar jag honor och försöker undvika att ha hanar… :S

Muszimba
0

Om du hör med uppfödaren hur hanens pappa är så här som vuxen och om han har gått med andra hanar så lär du få ett bra hum om hur han kommer att bli i framtiden. Är han en lugn hane som inte revirmarkerar så mycket så är det ju bara toppen.

[SarahOhrn]
0

Ah, okej. Det ska jag verkligen kolla upp! :)

Camillhe
0

men orsakn till att många bara har en hane är väl oftast för att just den hanen inte fungerat med andra?

Det du bör leta efter är en hane som fungerar med andra hanar.

Sedan undrar jag varför du inte kan vänta med att avla på henne ett par månader längre?

Det vore positivt för honan, för dig som lär känna henne bättre etc

Om du inte har stamtavla och inte kommer att få det är det bra att försöka hitta en hane med bra stamtavla så att du har lite koll på bakgrund på ena sidan åtminstonde.

Muszimba
0

#13 Nu är det så att jag har fått veta att uppfödaren inte vill lämna ut papperna på honan, därav så vet inte Sarah vad som finns bakom henne.

axilur
0

#5 Men kommer du ha tid för mössen som ev blir över i höst då? Förstod inte riktigt.

/Anneli

[SarahOhrn]
0

#13 Hm förstår inte riktigt vad du menar. Jag köpte en hane ur en kull och han gick ju med sina syskon, men JAG har bara en hane och inet av den anledningen att han inte går ihop med andra utan jsut för att jag kan inte köpa en hane han inte går ihop med då jag sen ev tar en kull o får ÄNNU fler hanar so behöver enskilda burar och jag föredrar att ha honor som sagt.

Jo, men som sagt, varför jag vill ta kullen nu är för att ha tid med min första kull, ta hand om dem extra mycket, försöka sälja dom osv. Och för att just testa hur mycket tid det tar innan jag bestämmer mig öfr att ta fler kullar, nu när jag har tiden. Och hon är helt underbar, jag tror verkligen hon har bra linjer och hon kommer ju från en uppfödare som jag iofs fått höra mycket positivt om i temperament m.m. En del annat negativt men inte om mössen i sig.

Sen hanen har jag stamtavla på, funderar dock på att låna en hane och inte ta honom nu. Det är honan jag inte har stamtavla på för uppfödaren vägrar ge mig någon info pga lite gräl. Men jag vet att hon brukar ha väldigt snälla o bra möss så sett.

#15 Ja ja, jag vill bara ha tiden nu när jag ska försöka sälja dom, ta extra mycket hand om min första kull och se hur mycket tid det tar just nu när jag ska försöka sälja dom och så. Det är väl inte så att jag inte kommer hinna med dom men vill ta min första kull när jag är ledig och inte har något annat som distraherar liksom, om du förstår. När dom är små bebisar! :) Svårt att förklara men.. DÅ vet jag sen om jag kommer ha tid för o ta kullar i framtiden..

axilur
0

#16 Ja, då förstår jag hur du menar. Glad

/Anneli

[SarahOhrn]
0

#17  Hehe vad bra! :)

amaira
0

… och så hoppar jag in som gubben i lådan här.

SVEMUS rekommenderar dessa åldrar på möss, som skrivs om här. Frågar du exempelvis en vetrinär kan du få andra svar. Det handlar om åsikter, inte mycket annat.

Inom labb-världen avlar man på mycket yngre honor än Svemus vill göra. Det kan man tycka olika om, men en orsak (förutom ekonomiska då) är att det är mindre risk för komplikationer när mössen är yngre, än när de är äldre. De har helt enkelt lättare förlossningar.

Det här skriver jag bara för att påtala att det är en åsikt, och en policy inom svemus, inte ett slutgiltigt fakta, baserat på något som skulle skada mössen.

Man kan argumentera för och emot både äldre och yngre möss, gäller både honor och hanarna.

Visst är det dumt att para på en mustjej som bara är barnet, det tycker jag med. Hon kan få växa klart först. Att para en "bebis" vet jag ingen som förespråkar.

Vad gäller hane, så är det samma sak där, det handlar om åsikt, inget annat. Har du en hane som du vill ta en kull efter, så gör det då. Tycker jag (åsikt). Jag ser inget i det du skriver om honom, som skulle vara ett hinder.

Vattnadal
0

Sen är det stor skillnad på svenska och engelska. De svenska mognar långsammare och är fortfarande bebbar nästan, när de engelska bör paras för att må bäst. Engelsktypade kan man para vid 4-6 månader första gången, och de kan tom bli infertila innan jag ens parar mina svenska och korsade första gången.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

#19 Jo, men hanar känns som att det är mest för man ska veta hur han är i psyket, för han kommer ju varken föda eller ta hand om ungarna. Men det är ju honan då, men om dom rekommendear 5 månader o honan är 4½ när hon paras är det väl inet såå stor skillnad och hon är ju inte en unge fortfarande och sen blir vuxen på 2 veckor :O

#20 Ja och mitt problem är ju att jag fick veta att mina möss är engelsktypade och hon påstår fortfarande att det inte kan vara nåt annat enligt bakgrunden men en av mössen fick jag ju verkligen veta att hon va svensktypad men dom andra är jag ju lite osäker på.. Fast dom är ju ganska små som den andra…

Camillhe
0

Det problemet jag ser är att du har fått felaktig och knapphändig information om honan. Alltså kan det vara svårt att veta vad hon bär på, därför tycker jag du ska satsa på att hitta en hane med väl dokumenterad bakgrund.

Och se till att du får en kull med attraktiva bebbar, dvs som går att sälja. Vore tråkigt om du fick 17 st som ngn nyss fick och inte kan hitta hem till dom.

Ett sätt att hitta en hane är att kontakta dom olika uppfödarna inom Swemus och höra om ngn har sålt möss till ngn där du bor och så kanske du kan hitta en riktigt bra hane den vägen.

Tycker inte det spelar ngn större roll om honan är två veckor yngre än rekommenderad ålder, däremot spelar det roll hur mogen hon är som individ.

[SarahOhrn]
0

#22 Jo, jag är ju ute efter en hane speciellt med stamtavla! Just för att jag inte får veta bakgrunden på honan.. Men hoppas att få fram detta också!

Jag tycker hon är mogen och helt underbar. Hon kom som sagt 3a i Pet klass nu när hon va 3 månader gammal och fick bra utlåtanden. :)

Camillhe
0

#23 finns det ingen annan som har stamtavla från ngn av dina möss syskon? Så kanske du kan få fram den så sätt…

Dock kanske stamtavlan är ganska opålitlig om du redan fått felaktig info ang typen.

[SarahOhrn]
0

#24 Jag vet inte, hon påstår ju att eftersom hon har stamtavlan vet hon att dom är den typen o den färgen osv. Men hon delar visst inte ut stamtavlor till mössen, men vissa kanske fått info. Men det är svårt att veta ändå eftersom hon tar så många kullar, mina 3 är födda med några dagars mellanrum bara.. Men ska se vad jag kan få fram…

Stephanie
0

Tänk också på att stamtavlan i princip inte säger någonting… Att en mus har stamtavla, är ingen garanti för att musen ska vara bra. Där står det inte mycket av värde, om man inte vill "forska vidare" och kollar upp mössen i släkten, hur de har varit i psyket, hälsa, utseende och liknande.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
0

#26 Nej, det vet jag ju såklart! Men möss med stamtavla har ju ett värde i försäljning, då man själv kan kolla upp föräldrar och så vidare om man köpt en mus med stamtavla och om man vill avla efter färg m.m. så får man ju veta vilka färger som finns i släkten. Jag skulle inte behöva en stamtavla om det inte vore för att jag bara vill veta vilka färger som finns bakom henne.. Behöver bara den infon liksom.. Färger o hårlag o typer.. Så man vet ungefär vad man "bör" mixa med..