Färg,teckning och Hårlag?
Och vit mage :D
Inte en aning om vad hon har för färger med attans söt var hon i alla fall

Jag säger som Thiah, har ingen aning om vilken färg. Men en hysteriskt söt mus har du i alla fall :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#4 & #5 Tack så jätte mycket! :D Hon är gravid nu också :] parade henne med världens gosigaste himalaya hane. :)
Någon kunnig som kan svara eller någon som chansar? Spelar ingen roll bara jag får lite svar.. så jag får ett förslag om vad hon kan vara ? 
Jag är inte heller säker på färg.. Någon silver kanske? Vet inte vad teckningen är… Ser i alla fall ut att vara långhår tycker jag?! Inte satin vad jag kan se..
Men låt någon som är bättre än mig svara! :)
#8 Ok, tack så mycket! :D Långhår?? Vad vackert! :D Hennes far är långhår och Mamman är långhår / korthårig (mellanting)
Oj.. misstar mej nu.. pappan är Långhår/korthårig mamman är långhårig/korthårig :o
Hej Frida!
Jag kan faktiskt inte heller svara. Men i alla fall begränsa gissningarna
.
Färgen är blå, blå agouti, eller lilac agouti (oavsett variant har hon blå-genen i dubbbel upplaga).
Frågan är om hon också har agouti-genen, och om hon även har chocolate-genen i dubbelupplaga och då är lilac (som är både blå och chocolate på engång).
Att jag inte kan skilja på blå och blå-agouti, beror på att blåfärgen i sig kan ge ett tickat utseende, och jag har ingen vana att se möss med blågenen.
Vitteckningen tror jag kommer sig av både bandat-genen och berkshire-genen. Vad teckningen då heter? Ingenting.
Om du vill regga musen så skriv "vittecknad joker".
Joker betyder att det är en färg (eller teckning) som inte är standardiserad, är en blanding av olika, inte går att bedöma, osv.
Vad gäller hårlaget så är hon mycket riktigt en blanding mellan korthår och långhår. Inte "bra" korthår och inte "bra" långhår.
Vill man ha så kallade "bra" färger, teckningar, eller hårlag behöver man avla på just dessa egenskaper i många generationer, renavla egenskaperna. (det är svårt, för då avlar man bort annat, eftersom man måste prioritera färgen/teckningen/ hårlaget.)
Vi har inte särskilt många renavlade möss i Sverige, med avseende på såna saker. Jag vet inte ens om jag tycker att vi behöver ha det (min åsikt).
Viktigast är söta, trevliga, snälla möss som är härliga att ha som vänner och husdjur, och möss som trivs med att leva i mänsklig fångenskap utan att "klättra på väggarna".
Hon är söt och fin din Felicia!
#11 Tack så jätte jätte mycket för all information! :) :) :) Jätte bra förklarat och allt..
En mycket sötnos är hon.. lugn men ändå mycket nyfiken på saker och hoppar upp i handen så fort jag bara ska byta vatten eller mat till henne.. otroligt kelig. :)
Har hon en dålig päls? :O
Dålig päls? Nej, verkligen inte! Tät och fin ser den ut att vara.
Bara korsad mellan lång- och korthår. Alltså, inte "bra korthår" eftersom den är för lång för en korthårsmus, och inte "bra långhår" eftersom den är för kort för en långhårsmus.
Såna har jag med. Gillar det.
#13 Jaså, då förstår jag tack så jätte mycket. :) Jag tycker om hennes päls mycket.. men nu vet jag ju inte vilken färg hon har.. klurigt :O
Säg blå. Så säger du i alla fall inte fel. Tror hon är blå när jag tittat fler gånger.
Och är hon inte det, så är det i alla fall blå - någonting. (blå agouti t.ex. och lilac är också en blå variant kan man säga) Jag tror hon är blå.
Nog borde det kunna finnas någon här inne som kan säga något? Gissa om inte annat?
#15 Jo tack så mycket. Det borde vara så. Jag säger blå. :)
blå agouti får jag det till, men är duktig på att ha fel :P
ruskigt söt liten tjeja!
#17 Tack. Hon jag köpt den av sa nu att det var bli agouti. :) Tack så mycket.