Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 925 ggr
[SarahOhrn]
0

Avla efter färg

Jag måste bara fråga, är det några färger man absolut inte bör blanda? Jag har läst artiklarna om detta men jag kan inte förstå det med alla bokstäver. Nu är jag inte ute efter någon speciell standard utan avlar mer på temperament då min hona inte gick spec bra i standard men jättebra i pet. Och det känns viktigare!

Men, hon är dove (med en liten vit skönhetsfläck :( som jag inte ens sett förens då haha) och lite för brun tydligen. Dessutom är hon berkshire, men en dålig sådan, för liten ojämn berkshirefläck. Hon är korthår men tydligen liiite långhår. Svensktypad men lite liten.

Är det någon som har några åsikter vad man bör avla på och inte, färg, typ, teckning, osv. Efter det jag skrivit här?! :) Jag tycker det är bättre att fråga än att göra ett stort misstag. För även om jag inte ska avla på standard eller färg vill jag ju såklart ha lite attraktiva möss som inte blir alltför svårsålda.

Muszimba
0

Om det är honan som du nämner i annan avelstråd, så kan det vara lite svårt då man inte vet vad hon har bakom sig. Det om jag inte minns fel så är hon köpt i en djuraffär.

Jag hade nor kanske försökt med en Dove, Blå eller annan liknande färg om du vill ha något som påminner om hennes egen färg.

[SarahOhrn]
0

#1 Nej, hon är köpt från uppfödare, men jag har inte fått någon stamtavla eller info om henne så jag vet inte riktigt om vad som ligger bakom och jag får tyvärr inte veta heller då det blivit lite osämja.. Hade varit skönt att vetat men..

Jo, jag skulle gärna vilja ha något med en bra dove, choklad (hon är ganska brun i färgen) eller något. Men är det några färger man absolut inte bör korsa med dove? Jag skulle ju gärna få någon annan färg också.. Och hur är det med teckningar, har ju läst att det inte är bra att korsa tecknad med tecknad och hon har j lite berkshire..

Muszimba
0

Vem har du köpt henne från?

[SarahOhrn]
0

MalinMalin

Muszimba
0

Men då får du det säkert om du bara ber om det. Ni kan ju ta det i ett pm..

axilur
0

Jag vet inte om det finns några färger man absolut inte borde korsa. Bra fråga! Hoppas någon svarar.

Har du ingen bild på tjejen? Skulle vara intressant att se färgerna och teckningen du beskriver. Glad

/Anneli

[SarahOhrn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bild på henne, dock inte på teckningen på magen. Men här är hon:)

[SarahOhrn]
0

Kan ta ett kort på teckningen senare idag när jag kommer hem igen om du vill? :)

axilur
0

#7 Vad fin!

#8 Ja, gärna! Intressant att se magen också. Glad

/Anneli

[SarahOhrn]
0

Javisst, ska fixa det sen! :)

[SarahOhrn]
0

Ja herregud, hon va inte lätt i få en bild på magen på kan jag säga! Gillar inte att ta dom i svansen efter att jag hört vad som kan hända med ryggraden men herregud hon är ju så smidig o liten så går inte o hålla runt henne då får man ingen bild! Haha.

Men här syns berkshireteckningen, väldigt liten o ojämn. Men som sagt, jag vill avla mest efter temprament men visst vore det kul att få in nån fin färg om man hittar en bra kandidat med en rolig färg, hur är det egentligen me tecknad + tecknad? Jag vill ju egentligen inte få vidare en sån dålig berkshire men gärna nån annan fin teckning men det kanske inte går o få fram. Och jag behöver ju nödvändigtvis inte få ungar som är dove, eller bara dove. Gärna någon annan fin färg som blir av blandningen dove och någon annan… Choklad, cinnamon, champagne, creme, såna med mörk nos o tassar o öron, men jag vet inte vad som går o få fram faktiskt.. Tempramentet är som sagt viktigast! :)

Men jag vet j att det är svårt när jag inte vet hennes bakgrund men av det jag vet, att hon är dove o hanen ska jag veta längre bak. Min egen hane är agouti banden och har en hel del agouti bakåt o även några bandade, sen några andra färger längre bak. Men jag vill helst inte ha agouti det är ju inte så "attraktivt" att få sålt tror jag och jag självh ar redan två agoutihonor och en agouti banded hane : )

amaira
0

Dovefärgen är genetiskt en svart mus, kan ju vara bra att veta. Med tilläggs-gen för röda ögon.

Rödögdgenen bleker även pälsfärgen och gör svart till grå.

Att hon är svart betyder att hon har icke-agouti-gener. Beroende på vad som finns i stamtavlan, kan hon också bära på andra färger, som dyker upp i kullen (beroende på vad hanen har i sin gener förstås).

Med stamtavla kan du börja gissa. Utan stamtavla blir det en överraskning.

Är det en speciell färg du är ute efter, måste du börja planera. Vissa färger tar några generationer att komma fram till.

Vill du färgavla, så börja läs på. Eva Johansson har utmärkta färgavelshäften som jag rekommenderar:

titta här

Främst rekommenderar jag häftena Allmän Smådjursgenetik, Mer Smådjursgenetik, och kanske främst (om du redan har lite hum om hur gener och arvsanlag fungerar): Musgenetik.

De specifika färgavleshäftena kommer sen. Vet inte om du har någon nytta av dem, utan att veta vilka gener dina möss bär på, och sedan vilken färg du vill jobba med (om du nu skulel vilja det).

[SarahOhrn]
0

Jo jag har ju läst genetik på naturkunskapen nyligen och har alla papper och läst alla Artiklar här.. Men jag är lite för dum för o fatta med alla bokstäver :p

Okej! :) Längre fram kommer jag avla på möss ENBART med stamtavla, dessa är från uppfödare men jag får ingen info men hoppas få fram det ändå, i alla fall det närmsta vilka färger o hårlag som finns längre bak..

Stephanie
0

#13 Var har du hittat bokstäverna för färgerna?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
0

Nä men allt de AA aa Bb osv. Som står i artiklarna.. Sen har jag läst grunden om genetik på naturkunskapen menade jag =) Det är väl samma för allt liksom..

Stephanie
0

#15 Jo, jag undrade bara var du hittat dem. Kikade lite förut, men hittade ingen komplett lista Tungan ute Men jag har inte letat så bra heller…

[SarahOhrn]
0

Aha nä jag har inte sett nån lista heller därför fattar jag inte vilka bokstäver som är vad :p Såg det bara i avelsartiklarna just när dom förklarar ;D

Stephanie
0

Hehe, ok… Blanda bara inte ihop det med förkortningarna på Svemus standard.

amaira
0

# 13, "Men jag är lite för dum för o fatta med alla bokstäver"

Gör inte ner dig själv, man kan inget som man aldrig har lärt sig - svårare än så är det inte. Tungan ute 

"Nä men allt de AA aa Bb osv. Som står i artiklarna.. Sen har jag läst grunden om genetik på naturkunskapen menade jag =) Det är väl samma för allt liksom"

Nää, inte riktigt … Alltså, vad jag vet ingår inte bokstavbeteckningarna i gymnasieutbildningen.

amaira
0

Kanske gör jag ett ABC-häfte till utställningen i september? (Om jag orkar Flört och andan faller på)

[SarahOhrn]
0

#19 Hehe okej, jag tänkte på det här med grunderna som recistenta och dominanta anlag, AA, aa, Aa osv. Men det kanske inte alls har med saken o göra! =)

Det vore ju super med ett häfte ;) *Hoppas hoppas* Och HOPPAS jag kan ta mig till utställningen!! :/ Är i Hälsingland då hos familjen för jag fyller år men skulle gärna ta en sväng ner till Stockholm om jag har råd eller lyckas tigga skjuts ;p