Hane sökes för avel!
Jag söker en hane här nere i västra götaland för avel med min Dove-hona om en månad ungefär.
Jag är intresserad av alla färger, hårlag, teckningar och typer, skicka ett PM med vad du har! :) Det enda "kravet" jag har är att dom har ett bra temprament, gärna kända föräldrar (inget måste dock, om tepramentet är rätt), inga sjukdomar som du kan se nu och att han ska vara registrerad i Svemus för att jag sen ska kunna registrera ungarna.
Hanen bör vara över 8 månader men hör av dig så får vi se! Hoppas det finns någon som har något av intresse! :) Ersättning kan vi komma överens om, en liten slant eller en unge eller så :)
PM:a mig!! :D
(Jag finns i Alingsås)
Det är väl svårt nog att hitta en hane här nere i väst men.. PUTT!
Nån?! :p

Nog svårt att hitts ngn med bra linjer som bara lånar ut sina avelsdjur sådär tror jag..
Malinmalin är den enda jag kommer på och hon bor ju i göteborgstrakten, det är väl nära dig? :)
#2 Jo, fast jag har ju hört mig för lite och det brukar faktiskt kunna gå till så, man lånar ju inte bara ut heller utan får ju ersättning och komma överens om nåt bra!
Jo, mina möss är från henne, men vi har lite "trouble" kan man säga, så det blir nog inget med det tyvärr!
Jag har en hane som jag kan låna ut för avel men det blir nog problem med transporten
#4 Okej! :/ Var bor du?
jag bor i södertälje 3 mil utanför stockholm
Okej! :/ Ja, det kan ju bli problem.. :(
Eventuellt åker jag hem där i Juli (Hälsingland) men får leta någon i närheten där i så fall då, OM jag nu åker hem…

Här finns det kanske nån som passar. Inte allför långt att ta sig hem till mig heller. Stannar du hemma länge, så kanske parningen hinner göras så får du hem en dräktig hona!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Precis, jag har dock inte bestämt än om jag kommer hem där i juli och då är ju problemet att den tiden är hon KNAPPT 4 månader.. :/ Men jag får se när jag kommer hem också, hör i så fall av mig! :)

V 30 är jag inte hemma heller. Helt omöjligt är det ju inte att jag kan ha en hane som kan följa med dig hem an nars. ASntingen för att stanna eller för att flytta tillbaka igen en annan gång.
MVH Elin
Okej. Ja, det vore ju i och för sig jättebra! Att i så fall köpa honom om du inte vill ha honom sen och om jag vill det :p Eller ta med honom tillbaka upp när jag åker upp igen den 4 september! :)

Jag har en dovehane, en bandad som är trevlig. Han ska jag dock behålla, så där är det bara lån som gäller.
Annars har jag riktigt temperamentsavlade hanar oxå, dock vet jag inte vilka jag vågar mig på att låna ut. Skla fundera ett tag!
MVH Elin
Ok ok! :)
Kika på det du.. Jag är intresserad av alla färger, det behöver inte vara dove men gör inget om det är det heller! :) Det är bara att höra av dig vilka du kan tänka dig, jag är ju ute efter någon med bra psyke då min hona är väldigt lugn och blid, som ni skrev på utställningen! ;) Och supertrevlig om än lite rädd men det handlar nog mest om att jag inte hde tillräckligt med tid för henne i början men hon har blviit allt tamare efter utställningen.
Du får gärna skicka någon bild (även om standarden inte är det viktigaste) på den/dom hanar du kan tänka dig låna ut! :) Jag är mest intresserad av lån då jag egentligen inte har plats för fler hanar under en längre tid om jag ska få ungar nu också. :)

Här är 3 grabbar som kan få lånas hem. Först ut min Yoghurtpojk, silver agouti korthår. Helbror till Överraskningstårtan hos Stephanie och Yoghurtdippen som bor hos kerstin och Kent.
Han har fått svansen förstörd i bråk (bodde i delbar bur där de efter ett tag kom på att man kunde bitas genom gallret om man verkligen ville. Han har bott hos grannen sen i våras, nyligen hemflyttad.
Trevlig i temperamentet, men är ju en enda stor blekgen hela han.
MVH Elin

Sen har vi Vattnadals Tupp i Vin, dove (eller silver) bandad i astrex. Trevlig kille, ska avlas på här framöver i mitt tecknade sidoprojekt.
Han är e: Vibys Sam, dove kh med idel dove tan i stamtavlorna och u: Marit, svart bandad texel (med mix av Vattnadal, Morakullor, polska importer och zoodjur bakåt)
MVH Elin

Sist och minst, men äldst, är Vattnadals farinsås, blue agouti och långhår, svensktypad, snäll och mysig. Blir 2 år i september, bodde fredligt med sin texelbror till brorsan skulle få en fru. Ska ta en kull på honom själv, sen kan han säkert tänka sig att flytta iväg för fler kärleksaffärer. Han torde ju inte leva hur länge som helst, så om han åker hem till dig, kanske han kan stanna livet ut.
MVH Elin
#16 han ser så supermysig ut
Jag gillade allihop! Speciellt den andra o tredje om jag tänker färgmässigt för just min dove! :)
Är som sagt mest ute efter o låna eftersom jag inte har plats för en hane till om jag får en massa hanar i kullen. Men skulle verkligen vilja låna någon av dom två…
Vad är det du vill åstadkomma med kullen? Vilka färger?
Färgmässigt passar ju Tupp i Vin bäst, men då får du bara rödögt…
Jag vet inte riktigt färgmässigt vad som är "attraktivt". Visserligen vore ju en dove o en tecknad dove perfekt men som sagt, vore ändå kul o få lite ungar med svarta ögon kanske och blue agouti kan man ju få lite andra färger också (beroende på vad min dove-tjej har bakåt).. : )
Men om min dove-tjej har andra färger bakåt kan det då också bli andra färger än dove trots att både hon o hanen är dove, väl?
dum fråga kanske :p
#20 De kan ju bära på olika gener, som inte syns. Det kan hänga med gener från låååångt bak i stamtavlan, även om det väl är lite mer ovanligt. Så, ja. Det kan bli andra färger än dove också, beroende på vad de bär på.

Mvh Stephanie 

inte dum alls… det blir rödögda, för alla ungar får pinkeyedgenen från bägge föräldrar, men det kan bli många olika rödögda: dove, silver, champagne och även pew/rödögd bone om extreme diluted finns med
jag vill inte göra någon ledsen, men svartögda agouti-varianter tycker jag man ska tänka sig för lite innan man sätter till världen… dels så finns väldigt många nu samt blir de inte bra, ex sotade, och bara är vanliga korthår - kanske inte ens snyggt typade… kan de bli svårsålda…
men välj den hane som du tycker bäst om, som har ett temperament som passar dig och din dovehona… sedan kan du alltid kolla i stamtavlorna för att spåna på vad en parning mellan x, y el z kan ge… detta kan elin hjälpa dig med
Jo, jag får vl fundera på det. Jag vill visserligen inte få fram en massa agoutis, jag har två stycken och jag tycker det är för "vanligt", så det är jag ju i och för sig inte ute efter och dove-hanen skulle ju verkligen passa perfekt! :) Och bryr mig egentligen inte om röda eller svarta ögon. Min dove-tjej har ju väldigt fina lite mörkare röda ögon motför min argente som har lite sådär "äckliga" lysande röda ögon ;p
Men jag kommer ju säkert ta någon mer kull i framtiden och då har jag hunnit lära mig ännu mer efter en kull + att jag hunnit läsa på ännu mer fast än jag läst huuuur mycket som helst o frågat o sånt! :p
Så jag är GANSKA säker på att det blir dove-killen denna gången! :)
Jag är väääldigt intresserad av Vattnadals hane där, men OM jag inte kommer hem till Gävle så undrar jag ändå om det finns några fler hanar runt om i Sverige som man i så fall skulle kunna få låna hem för att avla på? Det behöver ju inte vara i Västra götaland ifall man kan fixa transport fram o tillbaka! Hör av dig om du har något av intresse bara. :)
För jag tror tyvärr inte jag kommer kunna åka upp till Gävle fastän jag vill :/
Elin, jag vet att jag borde träffa hanen och se om han är rätt men jag undrar nu om det skulle vara okej att jag sökte efter transport Gävle-Alingsås här på djurtransporter i fokus och hanen kom ner till mig på det sättet sen tar jag med honom tillbaka upp dne 4 september eller om man lyckas hitta en transport tillbaka tidigare. Jag betalar såklart för "frakten" i så fall.
När han kommit hit kan jag ju sen lära känna honom lite och se, skulle det inte vara avelsmaterial (men det vet du nog bäst! :)) så får han bo här tills jag åker upp igen bara.
Är det en möjlighet?

Om din hona är 4 mån i juli, är det väl lite onödigt att skicka honom redan nu. Det är en hane jag ska använda i avel själv framöver, fast inte riktigt än, då han bara är 8 månader.
OM du inte kommer upp i juli, så kan vi leta andra sätt att lösa det på, men annars ser jag helst att du kommer hit själv. Har nämligen ingen bror kvar till honom, alla andra är sålda, så jag är lite rädd om honom.
MVH Elin
#27 Jo, jag ska ta en kull på henne nu i mitten av juli då hon är drygt 4 månader tänkte jag.
Men om jag inte kommer upp, vilket det inte ser ut som, så får jag leta vidare. :)

Eftersom hon är så liten skulle det nog vara bättre om hon får bli 5-6 månader, i alla fall. Fast du gör som du vill.
En annan sak att tänka på är planering inför utstälningen i september. Vill du ställa henne då, är det bättre att para henne efter den. Där får du nämligen möjlighet att ställa henne för 2 domare, och går det bra får hon titeln GP, guldpet. Troligen blir det mycket lättare att sälja ungar då.
Hon får inte ställas förrän ungarna fyllt 2 månader enligt reglerna, så det är bara att välja. Skaffa titel först, eller ta ungar och inte kunna ställa i september.
MVH Elin
#29 Okej.. Ska fundera på det. Tack för informationen! :)