Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 1397 ggr
ivanhoe81
0

grundlig renovering av ett terrarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som de flesta här vet så köpte jag mig ett terrarium för ett tag sedan
visste om att det var en spricka i botten och kollade upp vad en ny glasskiva till den skulle kosta

samma som jag gav för hela terrariumet 100kr, tänkte att det tar nog inte lång stund att byta den

men så fort jag fick bort den skivan så ramlade nästan hela terrariumet i bitar

fuskbygge så det står härliga till, glasskivorna tätt ihop och silikon på ytan av skivorna, det ska ju vara med springor och silikonet ska ju ligga mer i springorna än på ytan

lika bra att göra om precis allting från grunden

här har ni terrariumet som det såg ut då jag köpte det

ivanhoe81
0

och sprickan i botten

ivanhoe81
0

gamla botten löstagen

det var dax att byta den tror jag

ivanhoe81
0

vad har jag gett mig in på??

man undrade väldigt länge im det kommer bli ett terrarium igen

om mina 3 bröder blå kommer få flytta in i det så småningom

ivanhoe81
0

någon som behöver silikon?? jag har mängder

ivanhoe81
0

efter mänger med tid, svordommar, något plåster på blodiga fingrar som varit ivägen vid silikonborttagningen

så börjar det äntligen likna något

har tejpat fast en massa tändstickor mellan glasskivorna som ska tas bort imorgon, när silikonpunkterna har härdat

här är det bara ihoptejpat som det ska sitta (obs har ej satt dit vare sig glasdörrar eller övre biten på fronten än, det får vänta tills det andra är färdigt)

Stephanie
0

Vilket jobb! Förvånad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ivanhoe81
0

första silikonpunkten gör bättre imorgon då jag ska silikonera hela terrariumet

sedan när allt sitter ihop med silikon så kommer jag kolla lite vad trälister kostar L-profil

varenda kant ska kläs in med l-profil lister hade jag tänkt mig, så det blir lite mer stadga i terrariumet

undrade lungt vad jag gett mig in på ett tag hade jag inte markerat skivorna så hade det nog blivit in och ut eller upp och ner

när jag fixat det här vill jag inte se åt mer akvarium eller terrarium att silikonera i
men tyvärr kommer jag inte undan det heller, ska dela av ett stort akvarium till 2 burar till gerbiler men det hör inte in hit

ska sätta in en bakgrund på terrariumet hade jag tänkt mig, men det enda som har gått att få tag på här innehåller antagligen koraller eller andra vattenväxter, tog den som liknade mest åt vanliga skogen av sjöväxterna
sidorna blir nog tonade med vanlig solfilm (tror att jag har det nere i förrådet sådan film som mer är åt limosinsvart

ivanhoe81
0

#6 japp jag vet, men jag hatar fuskarbete och när det nästan var helt isär så var det lika bra att göra det ordentligt

hoppas bara att det blir fint då jag är färdig med allt

har ju punktat ihop det idag, heldragningen med silikonet blir imorgon om det inte är för varmt

har låtit de som ska bo i det här terrariumet få flytta in i mitt 70liters akvarium istället för den lilla och varma dunan som de bott i i dryga veckan

MP160
0

Herregud människa, att du orkar! Förvånad

ivanhoe81
0

orkar och orkar, har inget vettigare för mig orkar inte sitta sitll på en stol hela dagarna ju speciellt inte under de här varma dagarna, då får jag värmeslag av att sitta sitll, bättre att försöka göra något iallafall

Stephanie
0

#7 "men tyvärr kommer jag inte undan det heller, ska dela av ett stort akvarium till 2 burar till gerbiler men det hör inte in hit"

Fast jag blir lite nyfiken på hur du har tänkt göra då, så du får gärna berätta mer om det sen! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ivanhoe81
0

får se vad det blir gjort imorgon med, ska mäta ut en hylla till matskål och vattenskål nu iallafall som ska stå på djupet av terrariumet (som det var förut 45 cm djupt, nu blir det 2 tändsticksbredder till)

och jag har kollat ordentligt, nu måste jag sätta trälister runt iallafall framtill (eller rättare sagt på sidan framåt) för nu kommer jag att kunna ta en av glasdörrarna och ta bort den då stoppen var sidorutan, så det måste jag fxa till nu iallafall, jag är trött på att låna ut minidunor etc till mina möss, det ska ju bara vara mina reservburar ju

• detta terrarium ska ju bröderna blå ha
  • hörnakvariumet som det bor 2 gerbiler i ska Brutus ha (han bor i en 65 liters samla)
  • 70 liters akvariumet som bröderna blå bor i just nu ska miro ha han bor just nu i 2 st mini-minidunor som har aldelles för låg takhöjd
  • det stora akvariumet som jag ska dela på ska det bo 2 flockar med gerbiler i hade jag tänkt mig den ena bor i hörnakvariumet just nu

det är kaos hos mig och det gör inte saken bättre av att veta att det inte är någon ide att städa just nu hemma hos mig då min sambo ska flytta ut (vi ska bli särbos nu) och vi håller på att rota igenom precis allting hemma (ni ser lite på bilderna på terrariumet det står inne på köksbordet nu

miro hälsar till er alla verkar det som, springer fram och tillbaka på tagentbordet

ivanhoe81
0

#11 jag ska ha 2 flockar med gerbiler i det när jag silikonerat fast en glasskiva precis mitt i det, det lilla akvariumet är ju bara nästan 2 meter långt är väl ca 45-50djupt och 50 högt

visar er en bild på det lilla akvariumet på ca 527liter så det blir över 250 liter per bur (skulle ju kunna dela det i 3 och ha 3 musburar i det med såklartSkrattande)

har inte satt ihop möbeln riktigt än men den är mer ihopsatt nu än på den bilden

ivanhoe81
0

nu har jag tagit bort tejpen runtom terrariumet, det håller ihop än

ska lägga hela silikonsträngar runt hela nu sedan blir det att börja passa in dörrrna och överdelen av fronten med

får nog ihop grunden idag, så att jag kan börja mäta ut för bakgrunden och sätta dit lite solfilm ev imorgon som senast (om jag har det kvar i förrådet så klart)

[Tearix]
0

oj några såna där 527 liters skulle jag behöva ;P

hm.. ett vid varje vägg haha.

intressant att se terrariebygge, liite kul var det väl endå också?

ivanhoe81
0

#15 det är tillsalu inkl möbel och ljusramp för det som vi gav för det, men det är ingen som har svarat på annonsen vare sig på blocket eller zoonen eller här på djurannonser
vi gav 3600 inkl den glasskivan som jag köpte för att dela av

visst är det kul men jag vill helst använda nytt glas, det jobbigaste var att få bort allt gamalt silikon

har dragit silikon över varenda skarv nu och alla fel som kan bli har hänt, silikontuben började läcka där själva sprutan pressar på, tyckte att det hamnade mer silikon på mig än på terrariumet etc

men nu är det  åtgärdat, nu ska bara dörrar och resten av fronten dit sedan är grunden klar
sedan börjar det roliga att göra det fint med trälister och bakgrund etc

jag är nöjd änså länge iallafall

ivanhoe81
0

nu har det hänt lite mer på terrariumet, överdelen är helt limmat nu, bakgrunden är tillskärd och provisoriskt fasttejpad

ska rengöras ordentligt på utsidan innan den limmas fast för gott, men jag ville bara visa hur min grundide i terrariumet till mina små möss kommer bli

vill höra lite vad ni tror om det

ivanhoe81
0

har börjat tona sidorutorna nu, men det verkar som om klistret i solfilmen är slut (borde nog ha blivit det då de rullarna har lågit i den kartongen i över 7-10 år)

färgen är rökfärgad och nyansen är ultramörk, blir ganska fint då som enbart klistret har släppt lite i kanterna (har tejpat med eltejp där nu, då jag ändå ska fästa trälister runt hela terrariumet)

har ena sidan kvar, vänster sida, men det blir nog gjort så fort jag har fixat något bra lim till bakgrunden då jag drar eltejpen en bit upp på den med för att det ska sitta ordentligt