Biten av min mus
Idag blev jag för första gången biten av mina möss.. :S Jag hade inget gott på händerna (hade precis tvättat dom) och höll ner handen i buren hos Mister för att han skulle kliva upp. Det tar en stund innan han vill komma upp i handen så han brukar sitta md ena tassen i handen och darra med den och slicka mig på fingrarna. Jättemysigt! Men, nu bet han mig, flera gånger innan jag hann reagera…. :S
Varför?! Han är ju så underbar annars. Har aldrig vart med om några bitiga möss…
busig kanske han kanske kände någon liten doft som du inte känner (har varit med om att 1 mus har bitit mig men då var han stressad och jag försökte fånga honom för att föra över till sin nya bur stressad plus nyvaken)
men jag håller med om att hans beteende var konstigt, men värmen kanske tar på honom med precis som för oss
Jo, men jag höll bara fram handen så han va varken stressad eller rädd.. Blev så förvånad bara!! För han är jättelugn och fin och kommer från bra uppfödare som har jättefina o bra möss! Blev chockad när han bet till 2-3 gånger… :S
Men hoppas det var en engångsförteelse!
ja det får man hoppas, men det kan vara värmen som gör mycket just nu, det är vad jag tror iallafall
Vad var det för bett? Uppstod blodvite?
Det finns nafs och smaka/nagga på huden… Sedan finns det hugg - då musen inte har några bithämningar och biter hål i din hud. Musen som hugger lämpar sig verkligen inte för sällskap, varifrån den än kommer och vad för ursäkter, förklaringar och undanflykter du än hittar på: du kan aldrig lita på den musen!!!
Förlåt Sarah om jag tar din tråd lite
… Men vad gör man då med en mus som just Hugger??
Kan ju vara bra att veta, vad ni lite mer erfarna skulle göra?
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Jag kan inte mer än instämma med talaren ovan(#4)för det finns inget jag ogillar så mkt som bitande möss.
Möss som bits så får omedelbart avsluta och jag använder inte ens släktingar till en sådan mus i avel.
(Nu får man ju skilja på biter och om musen smakar för man luktar goda saker om fingrarna)
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
min mus som bet mig jagade jag runt i mini dunan för att de skulle få flytta till en större bur, efter det bettet (då hade han bara varit hos mig i ca 1 vecka) har det inte varit ett enda bett, han märkte att jag inte ville honom något illa visst det kan vara en hel del nafs och smakningar men inget bett, jag litar på mina möss även den som bet mig just då, men inget djur har bitit mig som sarah beskriver, det har bara varit bestämt inte flera gånger
alla djur bits någon gång speciellt om de är osäkra, jagas runt i buren eller i vissa fall om de är rejält stressade etc
jag har ju bara varit med om 1 tammus som bitit mig 1 gång, 1 gerbil som bet mg flera gånger (men han har slutat med det nu då han efter många om och men lyckades få en kompis) 2 katter som bitit mig så att bloden sprutat
1 stor och vild råtta som vaktade sitt bo med ungar och jag råkade komma inärheten, mångder med små vilda möss och miljoner med myggor :D
Jag hade en mus som bet min mamma i fingret och honom gav vi till djuraffären. Han bet så hårt att det började att blöda.
oki ja man får göra vad man känner för själv (det är ju det bästa sättet ju)
börjar det blöda i mina fingrar så behöver det inte betyda att mina djur biter hårt, jag har så torr hud att huden spricker bara av att skriva på tagentbortet (nästan) så det går åt ganska mycket handkräm här hemma speciellt nu på sommaren
#4 Nej, det var inte så att det blev något märke så det var väl ett hårdare naffs, men jag har aldrig blivit biten eller naffsat av en mus ens. Han brukar slicka på mig och alltid jättesnäll annars… Förhoppningsvis var det bara en gång men jag lär ju märka om det händer fler gånger ofta.. Va det bara den här gången så va det väl nåt just nu bara som gjorde att ha nnafsade…
#5 Ingen fara! :)
#6 Ja, han bet ju inte hål så det kan ju varit nåt gott men jag vet inte.. Ble vså förvånad bara för ingen av mina möss har ens naffsat på huden. Men det återstår o se om det händer fler gånger o om han biter hårdare liksom.
#8 Okej!

Vart kommer hugg-musen ifrån?

Jag säger att man måste lära sig se skillnad på bett och bett. Jag ser det som att det finns tre olika sorter i min lilla värld i alla fall. Då är det:
Naffsa: de smakar lite för att liksom känna sig för. Kan bero på tt jag luktar mat eller något annat de finner så intressant att de vill undersöka, eller rent utav busiga.
Bita: De biter hårt och det känns. Ett bett som i det närmaste ger blodvite även om det inte är mer än nätt och jämt. Detta är inte ett godtagbart beteende. Kan dock finnas anledningar som är godtagbara som om man överraskar dem så de blir rädda eller om de tar miste mellan mig och en morot typ.
Hugg: Då söker de upp en för att bita, och de biter hårt. Det uppstår utan problem blodvite och de upprepar sig titt som tätt.
Här hemma har vi numera en mus kvar av sorten som hugger. Vi har haft två, men den ena dog. Den andra går jag ärligt talat omkring och hoppas ska gå vidare till de sälla jaktmarkerna snart. Hon är verkligen inte trevlig och även om det blivit bättre med de månader som gått så kan hon fortfarande hugga så man blöder. Jag kan ärligt säga att om det inte vore sonens mus och han vägrar låta mig ta bort den så hade hon varit död för länge sedan.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag anser inga anledningar vara godtagbara för bett. Ser heller inte anledningar som annat än bortförklaringar. Möss ska inte bitas så är det bara, i min värld. De ska gärna inte nafsas heller…
Det har tyvärr hänt på sistone att mina "snälla" möss nafsat när de sitter i någon annans hand. Inte heller ett önskvärt beteende.
Sällskapsmöss skall du kunna hantera, medicinera, behandla på olika vis, ställa ut och låta andra människor hantera den, UTAN att de bits. Jag skulle inte gärna vilja påstå att det är direkt vanligt att våra sällskapsmöss bits faktiskt, inte i min värld.
Men hur som helst, vad ni än tycker om era möss som nafsas, bits, hugger etc AVLA aldrig på dem!!!
#11 Han kommer från stamtavlemusuppfödare* därför är jag väldigt förvånad. Men det var nog ett naffs, fick ju som sagt inget märke. Men eftersom jag aldrig ens varit med om ett naffs kunde jga inte urskilja det till o börja med men nu när jag tänkt efter o läst här så har jag kommit fram till att det bara var ett naffs. Och äve nom det inte är godtagbart kan det ju som sagt vara att han var stressad, det är varmt och jag hade något gott på händerna. Det har som sagt aldrig hänt trots att jag hanterat honom mycket, "stängt in" honom i händerna och så utan att han gjort nånting, ha nbara slickas annars. Så händer det en enda gång ser jag inget problem med det men händer det igen kan man ju börja fundera på att INTE avla på honom. Jag tycker man kan ha överseende med det om det händer en enda gång och det är så pass litet att det inte blir något märke..
*redigerat av moderator

Varför blev du så förvånad av det?
Dom kanske inte har lika stenhårda regler på bit och naffsande möss som tex Grodan,jag själv och några andra uppfödare.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#15 Jo det har dom nog! Dom har jättebra möss och har aldrig hört någon som är missnöjd och alla verkar hålla med om att dom har jättebra möss med jättebra temprament. Därför blev jag förvånad.. Ingen har sagt nåt om att deras syskon gjort det eller så. Men jag överreagerade nog lite väl också, som sagt det va nog ganska löst för honom egentligen men eftersom jag inte vart med om det innan så.. Mer än av mina hamstrar och dom bet ju hål!
Men vi får se hur det går längre fram.. :)
!!!!

#15 jag är sten hård en mus som bits är inte kvar i min avel. alla syskon i den kullen är underbara och jag har själv 2 st honor från den kull som ska gå i avel senera.
jag tror inte du bli naffsat igen det va något god doft som gjorde det tror jag.
Jo, jag tror också det. Det är ju helt underbara möss annars.. :) Även om en gång tydligen inte är acceptabel men jag tycker väl att NAFFS en gång är okej då.. :S Inte om det händer fler gånger, men en gång.
:)
Jag sålde en mus till en tjej här på mus-ifokus en gång. Hon var en nafsfia och ett litet problem för både ägare och mig (jättejobbigt att föda upp sådana möss, vill ju att de ska vara snälla). Det gick så långt att jag tyckte att hon skulle försöka uppfostra musen… Några turer hit och dit, det lyckades ett tag… Ville att hon skulle skriva en artikel om denna knasiga mus, för vi kan ju alla kanske lära oss något?
Det är sant! :) Händer det igen kommer jag definitivt inte avla på honom, men ett "misstag" känns som att det kan hända. För som sagt avlas dom på temperament och alla syskon och föräldrar är inga bitiga möss alls.

#13: Självklart ska man inte avla på dem. Ja om man som mig inte gör det för att de ska bli mat. Då spelar det inte så stor roll faktiskt. Men just den här honan duger inte ens till det kan jag berätta. Hon duger bara till att äta och bitas. En pestmus helt enkelt.
#14: Kan säga att musen vi har här hemma som är helt rabiat också är en stamtavle mus, så det är inga garantier för att det är en bra mus.
Audiatur et altera pars
Det är just såna här fall som visar att möss inte automatiskt är bra, bara för att de har stamtavla! 

Mvh Stephanie 

Stamtavlan är ju inte ett garanti på att det är en supersnäll mus, däremot stambokför vi mössen och man kan lätt släktforska - vilket är ganska viktigt i ett arbete för friska och snälla sällskapsmöss.
nu har jag blivit biten jag med men inte av min mus utan min nya råtta, men han ville bara leka och han har tydligen inte fått lära sig var gränsen ligger (ska skaffa kompis till honom när hans psyke har läkt)
men så klart mina möss smakar på mig hela tiden, de måste älska min torra hud med mängder med mjukgöring insmort i huden
#20 Jag blir rätt nyfiken - hur uppfostrar man en mus (/djur) att sluta bitas? Menar du någon speciell metod, eller bara allmänt pyssla med den så att den känner sig tryggare?

Mvh Stephanie 

jag söker efter info, en gerbil uppfostrar man at inte bita /nafsa genom att blåsa till på nosen då de gör det
det har fungerat på gerbilerna iallafall, letar egter info hur man ska göra samma sak på möss och råttor med
bitas kan de göra fast att de känner sig trygga och säg vill busa på samma sätt som de gör med sina burkamrater som säg kanske tål mer än vad vi gör, det gäller ju att visa vart gränsen går

#27: Jag har aldrig sett mina möss busa med varandra genom att bitas.
Audiatur et altera pars
oki mina möss nafsar varandra även mig då jag busar med dem men de brukar inte bita hål
hur leker dina möss med varandra typ när de brottas med varandra etc, mina har typ jagat varandra ger ett litet tjuvnyp sedan är det den som fick det nypet att jaga den som nöp etc, när de har hållit på så ett tag så går de bara och lägger sig brevid varandra och putsar varandra
#22 Nej det är klart. :) Men ger honom en chans, när han bara naffsade till, jag vill se om det va en engångsförteelse o det lär jag hinna märka innan han komme för avel :)