mycket jobb för nästan ingenting
håller på att göra iordning det där 70 liters akvariumet som jag köpte
har gjort 1 ram som passar precis i hålet på ovansidan, täckt halva med finmaskigt flätat nät (2-3mm maskor), håller på att göra en lucka på andra halvan (mindre än halva menar jag) som gör att jag slipper öppna hela locket för att ge mat vatten och godis etc
själva ramen ska jag skruva i lite upphängningsöglor i för bla lite lianer, kanske lite annat smått och gott i etc så att de får lite klättringsmöjlighet i akvariumet iallafall (det är inte så högt bara 36cm och jag ska ha bottenmaterial på ca 10 - 15 cm då är det ju lagliga 20 cm kvar på höjden (om de inte menar utan bottenmaterial i lagen såklart)
bilder kommer så fort jag har laddat batteriet, (vet att jag sagt att jag skulle ha gjort det i flera dagar, men mitt minne är väldigt bra men förbaskat kort med)
Alltså… Ärligt talat… Det tjatas rätt mycket om lagen osv. Jag själv skiter totalt i lagen… Jag går efter vad som blir bra, hur djuren trivs och mår bra. Inte sitter jag och mäter om hyllan är si och så många cm från botten, om bottenmaterialet blir för tjockt (!?) eller liknande… Gå efter vad som blir bra istället!
Om du var en mus, hur skulle du vilja ha det då?

Mvh Stephanie 

det är precis så som jag också försöker tänka
jag ger dem ganska tjockt med bottenmaterial då jag har sett att de älskar att gräva (1 gör väldigt fina grottor)
huvudsaken att de trivs det är det viktigaste för mig och att de utvecklas till det bättre
skulle man ta de minsta måtten man fick ha mössen i enligt lagen så skulle man ju få plats med väldigt många burar, men mössen kommer inte ha det så roligt istället tror jag

Samtidigt så är de lagliga måtten extremt lågt satta, så jag tycker det är bra att ha dom i åtanke, har man mindre än de lagliga måtten har man en alldeles för liten bur.
det var det jag menade i förra inlägget
nu är luckan nästan klar iallafall, ska bara fixa gångjärn och bra skruv till det
sedan kan det vara fint och slipa till ramen med innan man häftar fast lite nät över den
kommer väl bo en gerbil i akvariumet så länge som hans sår har läkt (har fått höra att hans bror hade bitit i svansen av den som jag kommer köpa honom av)
men det är bara provisoriskt till att han är redo att bli med i min han flock (har 2 st och ett stort akvarium som jag funderat på att dela av men jag struntar nog i det och har en massa gerbil-hanar i det iställe)
de hanarna som bor i mitt 185lites terrarium ska ju ner i det lilla akvarium (ca527liter)
terrariumet ska det 3 musbröder in i när de är redo
det här akvariumet ska ju miro få flytta in i hade jag tänkt mig (om han nu trivs i det när jag är färdig)
tänkte visa hur det ser ut än så länge med mitt akvarium
har inte orkat slipa något på ramen till luckan än men när den är slipad så ska jag ha dit gångjärn + att jag ska häfta fast det finmaskiga nätet som jag har
skruvarna som sticker upp ska bytas ut mot 2 st som är kortare (de här går igenom båda träbitarna)
den delen som luckan inte sitter i kommer jag hänga upp någon lian, några andra klättersaker och bla deras favoritleksak deras gunga (träröret)
hoppas locket duger
ville ha luckan där pga att jag lättvindigt ska kunna ge dem man utan att behöva lyfta upp precis allt som jag hänger upp i själva ramen
Ser riktigt fint ut . Om du vill får du gärna göra ett till mig och skicka hit 
Jag ser inte riktigt vad du har använt, men till andra som läser, och kanske längre fram i tiden om de har sökt och hittat denna tråden. Jag vill nämligen tipsa om såna vinklade trälister. Har ingen aning om vad de heter, men de ser ut som ett L i princip. De kan man såga av med 45 greders vinkel, och limma ihop, och på så sätt få en jättebra ram att fästa nätet i, och direkt lägga över kanten på akvariet!

Mvh Stephanie 

Kul med pysseltrådar.
jag använde mig av några träbitar som jag hade liggandes efter att jag fick en hel del då vi skulle göra delade burar till våra gerbiler
jag gjorde först 1 ram som gick i akvariumet precis (där täckglasen ligger mot) sedan gjorde jag en ram till som kommer bli en lucka så att man slipper lyfta hela locket (bra om man har en massa saker hängandes i locket eller ramen)
sågade alla träbitar i 45 graders vinkel utom den som gångjärnet ska sitta i som jag skruvat fast i första ramen
de träbitarna som jag fått är ungeför 2-2,5cm grova (men jag måste slipa ner dem ordentligt då de har varit i ett pulverlackering verkstad och används att packa grejor med etc) bild på det som jag har kvar än så länge
har gjort en ram till mitt terrarium men det är ju utan lucka då det har skjutdörrar framtill
nätet som jag brukar har jag köpt på järnia och fd granngården för 69kr metern (1 meter brett) det är ett flätat metallnät som har maskor på 2-3 mm om jag minns rätt (det var ett tag som jag mätte)
#10 visst är det, kommer fortsätta tills allt är klart och färdiginrett
#9 bra tips
#8 skulle jag gärna ha gjort men har inte tillräckligt med virke kvar för det (se bild det är allt jag har) ska göra en 2delad ram till mitt hörnakvarium med där min lilla kille som bor i 65liters samlan bor i just nu ska få bo sedan behöver väl tjejen min några ramar till sina akvarium till sina gerbiler
har svårt att förklara hur jag gjort men ni kan få se på mina bilder och läsa min dåligt förklarande text till det
Funderar på om man kan utveckla min idé där, genom att såga av långsidorna på mitten, och sätta gångjärn upptill… Och få en lucka som går att öppna.. Går det tro? 

Mvh Stephanie 

#12 jodå det är en riktigt bra ide men då skulle jag sätta tvärslag rakt över så att det blir som 2 ramar ändå
du har en riktigt bra ide faktiskt, kanske blir att skaffa l-profils lister till nästa bygge som jag ska göra
hade faktist funderat på att göra ett akvarium eller terrarium i plexiglas och använt sådana lister runt det (kanske kan komma över tjockt plexi gratis om jag har tur)
letar efter mina små ögler att hänga upp grejor med (de som följde med sådana saker man hänge upp i takgaller eller de som blev kvar efter att man tagit det man ville ha av hamstergungorna)
såg öglorna igår eftermiddag men nu har de fått ben och flyttat sig, irriterande, hade ju tänkt att fixa lite och hängt upp lite saker (det jag kunnat) medan att jag väntar på att få terrariumet tomt så att jag kan renovera det (ny botten + att siliconera om glasskivan över skjutdörrarna) och börja tänka på att göra iordning det till de 3 bröderna som har bott i en miniduna i snart 1 vecka, de är lite småbusiga och samtidigt tycker de att allt är otäckt med ny husse och nya dofter etc, men de börjar vara framme och ge mig en massa tjuvnyp och klättra på mig iallafall
kommer en projettråd om det med hade jag tänkt mig lite senare
tejpat och häftat fast packtejp så att jag inte ska skada mig på vassa kanter från nätet, ska göra samma sak på andra halvan med för säkerhetskull (inte för att jag ska vara där och pilla men ändå)
det som är kvar är att ställa in en hylla som man kommer lackera med epoxi 2 komponents akvarie lack så att man slipper byta ut hyllan varje vecka eller nåt
hänga upp hamstergungan (en av deras favoritsaker), bottenmaterial och en hel del annat smått och gott som han eller de får leka med
vad är det för nät?
något finmaskigt flätat nät som jag hittat på järnia för 69,90 kr metern, hade helst velat haft sådant svetsat nät men det har de inte i rätt maskstorlek (kanske minsta ligger på ca 3-5 cm i maskor eller något och det vill inte jag ha om jag ändå måste lägga något över)
har glömt bort att ge er den bilden som jag tog innan de 3 bröderna blå fick flytta in i detta akvarium ju
har hängt in en fleece bit med som de är och springer på
sätte fast dem med engångs ätpinnar (japanska ätpinnar eller nåt) i samma öglor som gungan och lianen sitter i
kan nog ta ett kort senare och visa er

Jag tycker för övrigt att en extremt liten bur är okej, bara de har fri tillgång till ett bord eller liknande utanför buren.
Älskar mina stora små vänner..
den är ju på 70 liter ju bottenytan är ju 30 x någonting kommer inte ihåg
de 3 som bor i det nu kommer få byta upp sig till ett hörnakvarium tror jag
det kommer bli en ensam mushane som kommer bo i detta akvarium
(och han är översocial så han är ganska mycket ute och springer på skrivbord etc)