Muslingarnas mat!
Idag gjorde jag egen musmat för första gången, en egen basblandning alltså! Så nu behöver jag tips på om något fattas som dom verkligen behöver.
* Osötas müsli på vete, korn och havre.
* Oskalade sesamfrön
* Hela linfrön
* Quinoa
* Dinkelflingor
* Dinkelpuffar
* Vetegroddar
* Pumpakärnor
* Russin
* Råg
* Lite av den sista färdigblandningen jag hade kvar som jag köpte på Svemus (tog bort alla gröna o orangea pluttar)
* Bovete
* Hirs
* Torkade gröna ärtor
* Mandlar
* Valnötter
* Några smörgåsrån
* Rat complete
Tror inte jag missat något nu… Detta gick i alla fall på KNAPPT 100 kr (okej, en del av grejerna hade jag ju hemma) och det blev en hel stor hink! :) Så det kommer räcka ett tag.. Mycket, mycket bättre än att köpa färdigmat i en liten påse för 30 kr!
Men som sagt, behöver veta om jag gjort nåt "fel". Utöver detta får dom ju färskmat. Idag ska dom få kokt ägg med skal, lite färska ärtor och kanske nåt mer som blir över till middagen sen. :)
Kan möss äta följande:
* Kallrökt lax?
* Fiskbullar i vatten?
* Tonfisk på burk?
Tillägger nåt i denna tråd om det är mer jag undrar om dom kan äta. Det kan ju även ni göra! :D Jag vet att det finns trådar om detta men tänkte dela med mig av min blandning och få åsikte och kunna fråga vad dom får äta och inte av färskmat..
Har du problem med övervikt på dina möss bör du inte ha med så kolhydratrika saker som quinoa, puffar av div slag, smörgåsrån och hirs
Okej. Fick det från en annan blandning. Men jag har inga problem med övervikt vad jag sett än så länge i alla fall, men ska hålla utkik och ta bort det i nästa blandning om så är fallet! :)
Mina har blivit småfeta hela högen så jag har plockat bort de saker med mest kolhydrater…
Okej :)

#1 Har du ngt bra förslag på hur man gör med maten när man har en liten tjockis och en smalis?
Jag skulle tippa på att ge dom lite "normal" mat, men sen kan du ju ta upp den smala och ge den lite extra godsaker, kanske?
Kan möss äta tonfisk, fiskbullar och avokado?

#6 ja kanske ska skära ner på fröerna i blandningen. Försöker att ta ut den lilla och ge henne extra mkt fröer och så. Samt att ge henne lite mer mumsbitar i buren när den andra "tittar bort" Problemet är att hon inte alltid är sugen på att käka just då när man har tagit ut henne.
#7 mina gillar avokado, har för mig att jag läst här att kärnan är giftig men själva köttet är ok. Fiskbullar ska oxå vara ok, fick det tipset från den jag köpte mina möss. Tonfisk borde väl vara samma som all annan fisk? Jag brukar köpa barnmat att ha som tilläggsfoder och det är mkt poppis!!! Än så länge så varierar jag mellan 3 stycken olika. 2 stycken som är osaltade. En med kött och en med fisk samt en med enbart kalvfrikadeller som oxå är lite kryddad.
Nä, det kan ju vara lite svårt.. :/ Jag har faktiskt inga överviktiga så jag har inte varit med om detta. :)
Okej :) Ja, jag tycker det.. Kan man köpa vilken barnmat som helst eller är några smaker bättre o köpa? Jag får nog köra på dom osaltade, tror int det är så bra med kryddor. :)

Tror allt att det bara är att testa och se vad de tycker om. Det enda jag har undvikit är barnmat med pasta. Sen när det gäller kryddorna så tror jag inte att det är så jättekryddat även om det är kryddor i. Jag har tyvärr bara hittat två burkar som är osaltade, men det är oftast de jag kör. Har ju bara två möss så jag brukar göra små paket och frysa ner. Perfekt när man själv inte ätit något musvänligt under dagen.
Hur brukar du göra när det gäller mat. Ger du dem torrfoder och tillägsfoder vid samma tidpunkt?

Ett tips när det gäller basen i torrfodret är att använda Axa grynblandning med de fyra sädesslagen. Men kanske är det billigare att köpa osötad musli?
Okej. Jag hittade bara müsli just nu som också har alla sädesslagen men ska kika på det nästa gång! :)
Jag har ALLTID torrfoder i skålen, så jag ser till att det är påfyllt jämt sen ger jag dem tilläggsfoder när jag har något över. :) Så det brukar väl inte bli samtidigt..
Gissa om mössen gillade det nya basfodret?! Nog för att dom åt mycket innan men det kunde ta 2 dagar för dom 4 tjejerna att äta upp en skål. Nu, tog det en natt! Hahah. Men dom som är så kräsna o vägrar äta nästan nån färskmat behöver ÅTMINSTONE få i sig detta.
Men nu har jag kokat ägg, så senare ska dom få ägg, äggskal, ärtor och keso o lite smör mosat. Det är ungefär dom grejerna dom gillar. :) Inte ägg så mycket men ska försöka få i dom det blandat med det andra.