Trähus?
Tänkte bygga lite trähus till mössen. Har ni några förslag på vad för trä som bör användas? Ska jag använda lim eller spika? Något lim som är bättre?
Lövträd.. :) Ohc du bör nog spika, tror jag? Så dom inte gnager i sig limmet..
Om du spikar, se till att inte spikarna sticker ut någonstans, eller att mössen gnager fram någon så småningom.

Mvh Stephanie 

Ah det kanske är ännu sämre i och för sig! :)
det kan ju finnas ett bra lim som man kan använda, vet faktiskt inte, men isåfall borde det vara något hobbylim som borde vara giftfritt
men som sagt jag har bara hört lite rykten och vågar inte säga att det verkligen är så
spik då bör det vara små smala nubb i min tanke (typ om man ska spika ihop halvtunna plywoodskivor)

Nu har jag åkt omkring till byggvaruhusen här i stan…och det finns inget virke/plywood att få tag på som är lövträd. SUCK!!!
Lägg in kartonger som hus ist, det fungerar så bra så : )
ja det såklart det hade jag glömt bort ju, bra att du nämnde det SarahOhm
bara ta typ en liten kartong som du klippt en öppning på framsidan, har du mycket bottenmaterial (som mina har) så kan du även ha en stor öppning i botten för jag har märkt att mina möss älskar att gräva gångar och stora grottor (fast jag har en blandning av spån och toalätt, kutterspån som har stogit med öppnad förpackning i minst 1 månad för att mycket av de farliga gaserna ska försvinna, ser alltid att ha 2 balar öppna samtidigt så att det får vädra ur ordentligt)

Jo de har allt kartong, plathus och så ett tyg som hänger i taket. Tyget är popis!! Men jag vill få lite mer plats i buren, genom att ha ett stabilt trähus kan jag sätta matskålarna därpå. På såvis kunna få rum med ännu mera skojsigt samt kanske slippa igenfyllda skålar….Mina små liv är roliga dom fyller på med bottenströ i varenda skål. De burkar inte synas på morgonen. Någon som vet varför de gör så?? Läst nån stans att om de boar i skålarna är det ett tecken på att de är hungriga. Men mina har allt mat så det räcker!!

#7 Vad använder du för kutterspån?? Jag har en liten grävtokig mus så funderar på att köpa sånt hårdpackat. Är det alltså ok om man "luftar" det innan man använder det??
#9 svenskt barrträ är inte lika farligt som det utländska, jag köper det som finns på granngården (ska absolut inte vara cedarspån eller vad det nu heter)
våra gerbiler har ju det utan bekymmer men så har ju detas spån oftast lågit och luftas ur 1 månad medan det ligger i buren också och den korta tiden som det är i en musbur (1 vecka) så hinner inta allt ångas bort under den tiden
#8 möss är nattdjur, därför syns de inte på morgonen
Mina "boar" eller slänger i massa saker, i skålen med färskmat (dom gillar tydligen inte färskmat o äter det inte heller). Jag ahr ingen aning varför och vill gärna veta också.. Jag kanske skulle behöva göra nåt sånt också att ställa matskålarna på!
Jag tror inte det spelar nån roll om man luftar spånet, det är ju i barrträet som det ämnet (terpentin tror ja de heter) sitter. .:S
jag vet men samtidigt så försvinner ju det med tiden och det är inte lika mycket terpentin i svenska barrträd som utländska det är därför det är rekomenderat till gerbiler fast att de egentligen inte ska ha barr utan löv, men som sagt jag använder det då jag har haft säcken öppen i minst 1 månad inte med en gång alltså bara för att de värsta terpentinångorna ska få dunsta bort

#10…jag menar att skålarna med mat i inte syns på morgonen… 
oki läste för snabbt jag har små hyllor som skålarna står på uppskattat hos mina möss faktiskt
Ja, men även när jag tar höga glad (som dom kan stå på kanten o äta med) så släpar dom i papper! :/
oki jaså de är sådana små busar