Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 2060 ggr
LinaIsabell
0

Musmormor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Lea som visade sig vara dräktig 10 dagar efter vi köpt henne har fått musbebisar. :)
Jag vet inte hur länge hon har gått, men hon har varit hos mig i 14 dagar så några dagar extra på det.

Jag är dock jätteorolig att hon äter upp dem, eftersom hon inte vill äta så mycket av färskmaten och hon redan var dräktig när vi fick henne, men jag hoppas att allt går bra. Hon är iallafall diat dem.

Just nu har jag bara sett 3 bebisar, men man ser väldigt dåligt in i deras hus och jag vill inte störa. Men jag har ett litet foto på de nyfödda, dock ser man väldigt dåligt.

Jag hoppas verkligen att allt går bra! Kommer att sätta in fler bilder på dem här när, och om, de blir större.

LinaIsabell
0

Nu har jag skymtat 6 bebisar. :) Vet inte hur många de är.

Muszimba
0

grattis. Alltid lika kul med bebisar.

LinaIsabell
0

Här är en bild på mamma Lea.
Hon är väldigt snäll och söt, så vi får hoppas att ungarna får ett bra temperament de med. :) Dock kan hon vara lite springig i famnen och ska springa på armarna och så, men det antar jag de flesta är. Annars är hon väldigt bra.

Pappan är kvar på naturbruksgymnasiet, men han var vit med svarta fläckar, och det är allt jag vet. Jag såg honom inte så noga.

amaira
0

Var inte orolig att hon ska äta upp ungarna! Äter hon inte din färskmat lär hon ännu mindre äta ungarna, åtminstone inte av proteinbrist.

Ge henne äggskal, ja lite äggula på en gång kan du ju prova med (rå, stekt eller kokt spelar ingen roll). En liten bit kött, (blodpudding älskar alla mina, men det gör vi människor här också), en bit kyckling, fläskkotlett eller vad som helst. Prova annars med kattmatpellets. Ost kanske duger åt henne?

Vet inte hur du bor, men växten nate (våtarv) som brukar vara ett vanlig ogräs i exempelvis rabatter, älskar alla mina möss utan undantag. och det är väldigt nyttigt "grönt" åt dem (och för oss människor). Nate/våtarv har en mycket bra aminosyrasammansättning (grundför proteiner).

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/stell/stelmed.html

Ja, GRATTIS ska jag väl säga. Du har säkert störtsöta färger och teckningar (!) på din ungar, fast det dröjer ett tag innan du (och vi) kommer att få se dem (färgerna alltså)

Tikkatikkatini
0

Jag fick rådet av min kusin som jobbar på vår lokala djuraffär att man kan ge mamma mus katt torrfoder. Det är mycket protein i det. =)

Vilken toppen fin och söt mus du har!! Helt svart.. Mycket fiin!!

Zamwyn
0

Grattis!

LinaIsabell
0

Någon som vill se 10 söta bebisar?

Här är de 2 dagar gamla, och det är första gången jag fått se dem på nära håll.

LinaIsabell
0

I handen. :)

[Thiah]
0

Vi vill alltid se söta bebisar :D

Tikkatikkatini
0

Aww vikka söta små pinkisar!!
Annat folk tycker de ser vidriga ut när de är rosa å nakna. Men jag tycker de ser urgulliga ut!! Alldeles rosa å så ser man vad det blir för färg på ögonen dirket.

LinaIsabell
0

Mjo. :) Jag har dock aldrig haft musbebisar förut, så det är mina första. Så jag har aldrig behövt se om det är killar eller tjejer och sånt, så det får vi ser hur det går sen. :)

Alla mina får svarta ögon ser det ut som, right?

Ska gå med i SVEMUS strax och registrera mina vuxna möss (2 stycken) och så alla dessa ungar. Hårt jobb.

Zamwyn
0

Jag tycker pinkisar ser lite läskiga ut i början, men efter bara några dagar börjar de likna små trinda marsipangrisar snarare än gelepluttar, och då är de söta!

LinaIsabell
0

:) Jag längtar tills man kan börja se deras färger/teckningar. Det kommer bli roligt att se. Och sen att se om vi får sålt alla.
Med två honor är tingade och eventuellt 2 hanar också.
Och blir det någon hona över kan jag behålla henne.
Fast det är lite svårt att sälja när man bor i en liten stad i NORRA Sverige (Då menar jag inte norra som i Gävle, då menar jag Kiruna, Sveriges nordligaste stad)

En fråga: Jag ska flytta mina möss till en större bur, och då funderade jag om det går bra för bebisarna och mamman att flytta dem om några dagar, när bebborna är 1 vecka? Eller ska jag vänta med burbytet tills de blir 3 veckor?

amaira
0

Om din musmamma är en lugn och trygg tjej, så kan du flytta även henne. Men flytta då med hela musboet orört.

Jag kan flytta mina möss med ungar hur jag vill i stort sett (med samma konstellation av möss, dvs samma möss får hålla ihop och absolut inga nya till en nybliven mamma!) Men då är de födda här, vana vid mig och vid "omplaceringar"/byte av "bostad" i musrummet.

[Thiah]
0

Jag märkte på mina tjejer att bara själva boet var orört så brydde dom sig inte om vad jag gjorde med resten. Bytte bur och inredning och det gick fint.

LinaIsabell
0

Okej, då ska jag borra lite, inreda och flytta mina just nu 12 möss, varav 10 rosa (börjar bli en aning blå-fläckiga nu ^^) ungar, FOTA och visa upp nya buren.
Fast det får bli i en annan tråd, eftersom jag tänkt lägga upp bilder på mössen när de utvecklas här. :)

LinaIsabell
0

Buren finns btw i "Buridé".
På dessa bilder är älsklingarna 6 dagar gamla. :) Jag vet inte kön än. Det tar jag när de blir lite äldre.

LinaIsabell
0

Krokofant? :)

LinaIsabell
0

Mera bebisar.

LinaIsabell
0

Baby boom! Jag tycker att alla mina 10 bebisar har fina teckningar. :)

LinaIsabell
0

I huset.

[Thiah]
0

Alltså dom är så söta när dom är så små.. som rosa/blå små godbitar som man helst inte ska äta upp

LinaIsabell
0

Haha. :) Ja!

LinaIsabell
0

Vad gör hon nu då?
För några dagar sedan satte jag ett tomt mjölkpaket i buren fyllt med tidningspappersbitar, och nyss (såg när hon gjorde det) har hon flyttat alla bebisar från boet till mjölkpaketet.

Är det vanligt att de flyttar till en nytt bo om de hittar något bättre?

amaira
0

Det händer att de flyttar ungarna. Om de hittar något bättre, om de tycker att det är för "livat" i eller kring boet ungarna har, eller om de tycker boet är för oskyddat eller nåt. Det är okej.

Vansinnigt söta muslingar, roligt med tecknade möss.

Terato
0

Vet du vad det bästa med tecknade ungar är? De brukar vara lättsålda! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

LinaIsabell
0

#26, Lättsålda och lättsålda… Allt "musfolk" här bor ju sönder om Umeå, själv bort man i KIRUNA (titta högst upp på en Sverigekarta…) och nästan alla vänner och släktingar jag har tycker antingen att möss är onödiga djur eller så är de rädda. ;P

#25, Okej, vad bra då vet jag. :)

Grodan
0

#27 med tecknade möss "gör du musfolk" av folk… du visar bara upp de underbara små liven och säger att de är till salu… plättlätt! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Ptja, möss är väl överlag inte så lättsålda. Men det är ofta lättare att sälja tecknade ungar.

Oroa dig inte över avstånden, du. Jag sålde runt möss ganska långt när jag hade min kull! Det brukar gå att hitta transport.

teratos.r8or.se

Terato
0

Haha, håller med Grodan!

teratos.r8or.se

LinaIsabell
0

Idag är de 10 dagar och jag har tagit och dem och fotat dem för tredje gången i deras liv. De är sviiiinsöta och de har päls, öron och morrhår. De kan inte riktigt gå men de grälar sig fram fort som tusan.

Jag har en massa bilder som jag sätter in ikväll eller imorgon. :) Men kan ge er ett litet smakprov nu.

Där är en bild på 5 av de 6 honorna.

Tikkatikkatini
0

Åh, jag har fallit för den bruna och svarta som ligger bredvid varandra..!! Ack så söta!! Ge miig!! =D

axilur
0

Åå, vad fina. Man blir sugen.

/Anneli

Terato
0

Underbara!

Kom ihåg att pyssla lite med dem nu varje dag så kanske du förmildrar popcornåldern! :)

teratos.r8or.se

GucciDior
0

Gillar den bruna med pannfläck! :) Och en liten miniprick i nacken :P

LinaIsabell
0

Nu kommer lite bilder.
Två svartvita pojkar.

LinaIsabell
0

Pojkar i hög.
Detta är då alla pojkarna. :)

LinaIsabell
0

Mera pojkar. :)

LinaIsabell
0

Söta pojkar. :)

LinaIsabell
0

Liten flicka ;)

LinaIsabell
0

Ljus tjej.

LinaIsabell
0

Abbotts unicorn. :) Underbart söt.

LinaIsabell
0

Musflickorna. :)

amaira
0

Nämen vilka söta raringar! Svarta och chocolate tycks grundfärgen vara (och så teckning på det förstås). Kyss

[Thiah]
0

dom var nog helt sjukt söta Lina… Gillar den knubbiga killen med bandet över magen…

Måste skaffa ett större hus så jag kan ha flera möss :D

LinaIsabell
0

Jag tycker lite synd om mamma Lea dock, som måste hålla reda på alla 10 bebisar som drar sig fram snabbare än blixten. :)

Om det är någon som är sugen på en muspojke eller musflicka så är det bara att köpa. :) Dock bor jag nog väldigt långt bort.

Nu är de ca 2 veckor, så om 3 veckor är de leveransklara.

Zamwyn
0

Vilka gulliga små kosse-möss! :)

[Thiah]
0

hehe mamman kommer nog bli glad när allt är över… :D

Terato
0

Haha, de är ju så charmiga de här kossemössen!

Det är säkert ungar med samma gener som ungarna ur tjuvparningskullen jag hade hand om. De är från Imazo från början vad jag vet. Där verkar det ju bara finnas chokolate och black nästan! Fast med teckning då förstås.

teratos.r8or.se

Littlem
0

Fantastiskt söta små ungar dedär :)  Har förkärlek för tecknade djur ^^

fiffiluren
0

hej, vet att tråden är gammal, men jag undrar om du ficj iväg alla ungar eller om du har nån kvar? Har också ättlingar till gransmöss här hemma och en egen hög person (gammelmannen). Har du några andra bilder på dom? Lite nyare?

LinaIsabell
0

#51 Jag fick iväg 2 flickor. Dock inte långt, bara till min syster och hennes barn. :)
Så jag hade en stor bur med 8 flickor och en lite mindre med två pojkar (väntade på att de skulle börja bråka innan jag delar på dem, men de passar ihop fint, de sover tillsammans och allt)

Men nyligen, då min syster var tvungen att ta bort ena musen (fick en STOR tumör när den var kring 1 år). Då gav jag henne en utav mina flickor, så nu har jag 7 st och 2 pojkar.

Jag har inte en bild på de flesta när de är i full storlek, men här är en liten bild på dem när de är lite äldre iallafall.

Det är (nog) alla flickorna vid några veckors ålder som sover på varandra i en hängmatta.

Stephanie
0

#52 Vilken härlig hög! Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

fiffiluren
0

#52 va fina, hur många har du kvar nu? från den kullen alltså?

LinaIsabell
0

#54 Jag har kvar 5 flickor och 2 pojkar.