Spån?
Är spån verkligen farligt för mössen eller ska vi satsa på Toa-Lätt istället?
/Sara
Aspflis, aspspån använder sig de flesta av vad jag hört. Jag använder spån till de flesta men till några ngt flis som egentligen är till reptiler. Här där jag bor kan jag ej få tag på aspflis i större förpackningar och PWSS vart det alldeles för dyrt bara frakta hem en säck på ca 12 kg.
Toa-Lätt har jag till tamråtterna men jag avskyr lukten av papperspellets.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag vet inte vart jag kan få tag på aspflis. :S
Har inte Bromma zoo aspflis?
tänka sig så spånigt å spåna om spån i en spån-tråd… 

Vi har torv, eller blomjord, eller toalätt (men jag tycker att det luktar parfymigt), eller spån och torv eller blomjord. Vi hittade en påse på barnens skola med papper körda genom dokumnetförstörare det var bra som fluff att boa med. Har inte prövat aspflis ännu.
Vi tycker att torv/jord är bäst för det luktar INGENTING.

Hehe okej. Jag hittade dammfritt spån på Willys idag men jag tänker fortfarande på det jag läste på svemus hemsida, om att dem kan få cancer av det. :S
Måste bara lyckas övertala mina föräldrar om att ha mössen här ;D
Om man har en vit mus/andra ljusa och man har torv alt blomjord, blir inte de hemskt smutsiga av detta?

#7 Nej dom blir inte ett dugg smutsiga av torv eller jord faktiskt… men attans så kul dom har när dom gräver *Ler*
#6 Vad jag förstått så finns inte dom ämnena i spån vi har i Sverige som ger cancer.
Själv har jag torv o spån. Ca 50/50 eller lite mer spån än torv. Och det luktar mycket mycket mindre….
Då ska jag testa för torv kanske jag kan köpa av ridskolan, tror de anv det för spån har de ej till sina hästar.

#8 Okej, då kanske jag vågar köpa spånet jag hittade på affären..

#10 Ja det kan du göra.

#9 Ja jag tycker helt klart att du ska prova ialla fall…. så får du själv testa o se vad du tycker. För det är ju lite vad vi själva trivs med som vi sen använder… som om man har allergi mot något, inte tål damm osv
Detta med torv är det något man kan ha till tamråttor oxå?

Ingen aning om det fungerar som underlag till råttor också - men det borde ju göra det… men har ingen erfarenhet av råttor mer än att jag hållt en Eva´s (matsvin) o sen skämt bort Grodans med pizzakanter *ler*
Enligt en på råttor.ifokus så skulle torv vara för dammigt för råttor. Är möss mindre känslig mot damm?

Ja jag tycker ju inte att torven är specielt mer dammigt än spån - snarare tvärt om … men alla måste nog prov ao se själva vad dom tycker är bra.
Precis mandymoo, alla har olika smak! Prova dig fram!
Kutterspån är rätt värdelöst ur en mängd olika aspekter så jag ser eg ingen anledning att man har det till sina möss. Man får byta ofta och då blir det ändå inte speciellt ekonomiskt, samt att det kan damma och vara orent. Om det kan påverka djuren så pass att de får cancer är vi inte 100 % säkra på, så ev kanske SVEMUS ska ta bort det på sin sida.
Det finns en MÄNGD andra bottenmaterial att använda till sina möss, lite beroende på vart du bor och vad dina affärer har att sälja - det är alltså väldigt olika-, men några är
- aspflis
- aspspån
- toa-lätt
- div. träpellets
- sand (rekommenderas endast i en liten låda i ett hörn)
- majskolvsflis (witte molen)
- reptil-trä o bark (ofta gjort av barrträd och har då ingen uppsugningsförmåga)
- torv, jord etc

Majskolvsflis var kan man få tag på det? Vet något det?
Bark hua… det måste vara smutsigt det…. har haft leguan o det är massor av små små partiklar som inte märktes förrän man städade - låg i botten… men med små grävskopor som mössen *ler*… inget jag ens vill prova *ler*
zooaffärer som köper in witte molen-produkter…? djurmagazinet tycker jag oftast är väldigt tillmötesgående ang produkter man önskar… går även att beställa via nätet.
det är rätt skoj att det fått benämningen bästa bottenmaterialet ur ALLA aspekter: miljö, hälsa, uppsugning, lukt etc. men ändå tog det över 10 år innan det kom ut på marknaden och ännu har det inte riktigt kommit ut på marknaden… kan det vara så att det är ruskigt dyrt att framställa? kan man dokumentstrimla majskolvar? (stå utanför skolmatsalarna de dagar de får majskolvar o samla in… haha… hm… får man majskolv i skolan?)

Jag ska nog prova med toa-lätt, ska åka till Coop imorgon o leta.
fin Avatar du har, sushi! 

Tack :P
Jag köpte toa-lätt idag btw..
oh, hade du ingen toalett? *fniss*

tsss. :P
hihi