min flock med honor
jag hämtade ju 2 vita möss gratis från den uppfödningen i arvika som lade ner
och igår hämtade jag 2 svarta och 2 svartvita möss i mariestad som kommer från Dressan och Ekorren-perro (mötte upp dem i mariestad)
nu sitter de 6 honorna ihop, inga problem där, just nu får de bo i en miniduna (kommer nog att byta upp till 1 65 liters samla idag) men de kommer få flytta in i ett terrarium då jag har fått ihop dem med 2 mushonor till från imsuchadiva
Vi trodde att det kunde bli lite slagsmål då vi hade hört att de svartvita kunde ha lite bitandes i sig, bara ren nyfikenhet från alla sidor och efter att luktat på varandra så började de leka med varandra
sätte ner ett litet träslott (lekslott) alla skulle in i det med en gång det såg lite koniskt ut med 1 nos eller svans som stack ut genom varenda öppning, men jag får nog köpa större matskål alla fick inte plats i den jag har nu, finns det någon bred och låg hundskål tro??
bilder kommer under dagen om jag hittar kameran
Va kul det måste vara med så många möss i samma bur, det måste ju vara full rulle hela tiden :)
jag har just nu bara tre, men ska utöka så småningom.
jodå det var full rulle hela tiden igår nu ligger allihoppa i en enda hög och sover :)
och de kommer få en rolig bur med när jag har alla 8 som ska få bo ihop
just nu bor det en gerbil i terrariumet, men han ska flytta ut idag och sättas i delad bur med sina nya burkamrater (hade dem ihop men efter 1 dygn så började den yngsta av de 3 bråka och de hade ju putsat varandra ordentligt innan ju)
men det är lite kvr att göra på terrariumet innan mösen kan få flytta in i det, ramen för nätet är färdig (men inte här hemma utan hos morsan och farsan)
de bitarna som täcklocken / ventilationsluckan ska ligga på ska bort då den ena gick sönder (ska se om jag kan få 2 st nya tillskurna som jag kan limma dit igen)
glashyllan som jag har skurit ut ska limmas fast (istället för att göra 1 hylla i trä så blir det 1 i glas istället)
trägrenen ska sättas fast i ramen för nätet sedan ska det hängas ner en hel del snören och 1 lian från den 3delade grenklykan
bakgrunden ska limmas fast på terrariumet (kanske gör det idag)
sedan lite som jag kan göra medan det är bebott, ska ju ha trälister runt hela terrariumet och de kan jag sätta dit efteråt ju
hittar jag inget mer billigt Terrarium som det som honorna bor i så ber jag akvarietjänsten att skära till lite mer glasskivor (har räknat ut att materialkostnaden då går på 5-600kr om jag får samma pris som för den nya bottenskivan till det här terrariumet) och då är det större än ett som jag hittade på internet för 2-3000kr och slutsumman på det bygget kanske går på 1000kr med lister och silikon och glas

Det är ju bra att de svartvita inte bråkar :)
Och kul att alla 6 har fått ett bra hem :)
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
mmmm det var mer mina vita som var på de svartvita ju fast inte att bråka utan för att nosa och vara intresserade av dem
men jag hade ganska komiskt åt dem igår de hade delat upp sig i 2 grupper som gick runt buren och busade med varandra (även att alla låg i en stor hög nu och är världens vänner) men 1 grupp innehöll 1 vit, 1 svart och 1 svartvit hmmm lite knepigt att de delade upp sig på det viset, men nu är alla 6 i samma klunga igen och utforskar en ny sak som jag stoppade ner idag (de blev allt 1 klunga igen efter att sprungit runt ett par varv runt buren igår)

hihi^^ När vi satte ihop dem så var det de svarta som va på de svartvita
hmm..
Så de svartvita är lite mer rädda för andra =/.. men när de va tillsammans med mamman bråkade nästan alla svartvita med varran
(ibland var alla efter mamman)
men nu har vi mamman och en till svartvit kvar här hemma :) och de är så söta tillsammans 
Men sötnosarna kommer iaf trivas bra hos dig :)
Mvh Caroline
det gör de redan, de klättrar upp på mina armar hade 6 möss på mina axlar igår ju, såg lite komiskt ut det med, för de hade satt sig 3 st på vardera axel ju

thihi :P gud va gulligt^^
jag kan ha tjejer så på axeln men inte killar:P killar små kissar så mycket:P
har du någon bild på de vita?:)
Mvh Caroline
inte just nu (har inte hitat kameran än och då de bodde ensamma så var de inte framme så enormt mycket, nu trivs de som tusan och älskar att leka med de andra
hmmm bara småkissar, ta en okastrerad råtthane istället som gör sina revirmarkeringar på tröjan (eller som i ett av fallen för mig mitt i pannan när jag låg och halvslöade i sängen och han kom och kröp upp på mig)

möss kissar iaf:P och det är inte farligt:P bara de inte kissar i håret:P
om man kastrerar någon mus.. kan man ha dem tillsammans med tjejer då?
Mvh Caroline
japp det går men jag tror att man måste vänta 2-4 veckor för att all sperma i kroppen ska försvinna
det som en mus kissar på en så behöver man nog ha ca 10-20 möss för att komma upp i samma mängd som kommer när råttorna kissar på en minst alltså

Aha .. undra om man inte ska göra det så man kan ha pappan tillsammans med de andra tjejer 
Usch.. kissar de så mycket? :P
Mvh Caroline
samma mängd som en mus om de hade varit runt 40-50 cm med svansen (min dumbo är runt den storleken tror jag)
det med kastreringen är samma risk som att amputera svansen, med narkosen, men kontakta en vetrinär så får ni veta mer om det, för en muskastrering ska inte ske på samma sätt som på grisarna som morsan föde upp åt scan (hon hade blivit tillsagd att göra så)
upp med dem och in i en kall metallbalja som var formad som en tratt längst ut där nosen stack fram, ingen bedövning utan använde skapellen med en gång, skar bort kulorna och bara lite antibaktirell färg och tillbaka ner i halmen eller vad det nu var som de hade hos sig usch fy blä, klarade inte av det då och klarar det inte nu heller (nu föder hon inte upp längre heller utan har flyttat till ett hus inne i samhället istället)

men usch.. aldrig att jag skulle göra så mot en mus =/
Låter plågsamt..
får ringa vetrinären någon dag om lite info :)
Mvh Caroline