Vad hände?!
Igår upptäckte jag att min ena mushona fått två ungar, senare när jag skulle titta till dem var det bara en unge och i morse var de borta, båda två.
Jag har absolut inte pillat på ungarna eller stört honan på annat sätt än att jag lyft på bomaterialet.
Jag antar att honan har ätit upp dem, men varför?
Kan den andra honan (som hon går tillsammans med eftersom även denna honan är dräktig) ha stressat eller stört den nyblivna modern?
Jag har haft möss och musungar tidiagre då både honor och hanar gick i samma bur, men har aldrig tidigare varit med om detta.
för lite protein?? jag vet inte men det är vad jag gissar

Men borde hon inte ätit upp dem då så fort de var födda?

honan har antagligen ätit dem.
det kan finnas en massa olika anledningar,:
för lie protine?
missbildningar?
död födda?
barn med sin bror?
vem var fadern?
#2. Hur många ungarna var från början, vet vi inte.
Var honan ung? Eller bara en nervös mus? En förstagångsföderska kan jag förstå. Kanske inget att avla på…
Tar för givet att hon fått bra mat, eftersom du haft ungar förut.

#3 Ja, förmodligen har hon det, frågan är ju då varför.
För lite protein? Ja, detkan hända. Jag är ingen musexpert, så därför vänder jag mig hit föratt få råd. Hur ofta och hur mycket protin ger du/ni till era möss? Ger du/ni mössen kött (i så fall vad för kött) eller ger du/ni någon annat proteinrikt? Vad?
Om ungarna var missbildade är svårt för mig (och er) att veta, men i mina ögon såg de inte ut att vara det, åter igen, jag är ingen expert på detta.
Dödfödda var de inte, de rörde sig då jag tittade till dem.
#4 Inget fel på musen, vad jag vet. Mycket lugn och trevlig individ. Vet ej exakt ålder på henne, men hon är rätt ung, ja och dettavar hennes första kull.
Jag ger mina möss, grönsaker, gnagarblandning, müsli samt lite köttbitar då och då, korv, köttbullar…

En fundering bara. Du föder ju upp möss som levande föda till dina ormar och inte till någonting annat. Har du ormarna i samma rum som mössen? Borde inte honan kunna känna av någonting sådant och bli jättestressad?
Musmamman tyckte kanske att det var lika bra att käka upp dem själv istället för att någon annan skulle göra det.
Jag har ingen aning egentligen men det är ju en fundering iallafall.

#6 Du har rätt i att jag föder upp möss som levande foder till mina ormar, men även som sällskapsdjur.
Ja, jag har mössen och ormarna i samma rum, men tvivlar starkt på att mushonan känner/tänker att "någon vill äta mina barn, så det är bäst att jag gör det själv."

Tanken var mest att det kunde vara stressande för dem. Det går tex inte att ha kanin och iller i samma rum, kaniner kan bli så stressad så den dör. Tänkte det kunde fungera likadant för möss…

#7 Du bryter mot l80 genom att ha dom i samma rum. Självklart är det stressande för mössen att känna lukten av ormar.
Även om du föder upp till ormmat tycker jag du kan ge mössen ett bra liv innan, och ha dom i ett annat rum än ormarna.

#9 Mössen lever ett bra liv, oavsett om jag har dem i samma rum som ormarna eller ej. Jag har valt att föda upp egna möss istället ör att köpa möss som sitter ihopklämda i småburar tills dess att det är dags för dem att ätas upp, alternativt gasas och sedan frysas ner.
Men bryter man mot en lag måste det ju vara bevisat att mössen inte lever ett bra o lugnt liv om dom är i samma rum som ormarna? Jag tror ju helt klart dom känner faran och mår dåligt av det, du kan ju inte veta hur dom mår. Jag tycker det vore respekt mot mössen att "förvara" dem i separata rum!
med tanke på att ormar är väl en av mössens naturliga fiender och mössen känner deras doft, då är det ju självklart att de hellre avlivar och äter upp sina ungar själv bara för att de säg inte ska börja pipa och dra till sig ormens uppmärksamhet
(min gissning bara)
nu kommer jag med djuraffärer igen men de har ju 1 rum för gnagare 1 rum för kräldjur och 1 rum för skrikiga fåglar det borde ju vara för att bla inte stressa djuren för mycket (även om jag tycker att deras burar är alldeles för små i min smak)

Den första honan som fick ungar åt upp dem, varför vet jag ännu inte och kommer troligast inte att få veta det heller. Mina andra honor, som också fått ungar, har inte rört ungarna alls trots att de stått på samma ställe som tidigare, men efter allt tjat om att mössen mår dåligt av att vistas i samma rum som ormarna har jag nu möblerat om i mitt hem och flyttat mössen till ett annat rum.
#11Hur kan du veta att mina djur mår dåligt?
Jag kan inte veta att DINA djur mår dåligt, men det är klart dom inte mår bra av att få ungar och känna att det är ormar i närheten. Den lagen finns väl av en anledning?

#14 Eftersom du skrev "Jag tror ju helt klart dom känner faran och mår dåligt av det, du kan ju inte veta hur dom mår" så antag jag att du visste och undrarde då hur du kunde veta det..
Och ja, lagen den finns antagligen av någon anledning, men eftersom jag inte visste att den lagen fanns så hade jag dem i samma rum, men när jag fick veta att det faktiskt fanns en sådan lag så tog jag naturligtvis ut mössen i ett annat rum.
Jag tycker att denna tråd borde avsluats nu eftersom den inte längre har något syfte. Anledningen till att jag startade denna tråd var att få svar på ovanstående frågor vilket jag har fått nu. Dock inte i denna tråd. Jag trodde att iFokus var en trevlig sida där man bemöter varandra på ett bra sätt, men alla kan göra misstag.
Tack för mig!
Nä då skrev jag väl lite fel där då… Men jag är ganska säker på att dom mår dåligt annars skulle inte lagen finnas.
Ja och det är jättebra men du skrev ju "efter en massa tjat", som att det är vårat fel att du fick det jobbigt o fixa med detta. Men de är bra att du gjorde något åt det jag har inte heller sagt något annat.
Fick du inte svaren i denna tråd? :S Det är väl precis det du fått.. Och jag har inte skrivit ovänligt på något sätt, då vill jag gärna veta var jag skrivit så otrevligt. Det är lätt att missuppfatta folk när man skriver över nätet. Jag har inte alls menat nåt illa… Men du undrade ju varför, eller hur?