Paradisburar
I Tyskland har man främst hemmabyggda burar till sina möss; musborgar, musvillor, musland, voljärer, garderobsburar mm
http://www.farbmaus.com/voliere.shtml - voljär
http://www.farbmaus.com/bauvoliere.shtml - hur man bygger voljär
http://www.farbmaus.com/bauschrank.shtml - garderobsbur
hade jag haft mycket plats hade jag gärna haft stoooora burar ..

Hur blir det med rengöringen, sugs inte urinen upp av träet?
ja.. det undrar jag också .. alla trä saker jag hade i buren förut.. jag hade en sån där fågelpinne.. som finns i alla såna burar.. och den gilade dom att kissa på :p
Jag har en garderob eller ett föredetta skafferi som bur åt några av mina möss. Men jag tycker det är väldigt opraktiskt måste jag säga. Allt hamnar utanför när man har galler. Jag vill endast ha terrarium/akvarium åt mina möss numera.

Japp, kissandet borde bli det största problemet med burar med träbotten. Det går ju inte att ta bort.
Om man då inte lägger in plastbaljor med låg kant i samma storlek som burhyllorna. Eller hårda plastskivor.
Kramen!
Var kan man få tag på plast skivor?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
http://www.glasklart.se/index.php?page=static/glass_info.php
Man kanske kan beställa glas/plast från dessa om ngn skulle vilja göra egna paradisburar, då kan man lägga ut sånt här i botten där de kan kissa.
fattar inte mymlan? lägga glas i botten?
deras paradisburar är väldigt stora och de har diverse toalådor, grävlådor etc som de byter kontinuerligt. med stora burar behöver man heller inte städa så ofta…
jag gillar inte heller trägrejer till möss och föredrar att inte ha massa spån på golvet, men jag tyckte det var fina burar de byggt i a f

Ja, man lägger glasskivor i botten, typ som i ett terrarie =o)
Ett glasmästeri kan skära till skivor för en billig peng =o)
Kramen
#8 Jag har lite funderingar då jag har planer på bygga ett stort terrarium till tjejerna, blir ju trä, vattenfast plyfa. Men tänkte lägga på bottenplattan en glas skiva så kisset ej dras ner i träskivan. Annars kanske man måste byta ut botten skivan x antal ggr/år.

Först bygger du terrariet så att du har trä i både botten och tak. Du skaffar en glasskiva och sen tätar du sidorna i botten med det som man tätar terrier med =o) Så att kisset inte kan rinna ner i springorna liksom =o)
aha… jo jag funderade faktiskt på att bygga en våningsbur med stomme i trä och sedan med glas och nät. Typ ramterrarium fast med träram - så att jag kan fästa gångjärn till nätdörren.
Men har ni andra förslag på material så är det välkommet. Trä är ju inte sååå bra till smådjur… Jag föredrar ju burar som är hygieniska och lätt att göra rena.
# 11 precis så jag hade tänkt att göra.. Dörrarna blir ej skjut dörrar utan nätdörrar med dubbla nät så inte mina katter har möjlighet att haka fast ngn mus. Ska vara luftintag på sidorna även där dubbelt nät samma i taket.. Luftintagen kommer vara större än som brukar vara på terrarium. Men jag vet ej ännu hur högt man kan ha terrariumet.
# 12 men med glas skiva över träskivan i botten så är det enkelt att rengöra. Svabba på med vatten med medel skura av och torka ur.

Mitt stora terrarium är 50 cm högt, men man kan bygga den högra om man vill, kanske till och med ca 70 cm. Då kan man ju inreda på höjden mer =o)
Hur stort hade du tänkt dig terrariet?
# 15 jag fnular på 150 - 2 m långt och 50 - 70 djupt.

Om du ska ha ett terrarie/en bur på ca 150-200 ska du nog ha minst 70cm i höjd om inte högre tycker jag =o)
Kramen!