Hjälp :/ "Dräktig" hona? :S
Nu behöver jag verkligen er hjälp.. Jag har aldrig haft möss innan (har dock råttor) var inne på zoo i December och köpte 4 hanmöss enbart för att de inte skulle bli ormmat, dumt jag vet.
Jag tycker att de gått förvånansvärt bra ihop eftersom de trots allt är 4 hanar, tror jag..
Men idag när jag kollade ner i buren så ser jag att en av dom blivit vääldigt tjock, och då menar jag vääldigt tjock. Har försökt kolla könet på den men det syns inte så jätte stor skillnad, :/ Kan det vara en hona jag fått? Som alltså går med 3 hanar? Eller det kanske till och med finns fler honor i buren, :/ visar några bilder jag tog på den tjocka musen.
Och snälla, inga påhopp. Jag vill bara veta hur det ligger till och vad jag kan göra bäst för den tjocka, om det skulle visa sig att hon är dräktig..
Dräktig bild #1 så ser jag inga pung kulor på henne. Kolla min tråd maläten kille så ser du hur hanar ska se ut i rumpan. Smått kommer du att få..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Definitivt en hona och definitivt dräktig!
Tråkigt att det blev så. Hoppas det löser sig för er!
Jag råder dig att kolla könen på de andra också
Så snart en kull fötts, kommer de att para sig igen. Så upptäcker du det inte förrän någon redan har fått en kull, så finns det risk för ännu en kull…

Mvh Stephanie 

#4 Tack för svaret, kollade din tråd och så tyckte jag att dom såg ut när jag hämtade dom har gjort hela tiden, tills nu då :/
#6 Tack, =) Alltså jag måste vara helt tappad bakom flötet för jag ser ingen skillnad på dom, :S Det syns inga pungkulor ens? :/ Men jag läste att de kan dra in dom?
Och ni andra, hur sköter man en dräktig hona? Mat, bur, inredning, gå själv eller med andra? osv..
Och hur länge går en mushona dräktig? Och hur många ungar kan hon få?
Det här verkar onekligen mysko.
Visst är hon högdräktig, dvs hon kommer att få ungar inom inte alltför många dagar. Och då är det en hona. Och hon måste ha träffat en hane, för sådär ca 2 - 2 1/2 veckor sedan.
En mushona är dräktig i ca 19 dagar.
Dina möss har bott ihop i ett halvår, utan att få ungar. Är det blandade kön där, är det mysko!! Du borde redan ha en hel drös med ungar.
Du ser ingen skillnad på deras bak … låter som samma kön, dvs honor.
Är du säker på att hon inte har träffat någon annan mus!??? Har du haft henne med dig hos kompisar som har möss, eller nåt?
Eller så har du en eller flera hanar bland dina fyra, och hona/honor som är snudd på sterila. Mysko.
Har du flera hanar, och hona/honor i gruppen, och alla har hållt bra sams … mysko - men fantastiska hanar i så fall!!
Har du hanar i din grupp, ska du omedelbart skilja denna hona från dem, annars blir hon dräktig igen omedelbart och du får en ny kull knappt 3 veckor efter att denna har fötts.
Det blir lite väl mycket för både dig och mamma mus att ta hand om. Det är krävande näringsmässigt, att föda upp ungar.
Det finns Artiklar om hur man ksöter dräktiga möss, och ungar. Liksom flera tidigare trådar med samma tema (och frågor) som i denna tråd. Du är inte den första som råkar ut för detta. 
Så prova att sök i forumet. Sök på "musungar" kanske?
Vet du någon som kan hjälpa dig att titta på könen? Var bor du?
Har du någon bra mamma-bur till din hona?
Helst vill hon gå ihop med någon av de andra (eller alla) när hon får sina ungar. Men det förutsätter att det är honor! Annars får hon vara ensam.
amaira: Tack frö dina svar. De var hanar när jag köpte dem, eller nån några av dem i alla fall för pung kulorna syntes då. Men antar att jag såg fel på nån. Det finns ingen möjlighet att de kunnat träffa någon annan mus, då de endast vart här hemma och jag har aldrig haft dom hos nån kompis eller likande.
Jag undviker helst att hålla på med dom, då jag känner av dom och alltså tål dom inte, så att få kanske 8 st till försvårar verkligen allt här hemma och tyvärr, så ligger avivning inte allt för långt bort tyvärr.. :/
Har haft ute dessa på annons ett bra tag men inte fått några svar tyvärr. Jag bor i Lidköping och känner ingen annan som har möss :S

Kolla in inlägget som handlar om att se skillnad på hona och hane. http://www.mus.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=305b16c7-929d-4eee-8a71-ae30b97d279a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
bild #12 HONA
bild #13 HANE
bild #14 HANE
#16 då var det precis så som jag trodde. Tack =)
13 och 14 syns det ju tydlig på att de är hanar.

Det blev nästan likadant för meij med mina fösta möss jag köpte en mus som skulle vara en hona men var en hane fast visste inte det så jag skulle köpa en kompis åt den också och då var det en hona jag köpte då så honan var efter några veckor väldigt tjock och vi märkte att det var en hane den andra så fick 9 små söta ungar och behålde en
men jag ville säga det att jag vet hur det känns då 
#19 Tack så mkt. Hade jag kunnat ha kvar mössen hade det vart en helt annan sak, då hade jag antagligen tyckt att det vart roligt, men problemet är ju att jag inte tål dom, =( Mår dåligt av 4 och då får jag ju räkna med kanske 8 till :/
#20 Var finns du? kanske ngn här kan hjälpa dig ta hand om dem.

20# oj då inte alls roligt när man inte tål saker specielt inte djur
stackars dej
#21 Hon bor i Lidköping skrev hon i #11.

Mvh Stephanie 

#22 Ne det är inget roligt, =( det konstiga är att jag har 9 råttor som jag inte reagerar på, :/ Och har även hund & häst, haft kanin. Tror inte det är själva mössen utan deras lukt eller vad man ska säga, jag blir täppt i näsan så det är inte jätte akut allergi i alla fall =)
#20 Bor i Lidköping =) ja det vore det bästa =) Har ju annons ute på 4 hanar, får nog ändra den senare idag.
Hur lång tid tror ni det dröjer innan hon "föder"? Sett från bilderna? Kännetecken på när det är dags?
Och den andra honan, kan man på nåt sätt se om hon är dräktig förutom att hon blir tjockare då?
Kanske är det bottenmaterialet du inte tål? Ett tips bara! :) Hoppas det ordnar upp sig!!! Hade jag haft plats hade jag gärna tagit några, men har ingen mer plats nu : (
#24 Blir du täppt när du står över buren, eller även när du bara har mössen uppe?

Mvh Stephanie 

Vad har du för råttor förresten? Honor eller hanar?

Mvh Stephanie 

#25 Skulle kunna vart det, fast jag har samma bottenmaterial (toalätt) hos råttorna, och det är inga problem med dom.
#26 Oftast när jag står över buren, eller i rummet överhuvudtaget, det är olika dagar faktiskt.. :/ Jag har honor, råttor alltså =)
#28 Tänkte att du kanske reagerar mer på mössen, i och med att det är hanar. Reagerar du lika mycket nu om du står över buren med honan?

Mvh Stephanie 

Hon kommer få sina, kanske i helgen, ha henne o den andra honan i en bur o hanarna i en annan bur.
#31 Okej, ja jag flyttade över dom redan igår till en annan, vill inte riskera fler bebisar. Nu kanske detta låter lite hemskt, men är det jätte hemskt att ev. fundera på att kulla några bebisar, t.ex hanarna? De ska visst vara svårsålda.. Heter det Kulla förresten?
Nej, det är inte alls jättehemskt att fundera på att kulla hanarna. Det blir nog en del ungar i den här kullen, och mamman lider inte av att man kullar.
/Anneli
#35 När ska detta göras i så fall? Antar så tidigt som möjligt?
Ja, så tidigt som möjligt. Men jag tror att det samtidigt kan vara ganska svårt att se skillnad på könen om man är ovan?

Mvh Stephanie 

Ja tyvärr är det det, det är därför jag inte besämt mig hur jag ska göra än, sen vet jag inte ens om jag klarar av att kulla, eller att ens någon annan gör det.. :S
Vad svårt allt blev helt plötsligt, för en vecka sen hade jag bara 4 st hanmöss jag inte fick sålt på, snart kommer jag ha minst 10 st. :/

Det finns en artikel som visar med foto skillnaderna på kön, försök att studera den och se om du kan se skillnad när bebisarna har kommit.
Jag tycker absolut du ska kulla, svårt nog att bli av med dom du har som sagt. Och titta på alla annonser på sidan så verkar det inte jättelätt att sälja möss just nu överlag.
Ska man kulla ska man få det gjort så tidigt som möjligt, lättast för alla parter då.
Även fast det aldrig är lätt, men om man tänker på hur hemskt det är om alla du inte blir av med måste avlivas sen när dom är större kanske det går lite lättare.

Hon är bra söt med sin stora mage iaf 
Nu har hon fått ungarna.. Och jag får det till 17 st…. :S
#39 Okej, Kan man lyfta upp dom redan nu, när de inte ens är en dag gammal? Och vad gör honan då?
Och man nu ska kulla, hur dödar man dom på snällaste sättet? Eller hur man nu säger?
#17 Tänkte säga det… Möss kan få rätt många ungar…
Ska se om jag hittar hur man bäst kullar möss…

Mvh Stephanie 

#45 Tack så mkt. Jag som räknat med max 10 st, :/ Kan man ta upp ungarna förresten? Vet ju inte ens om det ligger någon död i "högen" då jag inte vågat röra dom än..
#46 Det beror väl mest på hur trygg hon är med dig… Risken finns att hon biter ihjäl ungar om hon blir för stressad. Så det beror på henne 

Mvh Stephanie 

#47 Okej, då ska jag nog undvika det, tror inte hon är speciellt trygg med mig. Har inte hållt på med dom speciellt mkt.

Prat om avlivningsmetoder får tas i pm då det inte är tillåtet på sidan:)
#49 Okej, det ska vi göra, vet du hur man gör? skicka gärna ett pm då.
Nu är det bara 14 st kvar, två har jag hittat döda, och den den sista vet jag inte, antingen har jag räknat fel eller så har hon kanske ätit upp den..
Det är mycket möjligt att hon har ätit upp den. Honan kan äta upp döda ungar, både för att rensa bort "lik" som annars skulle luka, samt för att få tillbaka en del av energin som gått till att föda ungen.

Mvh Stephanie 

Jag kan ev. ta två honor om du fått några som ej är vita, det var jag som skrev via blocket tidigare idag. : ) har du några bilder på ungarna? hur gamla är de nu?
#53 Okej, =) Jag har enbart dom bilderna som finns i denna tråden, de är 2 dagar gamla, men om du vill kan jag fixa bilder? Eller om du vill vänta för än så länge syns det ju inga färger, då de fortfarande är nakna, :P Är inte helt säker på att hur många jag fått av varje kön än heller, jag tycker alla ser ut som hanar, så jag får vänta nån vecka och kolla igen.

Gör så! Hör av dig i vilket fall när färgerna syns även om alla är vita, så jag vet om jag ska leta vidare på annat håll..
Söker som sagt vilka färger som helst så länge dem inte är pink/rödögda.
Skulle du kunna berätta lite om föräldrarna, hur de är till personligheterna? Hur tama har du kunnat å dem?
Okej, kan jag göra :D Jag tycker att föräldrarna har blivit tama fort, om man tänker på hur lite jag hanterat dom (tål dom inte, därför alla är till salu) De har aldrig bitits, eller ens försökt. =) Nåt mer du vill veta? :D

Det låter bra det! Du får gärna fråga mig om du undrar något mer än det jag berättat via mail, så du är säker på att de får ett bra hem om jag tar hem några.
: )
Btw, gnager de mycket på burarna, de du har?
Jag hade så kallade 2 honor som jag trodde jag köpte, blev ledsen för några dagar sedan då min ena "hona" dog, när jag av förvåning de senaste dagarna insett att min andra blivit tjock. Insåg då att hon har blivit dräktig, kan inte dubbelkolla den svarta musen eftersom "hon" är begravd om det var en hane.
Kan det vara så att hon är skendräktig eller är hon dräktig tror ni? Jag köpte henne den den 2 juli och idag är det den 11 juli.
Hon ser väldigt dräktig ut i alla fall.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Det finns utan tvivel ungar där inne. Magen är ju till och med "gropig", dvs har "små bucklor" där ungarna finns
.
Eftersom honor går 19 dagar blev hon parad innan du köpte henne, så din andra hona som dog, kan mycket väl varit en hona.
Beklagar sorgen, och att du köpt från sådan oseriös säljare. Först eälja en sjuk mus som dör in om en vecka. Sedan sälja en dräktig hona utan att veta omd et, elelr säga något. Illa, du har råkat illa ut.
Det är roligt att få ungar, men man bör få förbereda sig och välja själv. Inte bli pådyvlad ett gäng ungar hipp som haver.
oj oj .. vilken gravid mus ..
Får du nog kolla ordentligt på de 2:a mössen ..
Jo jag var rädd för det.
De är köppta i en djurbutik i Mölndal (Västra Götaland) och de sa att de var friska och pigga, bara att den svarta försökte rymma när de undersökte henne, det står det även på papprerna att de är undersökta och inga problem med ögon, avföring m.m..
FRÅGOR:
1. När tror ni att hon kommer att föda?
2. Kan honan äta upp barnen? Varit med om det med råttor, eller en kompis berättade detta. Stämmer det med möss också om det ens är sant?
3. Hur många blir det i en kull på ett ungefär? Letat på nätet och hittat från 3-8 stycken.. blev lite orolig.
4. Något mer man ska tänka på när hon föds, t.ex. om hon ska vara på något speciellt ställe, om man måste vaka över henne.
5. Hur ger man möss välling, hällt upp i en skål men de hoppar i den (trots det är den minsta skålen jag hittar i djurbutik och de blir kladdiga.)
FRÅGOR:
1. När tror ni att hon kommer att föda?
När som helst!
2. Kan honan äta upp barnen? Varit med om det med råttor, eller en kompis berättade detta. Stämmer det med möss också om det ens är sant?
Visst kan det hända. Vanligtvis beror det på att honan störs för mycket och känner sig otrygg eller att det är något fel på ungarna.
3. Hur många blir det i en kull på ett ungefär? Letat på nätet och hittat från 3-8 stycken.. blev lite orolig.
Jaadu, allt från en enda till 20st. Honan i den här tråden fick ju 17st ungar. Din ser också ut att vara rätt tjock, så hon får nog några stycken…
4. Något mer man ska tänka på när hon föds, t.ex. om hon ska vara på något speciellt ställe, om man måste vaka över henne.
Se till att hon har det lugnt och stilla runt om henne. Låt henne vara ifred så att hon känner sig trygg och känner att hon kan föda ungarna. Ge henne bra och nyttig mat och ge gärna strimlat hushållspapper så att hon kan boa med det.
5. Hur ger man möss välling, hällt upp i en skål men de hoppar i den (trots det är den minsta skålen jag hittar i djurbutik och de blir kladdiga.)
När jag ger mina djur välling så brukar jag inte göra den så tjock, utan gör den lite lösare och ger i vattenflaska helt enkelt. Den kan dock behöva skakas lite då och då, så att inte pipen kleggar igen.

Mvh Stephanie 

Tack för snabba svar, hon bygger som en galning, men jag antar det är normalt eftersom hon bygger bo. Vet du när de börjar dricka vatten och äta mat?
Räcker det med detta foder jag ger. Eller ska jag tillsätta något?
Linfrön
Corn Flakes (osötade utan tillsattser)
opopade popcorn (utan salt och smör)
solrosfrö
haveflingor
Kan man ge skalad tomat har många hemma (går ju att fiska upp) gröt är det bättre än välling?
Ursäkta om jag värkar trög eller dum men får olika svar vart jag än läser mig fram, bättre att fråga på ett mus-forum
#67 Putta ner musli ska innehålla alla 4: a sädeslagen innehåller de bara 3 så kan du även ha i rågflingor*Havre, Korn, Vete, Råg*, oskalade sesam frön, Bovete hela eller i flingor, pasta *okokt*, nötter *valnöt, mandel, hasselnöt bara för ta några*, pumpa kärnor, Hirs, dinkelflingor.
Torrfodret låter inte tillräckligt tyvärr. Sök på "torrfoder" här på sajten, så hittar du många trådar med tips! Tomat kan du ge, men tänk på att de kan bli dåliga i magen av ny mat om dom inte är vana vid att äta varierad kost. Är dom inte det är det bäst att ge små smakprov i början och öka sakta så att inte magen får en chock…

Mvh Stephanie 

Tänk på att hon behöver få i sig mkt animaliskt protein både inför födseln och sen när ungarna diar.
Vad kan man ge för animaliska produkter, ursäkta är vegan sedan många år tillbaka.. Har just nu inte pengar heller, de gick till mat till min hund..
Kan man ge jordgubbskräm om man spär ut det? Ursäkta igen bara haft de i drygt en vecka.. Vart chockad att hon vart gravid…
Hällt upp kokt och okokt pasta också, ska fisk vara rått eller ska man koka den först???
Du kan ge barnmat vi ger våra bebisar, deras gröt o välling kan man oxå ge. Barnmat räcker lite tag då de ej ska ha hela eller ens ½ burken varje gång ni ska ge dem. Ärtor, majs, avocado med mosat smör *ej margarin* i, lax o den ska vara rå.
Torsk går inte bra, har det i frysen det är inte min, barnmat vällibg är väl rätt billigt har jag för mig har nog 20 kr löst..:)
Jag är så nyfiken på om hon ska föda snart, hon heter Tindra (kissemiss) lever i en stor och hög fågelbur jag byggt om och satt massor av leksaker i..:) hon trivs bra där hon bäddat till födseln, har en flaska med vatten och en med havregröt. En liten bit färsk tomat och blandningen jag skrev innan, hör av mig sedan när hon har fött tror jag har den mesta information nu..
Njae, laxen innehåller mkt nyttigheter de ska ha. Koka torsken i så fall men de måste även ha kött så köp barnmat du kan ge det från 1 år..
Skriv några märken och smaker man kan ge, det finns ju kryddor som är giftiga för möss…
Jag har gett alla märken etc som finns åt människobarn. Nestle, Semper etc..
elma_vip: mejla mig gärna om du fortfarande har frågor. (det går inte att pm:a dig)
Hälsningar Malin
Jag återkommer och lägger ut lite bilder på när de fötts eller om jag har någon mer fråga. Tack för era snabba svar, tacksam för denna bra hemsida.

Jag tycker inte du ska lägga dina sista pengar på barnmat då det innehåller väldigt lite fett och protein. Ge torsk, och satsa dina pengar på ägg istället och grönsaker istället. Rå äggula är nyttigt annars kan du koka och ge ett helt.
Jo men grönsaker har jag hemma och ger dem det också, gurka och tomat vågade jag ge idag.. Morötter och potatis, kokt och okokt, men hon äter inte på dem, däremot äter hon bara cornflakes och solrosfröna, hon värkar inte gilla det andra, men hon dricker bra med vatten…
Hur ska man ge ägget? Ruttnar inte det på några dagar? Ursäkta, inte ätit ägg på så många år.
#79 Man kan ha i en extra klick smör eller sesamolja eller olivolja.

stackare inte lätt att vara vegan och få såna här problem:P
Antingen ger du en rå äggula, har hon inte ätit upp allt om ett par timmar så ta ut skålen och diska.
Du kan även blanda i äggulan i välling eller gröt. Släng gärna i en klick smör eller olja också om du har det hemma.
Hittar du spenat, vitkål, ärtor, majs osv så ge henne gärna det.
Jag brukar ge mina djur mat på kvällen och ta bort skålarna med ev rester på förmiddagen.
Smör och ägg kan man inte hitta i mitt hem däremot har jag 6 olika sorters oljor, tar för givet att vitlöksolja inte är bra för dem eftersom vitlök innehåller något ämne som bara människan kan äta men inga andra däggdjur (om jag inte blandar ihop med katt).
Jag har faktiskt gjort grunden till nässelsoppa, han de äta det när du skrev spenat så tänkte jag genast på nässelsoppa eftersom jag har hur mycket som hellst och de är inte kryddade utan bara torkad (plockat nu under sommaren) det är ju nästan samma sak.
Ärtor och majs har jag i mängder.
Så hon får det här nu från och med imorgon: ärtor, majs, välling och barnat med lite majsolja/rapsolja/solrosolja/sesamolja/olivolja i. utöver gurka, tomat, och frön, cornflakes och så vidare.
#84 Kan du inte ge mössen ägg etc för du kan inte tvinga ett rovdjur t ex att bara leva på sallad. Mössen måste få i sig det de ska ha för må bra. Möss de äter ute i naturen även de på döa djur samt även spannmål etc. Samt så ger äggskalet musen det viktiga kalket.
Glömde skriva att de ska få fisk.. =) De är gnagare hade råtta när jag var liten den blev 3 år gammal och vanligtvis blir de bara upp till 2 år, och den fick inte något animaliskt. Ville påpeka.. Men köpa en hel fisk och hacka upp för att sedan kasta resten är lite läskigt, ärligt talat täntke jag be en kompis hantera fisken då jag har fobi för fiskar (tro det eller ej, men det har hänt att jag svimmat när jag varit i kök de tillagat kött, far illa av det).

Jag tycker inte diskussion om vegansk kost hör hemma i denna tråden, men vill ni diskutera vegansk kost för djur får ni gärna starta en tråd om det:)
Jag tycker att du Veganen har agerat jättebra, du kom hit, ställde frågor och nu försöker du göra det bästa för din dräktiga mus. Jag kan förstå att det är svårt att hantera kött och fisk om man inte är van, men du kan ge lättare saker som tex tonfisk på burk, eller kanske köpa hem färdig grillad kyckling och be ngn kompis frysa in i mindre portioner. Samma med färs tex Eller be ngn i närheten om deras rester:D
Som vegan vet du säkert vilka grönsaker och frukter som innehåller mkt näring, och det är likadant för mössen, ge dom sånt som är nyttigt för oss.
Nässlor, absolut! Jag tror inte din mus kommer att äta av ngt som hon blir dålig av, de brukar känna av det där rätt bra själva. Det viktiga nu är att din lilla mushona får i sig massor med näring så hon orkar med födseln och kan producera bra mjölk till bebisarna.
Ibland kan det ta några gånger innan dom äter av ngt "nytt" men det är bara att fortsätta ge det så äter hon det så småningom.
Lycka till och vi håller tummarna att det går bra.
Jag ville tillägga att hon skulle få fisk och ville att de skulle ha förståelse över mina matvanor…
Hur ofta vågar man kolla till henne? 1 gång morgon och 1 gång kväll eller bara 1 gång mer dygn eller mer sällan? Är så nyfiken på när hon föder. Lite orolig, hon är ute och äter men hon har inte druckit något, jag har 2 flaskor en med vatten och en med gröt (som jag skakar om lite då och då och ser till att kulan inte kletar igen.)

Musens kostcirkel ska se utr ungefär som vår. Ge henne det du äter, om du äter nyttig mat. Barnmatsburkar är inte lika nyttigt som din färska mat. Många mammor nu för tiden börjar fatta att det är bättre med hemlagat med färsk mat och riktiga vitaminer istället för an massa tillsatser, E:n och extra vitaminer istället för de som försvinner i processen.
Ge proteinrik mat och kalciumrik mat, så får hon i sig det hon behöver. Mixa gärna ihop lite blandade godsaker om hon är svår att få i färskmat.
Gröna ärtor finns det nog ingen mus som nobbar, och det är toknyttigt.
Har du dåligt med pengar kan du gott hoppa över att köpa barnmat. Köp en billig osötad musli och så går du in på en djuraffär med lösviktsfoder och köper några gnuttor undulatfrö och kanske lite parakitfrö, en dl eller två av varje som du rör ut med muslin, så har du ett torrfoder som duger toppen.
Animaliskt protein har du dessutom redan hemma om du prewcis köpt hundmat. Lägg in några kulor av det så tar hon om hon behöver.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Såg att det inte gick att skicka Pm till mig, men kan ju uppdatera om mina möss. Jag hade faktiskt tur, så alla mina möss är sålda och flyttade =) De bor ca 3 mil från mig och jag har kontakt för tillfället via sms med nya ägaren, och det visade sig att även den andra honan var troligtvis dräktig, så tur att jag fick sålt dom. Han som köpte dom ska ägna sig åt uppfödning (kanske inte det bästa eftersom mössen kom från zoo) och han köpte hem nya hanar och honor för att det inte skulle bli inavel. Några av musungarna kommer säljas, dock är han noga med hemmen och han är lika emot som jag är att sälja dom som foder.
Han skulle bygga om lite burar och sen skulle han skicka kort till mig, =) På mössen och burarna, =) Jag tror att de kommer få det bra hos honom, och jag tycker det är kul att han tar sig tid att skicka sms till mig och uppdatera hur det går med dom =)
Hon äter majs, ärtor och frön/cornflakes m.m. Men vägrar äta kyckling barnmat eller fisk.. Lite orolig att hon ska äta barnen när de föds, tänkte testa blanda imorgon om hon inte äter det ikväll..
En dum fråga, om syskonen skulle råka para sig blir det något genetiskt fel som det kan bli på människor? OBS!!! inte tänkt göra det.
Hon äter majs, ärtor och frön/cornflakes m.m. Men vägrar äta kyckling barnmat eller fisk.. Lite orolig att hon ska äta barnen när de föds, tänkte testa blanda imorgon om hon inte äter det ikväll..
En dum fråga, om syskonen skulle råka para sig blir det något genetiskt fel som det kan bli på människor? OBS!!! inte tänkt göra det.

har du testat äggula? Vet nog ingen som kan motstå det. Såg att du hade gjort gröt åt henne. Häll gröten i en skål och blanda i äggula och smör. Jag garanterar att hon kommer att äta det.
Har du gett henne en musli (osötad på de fyra sädesslagen)? (hittar du en musli utan råg är det helt ok. Viktiga är att den innehåller vete, havre och korn. Cornflakes är ok som en del i blandningen men inte tillräckligt som torrfoder. Även om du inte ser henne äta av den andra muslin så gör hon nog det iallfall.
Ett tips när man ger tex fisk och även grönsaker är att hälla på lite smör (riktigt smör, även bregott funkar) Då brukar det mesta slinka ner.
Idag fick mina råttor falukorv, spetskål, ärtor, majs, gurka, vattenmelon, banan, pasta och smör. Nu har nog inte råttor och möss exakt samma behov men jag tror nog att en sådan blandning skulle slinka ner även hos möss.
Ang syskon som parar sig är det mindre lämpligt när det är okänd bakgrund och om man inte har väldigt lång erfarenhet och kan bedömma möss. Då kan en del uppfödare göra en inavelsparning men det är inget jag tycker man ska ge sig på utan att verkligen veta vad man gör. Det kan ge genetiska problem ja, iom att man dubblar både dom bra generna och de dåliga.
Läs gärna igenom artiklarna på sidan, där hittar du mkt information både om genetik, skötsel beteende etc.
Det kanske inte är så bra att plocka med dom första dagarna, eller jag kan ha helt fel, men mamman kan ju bli orolig och äta upp några ungar.. Men jättesöta!! :)
Pratade med en veterinär då hon pep och låg stilla och hade smärtor, men nu är det bra igen, han sa att det inte är någon fara att jag tar i henne eftersom hon är van vid min doft, men ska jag plocka med ungarna måste jag plocka ur mamman först. Men den låg i ett hörn så jag tänkte lägga tillbaka honom så jag tog en bild innan jag la tillbaka honom.
Men såklart man ska inte leka och pilla på dem förmycket, men måste städa buren lite bloddy.. =)
Det är okey att man städar bur m.m. frågade innan om jag skulle låta dem vara.. veterinären tyckte jag skulle lägga dem på en handuk i några dagar, eller med andra ord lägga in en handuk i buren i några dagar, sedan ta bort och använda vanligt tidningspapper så de inte torkar ut.
Pratade med veterinären igen han sa att det inte gör så mycket om man plockar i dem eftersom mamman känne igen min doft, jag har ju haft henne i mer än en vecka så det ska vara lugnt eftersom hon inte försöker rymma när jag håller henne, om de blir oroliga eller rädda flyr de och lämnar ungarna kvar sa han också, men jag behöver inte vara rädd för att plocka upp dem om jag ska städa eller kolla kön på dem, däremot ska man absolut inte börja plocka med dem hela tiden och hålla de ifrån modern då hon kan tappa modersinstinkten och sluta amma dem.
Äta upp dem gör hon bara om hon inte får tillräckligt med bra mat, han rekomenderade att man ger groddar, färska grönsaker och kattmat/hundmat med omega-3 eventuellt blanda ut mjölk i vattnet hon dricker för att få i sig kalcium.
mjölkprodukter ska man vara lite försiktig med, kan bli dåliga i magen vad jag förstått
#102 Jag blir lite nyfiken på vilken veterinär du har pratat med..? Han/hon verkar inte ha riktigt full koll? Äta upp ungarna kan de mycket väl göra om de blir för stressade. Att hålla på med ungarna och lägga dom på en handduk osv, låter inte riktigt som en bra idé. Man bör inte förstöra det bo som honan byggt….
En vecka är inte speciellt lång tid för att honan ska lita på dig, så jag skulle vara väldigt försiktig när det gäller att peta i boet och på ungarna… Ungarna skulle jag nog bara kika på så att alla lever, och sedan vara ifred helt.
Och som MP160 säger, så bör du vara försiktig med mjölkprodukter också. Jag gissar att hon kommer från en djuraffär eller liknande, och då är dom sällan vana vid annan mat än torrfoder. Då kan ny mat ge dom diarré, och det torkar snabbt ut så små djur som möss…

Mvh Stephanie 

Äggskal för kalcium är bättre. Eftersom du inte äter ägg själv, tigg en bit av någon granne, släkting, kompis ed. Skalen kastar man ju i alla fall bara!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har krossat äggskalet och laggt det i buren också.
Han sa att om jag städar buren av trasslet som de har i deras bo är det bra om jag sparar lite så de känner doften.
Stephanie: Jag skickar PM till dig, vill inte hänga ut folk på denna sidan.

Oavsett vilken veterinär du pratat med tycker jag att du ska lyssna på vad folk här säger. Härr finns mpnga duktiga uppfödare och många med massor av kunskap.
Du kan dessutom kontrollera saker genom att själv läsa Artiklar, forskning m,m.
Att honan bott hos dig en vecka betyder ingenting- Det finns honor som bott hos sina ägare i ett halvår som ändå blir stressade när man rör runt i boet.
Och jag förstår inte varför du ska hålla på med dom?
Låt mamman vara ifred så hon kan ta hand om sina ungar. Det enda du behöver göra ett tag framöver är att mata henne ordentligt.
Men jag håller sklart inte på med dem det är ju dumt eftersom de kan bli skadade men som jag skrev, den låg på andra sidan så jag la den tillbaka men fotograferade den bara när jag väl la tillbaka den, kommer inte röra dem förräns de börjar bli äldre.
Tarmsaft: du måste förstå att en person väljer att lyssna till veterinär ist för folk på ett forum.
Jag säger inte att ni/vi är kunniga, men man väljer ju så klart att lyssna på någon som är utbildad veterinär än någon som lika gärna kan vara nybörjare(Vilket veganen inte kan veta om ni/vi är)
veganen: Jag rekomenderar dig att suga åt all information du kan få här inne då dom flesta sysslat med möss/uppfödning i många år. Dom flesta vet vad dom pratar om ;) Alla veterinärer är inte inriktade på små djur, en del får mest katter/hundar.
Hälsningar Malin

EnbartMalin, du glömde nog att läsa hela mitt inlägg.
"Du kan dessutom kontrollera saker genom att själv läsa Artiklar, forskning m,m."
Och nej jag tycker inte det är ett dugg självklart att lyssna på veterinärer. jag har sett alldeles för mkt felbehandlingar och onödiga avlivningar för att kunna tycka att det är tillräckligt att bara lyssna på en veterinär. Jag förespråkar att man dubbelkollar fakta oavsett vem som påstår dom om det är väsentligt för liv, död, välmående och sjukdom.
#110 Jo jag läste hela ditt inlägg och detta var inget påhopp mot dig. Jag försökte bara förklara för dig att en "vanlig" människa som inte är insatt i djur som vi är väljer att lyssna på en veterinär, dom har kanske inte sett det du sett hos en veterinär eller ens varit hos en innan.
Dom flesta människor tar för givet att en veterinär är bra på det dom gör och kan sitt yrke. Du kan inte förvänta dig att alla ska vara lika insatta som du och jag i ämnet. Självklart ska du förespråka att man dubbelkollar och läser på sig, men du kan itne förvänta dig det för så tänker inte dom flesta.
Vissa människor har aldrig haft ett husdjur och väljer skaffa tex. tammus till sitt barn, självklart lyssnar dom då på en veterinär för dom litar på att dom kan sitt yrke.
Hänger du med i mitt resonomang?
Hälsningar Malin
De är så söta, gick förbi buren och såg de ligga och dia. Ville inte störa men hade gärna fotograferat man blir ju nästan tårrögd.. alla lever ingen död unge. =)

Awe :).. bra att alla lever :)
Hur gammla är de små ungarna nu?
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
snart 3 dagar gamla. =) När vågar man röra de små liven om man vill fotograra? Vill inte störa dem?

Jag vet inte riktigt meen..
Jag tog foto på våra när de var ca 3dagar gammla
Mvh Caroline
Höll du i dem då? eller bara fotograferade du? När slutar honan att äta upp barnen? Är det bar anär de är under 3 dagar? eller när de är äldre?

Jag tog upp ungarna när mamman inte var i buren.. jag typ petade ganska mycket på ungarna.
Jag vet inte.. men jag tror inte hon kommer äta ungarna om du tar foto på dem.. det gjorde inte min iaf
Mvh Caroline
peta…lol..
gulligt det lät.
Ne de lever allihopa nu, tänkte mest eftersom de säger att de kan äta upp ungarna, vilka tidet för de det, typ från de föds till m..mm. kanske 3 dagar eller flera dagar? För när de är större är det ju lite svårare kan jag tänka mig, men vill inte utmana ödet precis.

^^..
Jag började röra dem när de va 3dagar gammla.. och mamman gjorde inget mot de små :)..
Mvh Caroline
Okey, nu är jag lugnare som tur är, men det är som sagt snart 3 dagar gamla, ja nu är de det eftersom kl är 00.00. =) La ut bilder här när de föddes också. =)
Jag vill ha flera ungar, det var lite spännande när hon pluppade ur dem. =)

Möss är så söta och fina :)
Att en liten mus kan få ut ca 11 möss.. och att alla kan vara i den lilla magen :O..
Otroligt .)
Mvh Caroline
Jo jag fattar inte, fattar inte födseln heller, hon pep så jag kollade till henne för jag blev orolig för hon hade ont, låg och kurrade ihop sig innan hon födde, men det gick bra, det sa bara plupp så var allihopa ute. det var så underbart, började gråta. =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några dagar innan hon födde, glömde att jag filmade henne för att fråga om hon var dräktig, såhär såg hon ut då. =)

vilken tjockis ^^..
Hon är jätte fin
Mvh Caroline
#124. Jo jag vet, hon är vacker. Älskar henne, lite tråkigt att man inte får pilla på henne nu, vill ju ha ut henne och klappa, hon slickar på fingrarna också (inte naffsar utan bara slickar) och det saknar jag nu när hon har sina barn. När vågar man ta och mysa med henne, brukar klappa henne i knät tills hon somnar, hon är så lugn och fin. =)

du kan nog röra henne om hon kommer själv till dig :)
Det gjorde jag när min lilla mus kom ut :)
Mvh Caroline
Vill kolla på de små barnen, inte röra bara titta. Vågar man? detta är idag 3:e dagen. =)

Jag skulle rört vid dem om mamman inte är där :P de är så söta så man nästan vill äta de små :P
Mvh Caroline
Jag vågar inte rör, vill låta de leva ett tag innan jag gör något med dem… Utifall att, vill inte att hon ska äta upp barnen. så jag väntar. =)

Det är nog bäst så:)
Mvh Caroline
Mina barn är 4 dagar gamla, och buren luktar skunk. Jag tänkte rengöra. Är det okey att man gör det eller finns risk att honan äter upp barnen? Hon får fisk, kyckling, gris och ko, majs, ärtor, grö och ägg, kokt ris, pasta och potatis samt morot, olika frön och müsli utan socker och tillsaster plus äggskal som jag krossat till småbitar.
Det borde väl räcka? Är det okey om man förflyttar de till en annan bur???? Lite rädd att de små ska fly genom gallret när de växer upp..
#131 När jag städade hos min hona, så plockade jag ur honan först och la henne i en Transportbur, tog upp hela boet och la på en bänk, städade fort som attan, la ner hela boet igen och sen släppte jag ner honan. =)
När jag har städat åt hona med ungar så har jag lagt hona + ungar i en Transportbur och det har hitills alltid gått bra..
Städningen har gått bra faktiskt, bara en unge som gått bort tyvärr men ingen som ätit upp henne som tur är.
Men det går bra =)