Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1763 ggr
mandymoo
0

Fick nyligen besök av groda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

japp…. hoppade hon in i vardagsrummet genom balkongdörren… men när jag ropade hek o undrade om hon ville ha en kopp te och pecanöttårta så försvann hon ut igen…. *ler*

mandymoo
0

Fort fort in i buskaget igen… *ler*

Mymlan
0

Men vad liten och söt Grodan är *S* skojar nu.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Ja grodan är så söt så.. *ler* men hon hade så attans bråttom en fika tycker jag att hon kunde ha stannat kvar på….

Grodan
0

höhö…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Tycker du var lite oartig där faktiskt *ler*

Grodan
0

LOL… hm… vaddå har du pecannötstårta??? Förvånad

mandymoo
0

Ja eller liknande - inte hel med 2 bitar… nu är dom slut Oskyldig

Muszimba
0

Synd att du bor i Enköping, annars hade du fått en egenhändigt inbjuden fikagäst på stört.SkrattandeOskyldig

mandymoo
0

Ja det hade varit trevligt *ler*

Grodan
0

Tur för henne så hon fick äta upp godiset själv

mandymoo
0

Angel 3

Grodan
0

hihi, vilken söt

Vattnadal
0

Ursäkta att jag stör, men jag tycker alldeles bestämt att det ser ut som en padda!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mandymoo
0

Nja den var så pytte pytte liten, men jag har ingen aning om skillnaden… trodde paddor var stora ler*

Vattnadal
0

Alla är väl små från början! *ler*

Här hemma börjar paddbebbarna myllra kring nu. De är inte mycjet större än en lillfingernagel, och är överallt. Man får passa sig när man är ute och går!

På kvällarna kommer det ibland hela paddarméer hit och höälsar på. Gissar att de ska till dammen och simma, eller bara leta mat på tomten. De knallar in genom grinden (fast de öppnar den inte, utan går under) och uppför uppfarten, och vimlar sedan omkring. De är i storlek från minsta yttepyttarna till riktiga fettklunsar större än rediga knytnävar.

ÄLSKAR både grodor och paddor, och blir överlycklig de få gånger jag stöter på grodor i naturen. Oftast när folk ser grodor, så är det paddor egentligen. Paddor knallar mest omkring, men kan hoppa om de vill. Paddan är vårtig och lite torrare, medan grodan är slät på ryggen och lite fuktigare i huden. Bifogar foto på groda som hoppade in till oss och övernattade i stugan förra sommaren.

MVH Elin

Vattnadal
0

Här är några paddbilder till!

En ensaming först, för att jämföra mot grodan ovan!

MVH Elin

Vattnadal
0

Och så här kära kan paddor vara, när det är vår!

Hittade dem på vägen, och tvingade maken att stanna bilen. Inte kunde de sitta där och bli påkörda heller! De fick list 200 m hem till oss, och efter lite fotografering släppte jag ut dem i dammen.

MVH Elin

Vattnadal
0

Inget störde dem!Generad

MVH Elin

Vattnadal
0

Dagen efter var de kvar i dammen, och han VÄGRADE släppa henne, troligen hans livs kärlek, eller i alla fall för stunden!

MVH Elin

ThereseW
0

Vilka sötisar :)

Noa-Nisse
0

är det sant att man möjligen kan få vårtor av att hålla i en padda?!? Fundersam

Medarbetare på Hundar.ifokus

[mjuue]
0

Nej det tror jag inte, har hållt i många paddor och har aldrig fått vårtor.

mandymoo
0

Elin …. ja men då förstår jag varför den inte stannade på fika *ler* om det var en padda alltså….

Spaz

**emman**
0

mysigt att dem klänger fast i varann även när man tar upp dem! jag själv e still som en ängel när man tar upp mej!

Vattnadal
0

# 23 Han kanske var oartig, eller på jakt efter sexiga paddbrudar!

MVH Elin

Grodan
0

Borde ändra rubriken nu… det var inte jag… det var den lokala paddan som struttade förbi mandymoo… hehe

mandymoo
0

Den kom tillbaka kvällen efter o stannade kvar ett bra tag *ler*… så jag undrar jag om det inte var löftet om pecanöttårta ja som drog….

Grodan
0

men de gör så paddisar… den kommer att övervintra där någonstans förmodligen… de övervintrar på samma ställe år efter år

mandymoo
0

Titta här ett bättre kort på våran padda/groda eller …. som verkar ha flyttat in på våran tomt o kommer in o hälsar på inom hus….

Det här bli 3 vintern här.. o första gången vi har sånna hus djur *ler*

kastrullis
0

Man får inte vårtor av våra vanliga svenska paddor (inte av andra heller vad jag vet), men de är giftiga. Det är deras sätt att försvara sig på, förutom att de gärna kissar på en…….
Inte så att man "pang"! dör eller nått, men har du hållit i en så är det inte så bra att klia sig i ögonen tex…. Hundar som undersöker paddor och t.o.m. provsmakar lite, gör aldrig om det, för de ligger å kräks i en dag eller två efter det….

mandymoo
0

Ja då är nog det här som jag trodde en helt vanlig groda *ler*….

Jag skrev ju groda men några trodde att det var en liten padda… så nu när det var ett lite bättre kort så tänkte jag bara höra…

Men om paddor är giftiga så att man får ialla fall lite reaktion som klia sig hundar kräks osv … då är nog det här ingen padda… dottern har dom ofta i händerna o har ingen reaktion… hundarna har varit o hälsat på den osv…

Men hoppas att vårat grodproffs Elin ska titta o berätta *ler* var hon tror att det är. Oavsett så in till oss vill den….

Vattnadal
0

Det är helt klart en vanlig svensk padda. Om en hund biter en padda, eller i alla fall tar den i munnen, så utsöndrar paddan sitt gift. Piro (vår ett-pårige siberian husky) bet naturligtvis en jättestor paddmadam här i somras. Han drägglade som en tok flera timmar, vägrade äte eller dricka, och kräktes och bajsade inne under natten, mådde risigt, men vid 5-tiden på morgonen (7 timmar efter smakprovet) mådde han lite bättre efter sista kräkandet. Tror dock att han lika glatt skulle prova smaka padda igen, så han har flexi på på kväkllarna, så vi ska hinna stoppa honom. Visst märkte han att paddan smakade illa när den var i munnen, men inte räcker det inte! De hoppar ju så kul när man nosar på dem!

Giftkörtlarna ser du tydligt på några av mina foton, den där "knölen" bakom ögat! Svenska paddor är inte så giftiga alls. Agapaddor (må min aga-padda vila i frid) har rejäla giftklörtlar, och kan nästan spruta gift ur dem, i rejäla mängder. Annars är nästan alla grodor/paddor och salamandrars hud milt eller mer giftiga, samt känsliga, så egentligen ska man inte alls lyfta upp dem. Fast jag kan heller inte låta bli!Generad

Tror inte att man märker av giftet om man inte är väldigt känslig, eller om man retar/skrämmer upp paddan så att den utsöndrar gift från körtlarna.

MVH Elin

mandymoo
0

Okey - ja mina hundar tror jag inte smakar på den … en har nog bara slickat lite på den, har ialla fall inte haft någon som mått dåligt *ler*….

Sen är det dottern som får lyfta ut den när den kommer in och vill ha sällskap… vi tror den mår bättre av att vara ute än inne med oss *ler*

Hur övervintrar dom här då?

Vattnadal
0

De brukar gräva ner sig på ett lagom mysigt ställe, och så sover de sött hela vintern. Därför gäller det att äta många mumsiga maskar innan det är dags att sova!

MVH Elin

Grodan
0

hur är det med paddisen? förvandlades den till en mus när du pussade den? LOL

eller ligger den i din strumplåda o sover?

mandymoo
0

ja du … vi börjar tro att något sånt har inträffat för vi har lite för många vilda möss här…. i byrålådan *ler*

Grodan
0

LOL… du kan få lite illerbajs å strö ut så de håller sig borta

mandymoo
0

Ja tack skulle vara något det *Ler*

Grodan
0

nu har jag i a f skrivit en artikel hur du håller de vilda mössen borta från ditt hem… nästa artikel får du skriva "när de redan är där inne"… *fniss*