två hanar
om man har en hane vars kompis dött, då kan man väl köpa en annan hane som kompis? många säger att de inte går att dom kommer bråka, men jag hade möss förut å då gjorde ja så flera gånger å de va aldrig nå bråk.
Köper ja en hona blir det ju massa ungar, och ensam kan han inte vara tycker jag. Någon mer som har bra erfarenhet av att släppa ihop 2hanar?
Jag kommer ihåg att ja just tänkte så då att de är så bra med möss för dom är så snälla och bara accepterar en ny kompis. Jag hade inga problem då.
Det kan funka, det kan hända att det inte funkar. Det ver man aldrig! Man får vara beredd på o ha dom i varsina burar om dom bråkar.. Men det är sällan hanar går ihop om dom inte är bröder…
Hanar kan vara ensamma utan problem just för att dom har svårt att vara med andra hanar! Men det beror helt på den andra hanen om han har lätt för att komma överens med andra hanar och om din hane nu har det…. Allts ådet är svårt det där!
okey ja ja vet inte vad ja ska göra. det är så att ja får hem hanen imorgon så han är inte min än, jag skulle köpa den och en till för dom gick ihop, men då dog den ena:( men ja vill fortfarande ha den ena som va kvar.
Känns inge kul att ha den ensam heller, men jag får väl prova… hoppas verkligen att de kommer gå. är det samma sak med honor?
Ja, annars måste du ha en bur till den andra hanen också för det är stor risk att dom inte går ihop.
Nej, honor SKA bo flera, sen finns det ju undantag som inte går ihop med andra men honor går oftast ihop!
okey. ja, det känns fel att ha en hane själv oxå… men få se hur de blir då:) får väl prova med en å se hur de går.:) måste bara hitta en kille oxå. omöjligt att få tag i en mushane för tillfället verkar de som:P
skulle gärna vilja ha en med lockig päls(rex)? säg till om du vet nån:)
Jo men många hanar är ensamma, dom är tyvärr så att dom ofta inte går ihop.. Jaha, trodde du hade en hane du skulle gå nu?
Texel eller astrexm enar du. Kent och KerstinL säljer såna :) Kolla med dem!
okey. jo jag har en hane jag ska få imorgon. men jag vill prova med en till å se om dom går ihop. annars har ja dom delade.
Okej..
jag tog över två hannar av en kompis å hon blev allergisk, dom hade dom bara släppt ihop och det hade fungerat jättebra.
Sen tog jag hem två bröder som skulle bo ihop, det funkade inte alls, de slogs hela tiden så de fick flytta isär.
Sedan dog den dominanta hanen i den buren som jag tog över, så jag prövade flytta ihop han som var kvar med en av de yngre hanarna, det funkade som om de aldrig gjort annat än bott i samma bur.
Har haft hanar som inte funkat alls med andra hanar och så gammelMiffo som funkade med alla. Det är väldigt olika, och jag tror jag sett alla tänkbara utgångar man kan få av att släppa ihop hanar och jag har ändå bara haft sju stycken, alla helt olika personligeter.
Tro mig av erfarenhet, om det inte fungerar ihop på en gång så kommer de inte att fungera alls, det kommer bara å bli värre om man låter de bo ihop om de inte trivs med varandra.
Folk menar att de måste ordna upp rangen och att de smågruffas lite för att ordna upp det, jag har aldrig upplevt att de lämnat den lägre ifred efter att de väl börjat bråka. Är de jämnstarka är det aldrig nån som ger sig.
Sedan är det viktigt att ha en stor bur, en vanlig duna fungerar inte. De hanar jag hade som fungerade ihop bodde i en 28*40*50 eller nåt sånt, med två hyllplan så det blev dubbel bottenyta. På det sättet kan de komma undan från varandra och behöver inte vara inpå varandra hela tiden.
Hoppas att det går bra med dina möss iaf, du köper ju från uppfödare som förhoppningsvis temperamentsavlar, mina kom från en grossistverksamhet.
#8 okey, tack så mycket för all inof. vad skulle du gjort om du var jag då? :) hade du provat? det verkar som de är 50 50 om de funkar eller inte.
klart jag hade provat, det kan ju fungera. Låt dom träffas på neutral mark där ingen av som varit förut, sätt som sedan i en tom bur som är helt ren och inte luktar från nån av dom. Om de forfarande bara traskar runt och nosar på varandra så är det med stor sannorlikhet ingen fara att sätta dom i samma bur. Men var försiktig med att ta saker som luktar av den äldre hannen, ta istället plastsaker som går att diska och nya pappersrullar och så. Då bör det inte vara några problem att sätta ihop dom.
okey tack så mycket:D
#8 Det spelar nog ingen roll om dom är uppfödda hos uppfödare eller inte.. Eller jo lite spelar det j roll i temperament men det är ändå svårt o få hanar att bo ihop tyvärr :/ Och man bör nog ha en ännu större bur än den du hade, den är ändå i minsta laget. Så ju störra ju bättre kanske. Jag har sjläv ingen erfarenhet av hanar då min bor ensam :)
Men håller med om att kommer dom inte överens är det ingen idé att fortsätta försöka. Då mår dom bara dåligt.
#9 Tror det är mer än 50% som INTE kan bo med andra hanar, det or oftast bröder som kan bo ihop o inet ens det. Men detär klart, ska du ändå ta hem hanen så kan du ju testa såklart!
#10 Sätt dom tillsammans på ett bord ett tag först o se hur dom kommer överens. Går det bra där kan du sätta ner dom i en städad o diskad bur..
#12 det jag menade med buren var att de funkade alldeles utmärkt tillsammans i den och jag tycker den är lagon stor. Men sen tror inte jag att en mindre bur hade påverkat de hanar jag satte ihop, de kunde sitta i en duna utan att bråka. De kunde åka i samma transport i flera timmar utan att de gjorde nåt, dom två var en dröm tillsammans, antar att jag hade jättetur med dom då…
det hon menar med 50 50 i #9 (tror jag) är att antingen funkar det eller så gör det inte det.
Men jag tror gammelhannen MIffo var den huvudsakliga ingrediensen, han var ovärdelig runt andra hannar, kom överens med nästan alla, det var nån som var lite för grinig och nån som var lite för rädd men annars funkade han super. Han trivdes inte heller att vara ensam, det märkte jag när Lakrits dog, då blev han jättedeprimerad och seg, sedan satte jag ihop honom med Lännart (Lakrtits ärkefiende) och han var som vanligt igen. Det funkade perfekt, men som sagt jag hade nog jättetur med honom.
#13 Okej, men det är ju sjlävklart att antingen funkar de eller inte :p Därför tog jag det osm att hon menade att i hälften av fallen funkar det inte o i hälften av faleln funkar det. Men förlåt om jag misstog mig :D