Burmått
Minsta mått på bur för möss?
golf.ifokus.se
har för mig att det var 20x20x20 men annars står det väl på svemus hemsida om inte annat?

Shit vad litet :S
golf.ifokus.se
Ja.. Det är sjukt litet.. o.O
Stora akvarium ska det vara! Då trivs dom som bäst. Iallafall här hemma. 
Nää, jag har för mig det var **minst 30x30xnånting
**
du har nog rätt dorkey, googlade å fick fram 30x30 nu. Skulle kollat upp det innan jag skrev. 
30x30 om det är en fyrkant
om höjden är 20 och kortaste sidan är 20 så skall längden vara….? cm 
Lagligt, det är inte detsamma som lämpligt.
Sverige anses ha världens bästa djurskyddslagar. Det säger tyvärr inte mer, än hur vidrigt uselt djurskyddet är ute i världen.
Många av de djurhållningsmetoder som är lagliga (t.o.m. i Sverige) är ren och skär djurplågeri, och/eller ibland försummelse.
Det lagliga för möss, är inte bättre än det lagliga för hönsfabriker (både ägg och broiler) och grisfabrikerna.
Man kan ha möss i så små burar, tillfälligtvis. Och med mycket daglig aktivering och omväxling, och ett bra öga för mössens psykologi och etologi.
Jag är ganska hård i mina åsikter här.

Minimimått på bur eller dylikt utrymme:
(Meter) Längd 0,5 Bredd 0,2 Höjd 0,2
Minimum utrymme (kvm):
Minsta tillåtna yta i utrymmet 0,09. Minsta yta per djur vid grupphållning 0,018
Minsta yta per avelshona med kull vid grupphållning 0,0275
Mått cm:
Minsta mått på kortaste sidan 20. Minsta höjd 20. Utrymme i bolåda för ensam avelshona med kull: Längd 14, bredd 11, höjd 10
Qui dormit, non peccat

Skrev precis detta i en annan tråd för några timmar sedan.
heej, har ett akvarium med måttet , längd :75, bredd39, höjd 39, är det ett bra bur mått för tex möss, har inga möss nu men har tänkt att skaffa men ska lära mej mer om dom först. :)
heej, har ett akvarium med måttet , längd :75, bredd39, höjd 39, är det ett bra bur mått för tex möss, har inga möss nu men har tänkt att skaffa men ska lära mej mer om dom först. :)
lånar tråden och frågar hur man räknar ut liter på en bur..?
Vad kan anses vara minsta lämpliga måttet på en bur då?
#12 1 liter motsvarar 1 kubikdecimeter. 10x10x10 cm.
//frida
som "13 skriver så kan man ta decimeter så är ett akvarium 50x35x20 cm så kan man ta 5x3,5x2dm så får man liter antalet direkt i det här fallet 35liter
Det är ju nästan på höjden det är viktigast, hade aldrig köpt ett akvarium som va 30 högt, hellre 30 brett, 50 högt o typ 60 långt liksom.
Jag ser att ni fått det lagliga måttet men jag sakna lite så jag skriver det lite på nytt:
Minsta bottenarea är 0,09kvm, kortaste sida 20 cm, lägsta höjd 20 cm. I en sådan bur får man hålla 5 möss eller 3 honor med ungar.
Alltså det jag ville lägag till var det man får ha i den misnat buren. Vilket jag dock inte anser är lämpligt. Se ytan framför dig och föreställ dig det som bur med 5 möss i!
Hälsningar Malin
Det verkar helt löjligt litet ja.
När det gällde råttburar hade jag ett rätt bra öga för vad som var lagom. Mina hade iofs en voljär som de inte direkt utnyttjade till max :P
Ahwell. Jag har beställt ett 54 litersakvarium på 60x30x30 som ska byggas på med min 55x32xnånting gallerbur. Den tjänade som bebisbur åt mina nykomlingsråtts utan problem. Får väl gissa att en engelsktypad är i samma storleksklass. I mitt fall råder platsbrist mer än något annat så en längre/bredare bur går inte att klämma in.
//frida
#17 Det beror väl på, engelsktypade ungar är ju inte i storleksklass med råttungar, eller har jag fel, någon? :p Gallret br vara högst 0.7 cm. Jag har 1 cm och där kommer dom fortfarande ut fast dom är vuxna, men bara dom svensktypade tror jag.. Min eng.typ hona kommer inte längre ut nu efter 5 månader :p
#18 Buren är en musbur med tätt galler :) Tror det var någon som annonserade ut en likadan med brun botten här på mus.ifokus för ett tag sen. Storleksmässigt fungerade den för två råttungar på 110 gram så akvarium+buren borde inte vara för litet för en vuxen mus tänkte jag. Men bigger is more beautiful :/
//frida
Ah okej. Nä det passar nog bra! :) Men ju större ju bättre ja, jag vill ha stora terrarium men det kostar mången peng :/ Hehe. Men det kommer!

I dagens läge så har jag en bur på 50*80*50 cm med max 1 cm mellan gallerna. Har haft den i typ 4,5-5 år nu och den börjar ha fått göra sitt. Nu bor där 2 mustjejer.