Antal möss
Hur många möss kan man ha tillsammans om det finns tillräkligt stor yta, Helt enkelt hur många bildar en bra grupp?

Just nu när jag trots feber … pga av att jag sent idag fick veta att jag får folk hit för tidigt… kommer att ha folk springande hela dagen … o jag måste då självklart städa burar… pojkarna luktar ju sååå gott… då vet jag bara att det är på tok för många burar… sneglar o kanske jag ska pula ner alla i en bur *ler*
Har märkt att det är väldigt olika med mina. Jag har dom som verkar trivas bättre i grupper om 5-6 st än om 2-3 st o tvärt om. Har grupper med honor om 3 st, 3 st, 4 st, 5 st honor i grupp… sen har jag hanar… 1 o 1… 2, 4 o 5 st bröder tillsammans… (för många så passar på att säga…. dom vill ha bra hem *ler*)

Har någon enstaka gång testat riktigt stora grupper. Ungar kan man ha fler av än vuxna, i alla fall, och de vuxna honorna jag hade delade upp sig i 2 grupper om de blev fler än 10 i samma bur. Då blev det småtjafs mellan grupperna, "gäng-krig".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

*gäng-krig" låter som små huliganer *ler*
Hur stora grupper lever möss i uta i det fria…

Jag tror det också kan variera med HUR man inreder buren. Med inredningen kan man skapa små rum, vilket gör att mössen inte stöter på varandra så ofta och det gör ju att buren upplevs som större av dem…..antar jag.
Sen om de har mycket att pyssla med, så blir det inte lika trångt heller…
Flera lådor, mycket att klättra på, en hög med bäddmateriel, en blomma, nästan slut kruksallad, basilika, persilja att dissikera, osv..
Om jag tittar på mina möss, så tror jag inte de är "flock-djur" i egentlig mening. Grodan brukar ju också påpeka det ibland.
Jag tror de bildar "familjegrupper" om mor och vuxna döttrar - medan sönerna ger sig ut i världen för att leta nya revir. Men jag vet inte!
Jag grundar mitt antagande på vad jag ser, och hur jag vet att andra djurslag lever, dvs vilka alternativ som finns (som jag vet om).
Om man tittar på några andra djurslag som lever i flock, som t.ex. höns, så vet man att höns fungerar i grupper upp till högst trettio stycken. Då klarar de att hålla reda på varandra (känna igen varandra), vilket är en förutsättning för att rangordningen ska fungera och det ska vara lugn och ro i flocken.
Är de flera - och saknar möjlighet att dela upp sig i mindre grupper - är det en konstant oro och djup stress för djuren.
Vad gäller mössen vet jag som sagt inte, och det är säkerligen olika. Också olika beroende på i t.ex. vilken ålder djuren är i, osv. Men jag är övertygad om att det finns en gräns där de börjar må dåligt, liksom det finns för allt levande, förutom kanske sill-stimmen

Det var lite spontana tankar bara…

Att jag frågade var just för att som jag fått för mig efter att ha studerat mina så är det nog mer smågrupper eller familjer… alltså inte stora flockar …. och dom verkar trivs bäst när dom är så där lagom många *Ler*