hur ska man göra??
Jag försöker allt för att mina 3 musbröder som jag köpte för ett bra tag sedan av imsuchadiva ska bli handtama
har lyckats skapligt bra 2 av de 3 verkar lita på mig då jag plockar upp dem för att göra rent i buren, men de kommer inte självmant som mina andra möss gör
de verkar lita på mig iallafall då de gärna kommer fram och lägger sig och putsar sig själva och varandra när jag är på utsidan av akvariumet som de bor i, men så fort jag stoppar ner händerna (och det gör jag dagligen för att försöka vänja dem) så får jag en massa tjuvnyp av dem
jag har ganska hög smärttröskel men det börjar kännar rejält i mina fingrar och händer nu
vill ju inte jaga dem för att plocka upp dem (2 st sitter och spinner i min famn när jag gör det medan den tredje vill springa ur famnen på mig)
jag vill ju att de ska komma självmant för det
har ni några tips?? har fått nog av att få en massa tjuvnyp efter de månaderna som gått, men samtidigt älskar jag dem ju, de är ju hur mysiga som helst annars

Nä. låt dem inte bita dig alls! Ta en i taget, håll den i dina 2 kupade händer tills den är alldeles stilla, öppna händerna lite i taget, för varje gång blir den orolig men öppna lite mer varje gång den har stillat sig. När du lessnar så lägg ner handen i buren så den kan promenera tillbaka.
Ett ännu bättre tips, lite på lång sikt. Ge bara tungäten tråkig basmat i buren, ge allt som är riktigt gott bara ur handen. Gå till dem på kvällen när de startar sin aktiva period och är hungriga och ha alltid någon liten godbit som de måste hämta ur din hand. (Typ solrosfrö, ost, korvbit, potatisbit)
Jag tycker det är väldigt konstigt att mössen beter sig så.
Jag har ju två bröder kvar här hemma och de har aldrigt bitit mig.
Två honer som jag sålt tillsammans är enligt ägaren otroligt tama. Mycket tamare än hennes möss som hon haft längre, fast än hon knappt har pysslat med de två ifrån mig.