Dansmöss
För ca 10 år sedan när jag som liten hade möss hade jag något som hette dansmöss. Är det samma som dagens tammöss?
En "off topic" är att jag också fick höra att dom hette dansmöss för att om man klippte av dem svansen så dansade dom. Jag provade INTE för dom som kan tänkas bli upprörda.
Har för mig att jag läste nått om att Dansmöss var möss med ett fel i huvudet, förmodligen nått fel på balansgrejen i örat då. Med detta fel så gick dom bara i cirklar. Har sett att affärer kan kalla mössen för dansmöss fortfarande, men nej, förmodligen är det vanliga tammöss. Eller ja, dansmöss är ju också tammöss, men ja. Du fattar nog vart jag vill komma :p
Dansmöss är väl möss med någon sorts skada, så dom går runt runt och tammöss är samma sak fast utan denna skada, kan man väl säga: Dock kallar djuraffärerna ofta tammöss för dansmöss så det missuppfattas :)

#1 Menar du att tammöss som har en sådant fel i huvudet döps till dansmöss? Mina då dansmöss var likadanna som dom tammöss som finns idag. bara namnet som jag inte känner igen…
eller aha, tammöss kallades förr för dansmöss men var igentligen det samma som dagens tammöss? Det var ett namn man kallade tammöss då det uppstod något fel i balansen? Så dom sk "dansade" när dom gick?

#2 Du hann skriva innan jag såg. Nu förstår jag! Tusen tack
Precis, det är ett missvisande namn på tammöss bara :)

Jag gillar nog namnet dansmus bättre, vet inte varför men det är kanske för att jag har haft många sådanna under hela min uppväxt. Det "ska" heta dansmus för mig. Typ som att man inte längre säger lekis utan förskola. dumma saker dom ändrar så man inte förstår någonting.
Men tack snälla för alla förklaringar. Då blev jag lite klokare idag med 
Dansmöss fanns väl förut - det var möss med snedskalle, som sprang omkring i cirklar. Det kallade man då för "dans". Dessa sjuka möss finns inte kvar i handeln, däremot har namnet "dansmus" stannat kvar. Det är och har alltid varit tammöss man sålt. Våra möss idag kan också få snedskalle, orsakat av öroninflammation eller någon hjärnskada vanligtvis.
Meeen jag ska ju inte säga att jag har rätt - men jag tror att jag har det? 

Mvh Stephanie 

#7 Ah det va precis det jag menade. :) Det är så det ligger till har jag för mig.. Kom inte på att det hette snedskalle bara ås jag skrev nån nervskada som gjorde att dom gick i cirklar ;p

Då måste mina dansmöss varit ett smeknamn som hängt kvar då. För mina möss hade inte snedskalle uatn var fullt friska. ett smeknamn på tammöss?
#9 Precis, dom som verkligen VA dansmöss va dom som hade snedskalle o gick i cirklar men sen har namnet hållts kvar, speciellt i djurbutiker, för att det låter bättre eller vad vet jag :p Så därför kallad som friska tammössen ibland dansmöss! :)
lite OT här men, det hör hit ändå, det säljs fortfarande tamråttor under namnet Takråttor. Det är en felbenämning. Takråttor är ett annat namn för svartråttor, då dessa levde alltmer på taken sedan brunråttorna började ta över (brunråttor är mer marklevande). Och de flesta av dagens tamråttor härstammar från brunråttorn (det finns nån domesticerad svartråtta också men det är inte vanligt). Så det är lite samma här som med dansmöss och tammöss, det är ett "coolt" ord som finns kvar för att folk ska bli mer lockade att köpa dom än om de "bara" heter tamråtta eller tammus.

#11 Jasså! Jag har hört namnet takråtta men aldrig förstått vad det har varit. Någon lade ut en annons för ett tag sedan om att hon sålde takråttor. i annonsen stod det sedan tamråttor. Jag trodde ärligt hon hade skrivit fel bara, skrivit ett k istället för m. Haha!
#12 Saken är den att det väl finns takråttor… Bara det att det är svartråttor och definitivt inte de råttor vi har som husdjur. Så det är ju verkligen falsk marknadsföring… 

Mvh Stephanie 

#13 ja, det är svartråttor men de är absolut inte vanliga som husdjur, det finns men inte så att det är en marknad på dom. Men de som började sälja brunråttor som husdjur kallade dom väl för takråttor för att de tyckte det lät coolare, kanske var brunråttorna svarta så att de misstod sig.
Dansmöss kallas en mus som har en defekt i innerörat - de snurrar. Varför man förrut (60-talet) valde att kalla även vanliga friska tammöss för dansmöss, vet jag inte, men vi väljer att jobba för att man inte kallar tammöss för dansmöss.
Defekten är inte snedskalle, utan en ärftlig defekt. Man har alltså avlat på dansmöss…
Det finns en historia om att förr i tiden kunde man på torget beskåda dansmöss i lådor (mot betalning!!!). Det var en rolig tilldragelse att se mössen snurra runt…

#15 vad spännande läsning! tack! Är dessa dansmöss med ärftlig defekt borta nu eller finns dom fortfarande? Själv tycker jag om ordet dansmus mer än tammus men det har nog att göra med att jag växte upp med att mina möss hette dansmöss. Dom var dock inte sjuka, utan troligtvis var det bara ett smeknamn. det var på 1990 talet.
De kan dyka upp emellanåt i kullar. Speciellt i kullar med tecknat. De är dock inte så livskraftiga så det är nog stor risk att de dör under de första levnadsveckorna.
#15 Men är inte begreppet "snedskalle" ändå bara på symtomet?

Mvh Stephanie 

snedskalle har ett finare ord/begrepp/term, torticollis…
men det är INTE snedskalle dansmöss lider av i a f…
Ok! 

Mvh Stephanie