Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1141 ggr
amaira
0

Registrerad uppfödare?

Jag skulle önska … ja, hur skriver jag…

Jag har köpt möss från icke reggade uppfödare (Evelyns och Häxans) och i mina stamtavlor heter de just "Evelyns NN" och "Häxans NN" som prefix!

Jag vill ha prefix från uppfödarna! Det säger ju jättemycket om djuren i stamtavlan, att veta varifrån de kommer!!! På både gott och ont (om så är).

Själv är jag icke-reggad (orkar inte med allt pappersarbete som reggad), och jag har koll på mina egna stamtavlor utan mitt eget prefix (Björndalens). Men nog skulle jag vilja ha andras uppfödda möss mer tydliga i sina namn.

Jag stycker, att Svemus ska acceptera prefix när mössen registreras! Även när uppfödarnamn saknas eller inte är reggad. Det är så mycket information i ett sådant, som man går miste om annars. Är min åsikt, och önskan.

Sedan ska det förstås fortfarande vara en tydlig skillnad mellan reggade uppfödare och oreggade. En reggad uppfödare har ju faktiskt fått anstränga sig lite för att i alla fall visa en grundkunskap.

Hur detta markeras kan diskuteras.

Sedan kan jag till och med tänka mig olika grader av uppföningserfarenhet, kanske vad gälelr utmärkelser, kanske vad gäller år som uppfödare (= erfarenhet som är mycket värd).

Kanske går det att bolla fram och diskutera sig fram till något fungerande utifrån det här???

[SarahOhrn]
0

Jag håller verkligen med om detta! :)

Pimu
0

.. låter som ett bra förslag ..

Terato
0

Jag vill att det ska synas vilka uppfödare som är reggade och inte. Men håller samtidigt med, uppfödarnamn är väldigt värdefullt!

Kanske att man får en stjärna eller liknande i stamtavlan om man är reggad?

För jag antar att det här med regnamnet också är en liten morot just för att man ska regga sin uppfödning.

Så när jag tänker lite till så ångrar jag mig nog och tycker att det ska krävas att uppfödaren är reggad. Men då får man kanske fundera över vad det är som gör att så många inte reggar sin uppfödning. Pappersjobb? Regler? Men jag tycker det verkar så lätt att bli reggad musuppfödare. Finns ju inte ens nåt uppfödarprov vadjag förstått.

Om jag födde upp skulle jag vilja regga min uppfödning tror jag.

Ni som är oreggade, vad tycker ni? Varför reggar inte ni er uppfödning?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

Jag håller med Sara. Man borde få en symbol som visar att man är reggad. För även om man inte har tid med allt pappersarbete vill man ju ändå kunna visa sitt prefix och få veta var mössen kommer ifrån.

Skulle jag starta en liten uppfödning med ett prefix vore det ju bra för dom som vet vem jag är att veta att dom kommer från just mig även om jag inte har tid att ha en reggad uppfödning.

Jag vet inte om jga kommer registrera min uppfödning men det handlar i så fall inte om regler utan allt pappersarbete o all extra tid det tar. Tror att det är det dom flesta inte har tid med.. Men jag vill gärna höra andra svara so mär uppfödare :)

Grodan
0

Hm… i mina öron o ögon låter det helt knasigt med dessa ideer. Och jag jobbar helt emot saken! Oreggad har inget uppfödarnamn i SVEMUS!

Undantagen är importerade djur - uppfödare/prefix som är godkända i utländska klubbar får behålla sina prefix i SVEMUS.

Målet borde väl ändå vara att bli reggad uppfödare i SVEMUS och få använda ett prefix i klubben.

Pappersarbetet är ett helsikke, jag håller med och säkert alla andra med mig. Så vi borde ju helt klart göra något åt detta istället. Så att folk ORKAR bli reggade uppfödare.

Att vara registrerad uppfödare i SVEMUS och använda ett prefix är ett bevis på att man följer SVEMUS rekommendationer, grundregler och krav, att man har kunskap och sköter sina djur väl. Det är även en garanti för köparen att veta att en klubb rekommenderar dessa uppfödare och har låtit dem göra ett prov (samt att de klarat provet!!!). Klubben kan gå emellan vid tvist (el dyl) mellan uppfödare och ägare/köpare. Klubben godkänner inga personer med djurförbud att bli reggade uppfödare.

SVEMUS är en klubb som värnar om musens välbefinnande - det är inte en avelsförening - och jag är helt övertygad om att detta är mycket bra för musens framtid.

Tyvärr anser jag inte att det är hållbart att låta vem som vill döpa sina möss med ett uppfödarnamn och samtidigt ha kvar det system vi har idag - visa att en uppfödare är reggad genom en symbol (stjärna) vid prefixet. Ingen kan hålla skillnad på dessa och det är krångligt med stjärnor o annat dravel.

Fast å andra sidan, ni får döpa era möss till precis vad ni vill, däremot ska ni regga dem i SVEMUS så råder ju vissa bestämmelser med uppfödarprefix…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[SarahOhrn]
0

#5 Ja det vore ju också en idé, förenkla papperasbetet på nåt sätt.

Terato
0

Vill inte fler berätta varför de inte reggar sin uppfödning? Jag är lite nyfiken på olika anledningar..

Kan det vara att man inte håller med om vissa rekommendationer?

Pappersarbete?(som sagt)

Kostnadsfråga?

Ansvarsfråga?

teratos.r8or.se

Grodan
0

snålhet? Tungan ute

(kostar pengar att vara medlem i SVEMUS och kostar pengar att regga sin uppfödning, samt papper, kuvert o frimärken kostar pengar..)

Pimu
0

Jag betalar gärna till SVEMUS, tycker de är en bra organitation o jag vill stödja de, o alla människor som lägger så mkt arbete i de o håller upp de så vi mus intresserade har ett sätt att utrycka vår kärlek till de små o underbara liven .. MÖSSEN .. Kyss

Terato
0

Men Pimu, är din uppfödning reggad? Vad har du för uppfödarnamn i så fall som jag har missat?

teratos.r8or.se

[TrevorS]
0

#8. Så det kostar pengar att vara medlem som uppfödare på SVEMUS? Varför tar de betalt för den tjänsten? Får de inte tillräckligt men inkomster på den reklam de har på sin sida?

Grodan
0

#9 Härligt, mer sånt!

#11 Det kostar att vara medlem i SVEMUS och att bli reggad uppfödare kostar också. SVEMUS har ingen reklam på sin sida. SVEMUS lever idag enbart pga sponsorer och trogna medlemmar som driver in pengar.

[TrevorS]
0

#12. Menade sponsorer. Då förstår jag. =)

[SarahOhrn]
0

Så man får alltså inte döpa sin mus till om vi säger som Elins uppfödning, "Vattnadals *******" Om man inte är reggad?? Jag får alltså inte använda mitt eget namn om det nu sklle vara "Sarahs uppfödning" (vilket det iNTE skulle bli men :p) så får jag inte döpa dom till Sarahs Anastasia t ex??

Pimu
0

#10 Nej, tyvärr har jag inte fått gjort provet än .. Obestämd

Stephanie
0

#14 Nej, prefix (vilket uppfödarnamnet kallas) får bara användas om man är registrerad uppfödare. Självklart kan man kalla dom vad man vill, men man får inte registrera dom med det namnet.

Jag tycker absolut inte att man ska få börja göra det heller. Det är ett ypperligt sätt att veta om mössen/råttorna kommer från registrerade uppfödare. Och vad finns det då för vits med att registrera sig som uppfödare, om alla andra får samma sak ändå? Nä, några fördelar måste man väl få ha kvar Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
0

Ahh okej. Men jag kan döpa dom till t ex "Sarahs Anastasia" och sen regga den som Anastasia?? Jag tänkte på det Amaira skrv om Evelyn här uppe och att hon skriver ju sina som "Evelyns Anden" osv fast hon inte är reggad (tror ja)

Stephanie
0

#17 Ja, precis. svemus har ju inget att göra med vad du kallar dina djur. Eller vad du skriver ut dom som. Det enda är att de inte får registreras så. Glad

[SarahOhrn]
0

Okej :) Men på stamtavlan får det då bara stå kanske mitt prefix som överskrift om jag gör den sjläv sen deras namn utan mitt prefix där nere i texten.

Grodan
0

Öh… jag skulle nog se det som att du på något sätt inte gillar SVEMUS regler och vill hålla dig utanför. Anser inte att man kan både ha kvar kakan å äta den. Antingen eller. Välj!

Möss som registreras i SVEMUS skall ha SVEMUS registreringsbevis (stamtavla).

Alla uppfödarnamn som reggas i SVEMUS är unika, skyddade och personliga (hittar inte ordet jag söker efter… *förvirrad*) och ingen annan än innehavaren kan regga sina möss med det.

Terato
0

#15 Jaha, men det är på g alltså.

Men är det alltså ingen som har någon synpunkt på varför man inte vill regga sin uppfödning annat än att man inte gillar svemus regler?

Jag tror det är lite snävstucket att tro att det är så enkelt.

Kan det inte vara så att vissa saker missuppfattas? T.ex. rekommendationer som faktiskt bara är rekommendationer och inga krav.

Eller är det helt enkelt bara för att det inte blir av? (Lathet, alltså, :P)

Jag skulle kunna tillhöra den sista kategorin. Har inte ens betalat medlemsavgiften i år. Vet inte varför, har så mkt på g hela tiden så jag glömmer bort. Sen vet jag ju inte riktigt i nuläget om jag ska avveckla mitt museri. Är inte så kul att ha möss när man inte kan ha dem hemma. Syrran har dem ju nu eftersom sambon klagar över sin snuva. Men så det blir sån stiltje att inget blir gjort istället..

teratos.r8or.se

Stephanie
0

#21 Jag tror också att det är mycket pga lathet. Folk orkar inte göra uppfödarprov osv.

Terato
0

Ja! Alltså, det låter trist men jag tror det är en stor anledning. OCH att man får för sig att det är så stort och svårt. Och jag orkar inte med om det är en massa tjafs för det är det ju ofta inom föreningar. Mer eller mindre. Det är inte värt det. Jag är aldeles för känslig för sånt. Nä, en stor skopa lättsamhet från alla parter tror jag vore nyttigt.

Det är av samma anledning man inte engagerar sig i föreningar. Man ha så mycket med allt annat. Men man kanske borde skita i att storstäda lägenheten en dag och ägna sig åt sitt intresse istället. Vi får peppa varandra! Jag lovar att om museri hade varit en manlig hobby hade det sett helt annorlunda ut.. Killar har en tendens att unna sig mycket mer tid åt sina intressen än tjejer.

teratos.r8or.se

[SarahOhrn]
0

#20 Va det där riktat till mig eller till TS eller nån annan? Förstod inte riktigt! ;D

Kommer jag att börja avla på riktigt kommer jag definitivt försöka få göra provet o bli registrerad uppfödare. Det är det värt! :) Om man vill satsa på det..

Grodan
0

#24 Det var ett svar på ditt inlägg #19

Alltså att man reggar en mus med ett namn i SVEMUS och sedan gör en egen stamtavla där den får ett annat namn.

Det vill säga inget personligt Kyss

Jag kan inte säga att ämnet hetsar upp mig så väldigt. Att regga möss är för mig en ärlighets- och seriösitetshandling. Man behöver inte vara uppfödare för att registrera sina möss och man kan faktiskt döpa mössen efter ett unikt system (tex tema maträtter el popartister) så att folk förstår varifrån de kommer. Skrattande

Saker som man tycker är anmärkningsvärda i SVEMUS behöver styrelsen få reda på. Det är dumt om regler och rekommendationer blir föråldrade och inaktuella samt inte passar dagens medlemmar. Konstruktiva försslag är alltid välkommen, men som Terato skrev… kanske är det viktigare att storstäda? (ni som inte har tid med så mkt pappersarbete hur ofta storstädar ni eg? Tungan ute)

[SarahOhrn]
0

#25 Okej, men jag har inget emot Svemus regler! :) Jag undrar bara lite om hur allt går till. Sen kan man ju regga sina ungar även om man inte är en godkänd uppfödning och fått göra test o det?

Jag bara undrade om man kan göra så med stamtavlan. :P Om vi säger Amairas stamtavla, där står det "Björndalens uppfödning" eller vad den heter (förlåt att jag inte minns ;D) och sen heter ju mössen nåt utan "Björndalens" innan i registreringsbeviset… Min heter t ex inte Björndalens Flirt men det står som överskrift så man vet var hon kommer ifrån. :)

[SarahOhrn]
0

Och det är väl egentligen inte att jag inte kommer ha tid, utan att jag inte fattar hur man gör när jag läser omd et :p

Grodan
0

#26 det du beskriver är ju inte tillåtet… en registrerad mus skall ha SVEMUS registreringsbevis (stamtavla) på denna står inget prefix

kan lära dig i augusti - är eg inte så svårt

[SarahOhrn]
0

#28 Okej :S Ja, gärna. Men vet ju inte än hur omfattande min uppfödning blir om det blir så jag behöver regga mig men ska ta en "testkull" först till hösten. :)

Pimu
0

#21  Vet inte om jag riktigt kan påstå att de är på G .. har försökt att få de gjort hos Elin (musträffen) .. men de gick inte .. så nu känns de "lite" som att jag har betalat in pengar o inget har hänt efter de .. Obestämd

Stephanie
0

#30 Kommer du på SM?

Grodan
0

#30 Asch! Uppfödarregistratorn har blivit sjuk så hon har inte klarat av sina uppdrag. Ska kolla med styrelsen hur vi löser detta.

[SarahOhrn]
0

#32 Är det samma som har hand om registrering av möss över huvud taget?

Grodan
0

#33 jupp

[SarahOhrn]
0

#34 Ahaa, det förklarar att jag inte fått svar på mina mail om betalningsuppgifter för mina senaste registreringar (då min gamla mail där uppgifterna fanns bara försvann) o inte fått mina nya reg.bevis med dom nya färgerna… Hoppas jag hinner få det innan nästa utställning! :)

amaira
0

Nu förstår du mig nog inte rätt igen, Grodan. Tror jag, i alla fall.

Ska försöka förklara en gång till vad jag är ute efter. Sedan kan man ju diskutera i alla fall, eller hur? Diskussion är ju inte förbjudet inom svemus. Flört

Jag läser, och förstår vad du är ute efter. Och håller även med dig till stor del.

Några svar bara, först:

#26 det du beskriver är ju inte tillåtet… en registrerad mus skall ha SVEMUS registreringsbevis (stamtavla) på denna står inget prefix"

Eftersom jag är medlem i svemus försöker jag hålla mig till svemus regler. Men jag visste inte att det var förbjudet att skriva egna stamtavlor till djuren? Var står det?

Nå, nu vet jag. Så ska jag sälja möss kan jag ha egna stamtavlor på de oreggade, och måste ha SVEMUS stamtavlor på de som är reggade. Det blir svårare och svårare att vara medlem, och samtidigt inte sväljas av svemus med hull och hår. Tänk om jag inte vill det då? Är utgång ur föreningen mitt enda val då?

Jaja, det är egentligen inget att diskutera, jag är väl för fritänkande för att passa in.

Vad gäller det jag är ute efter, så, ja ett exempel:

Eftersom jag har märkt, att egenskaper ofta kommer tillbaka efter ca 4 generationer - och stamtavlorna ger 3 generationer - är jag mycket intresserad av att veta mera om de djur som jag köper in.

OBS de djur jag köper! Om jag (för att ta ett exempel som redan påbörjats i tråden) köper in en mus som i tredje led har namnet "Anden, svart/tan, engelsktypad", så vet jag inget mera än detta sedan.

Om det däremot står Evelyns Anden, så vet jag helt plötsligt MASSOR!!! Jag vet vem hon/uppfödaren är, jag vet vad hon är ute efter i sin avel, jag vet vilka möss hon använt, varifrån de kommer, och vad som är hennes avelsmål och första prioriteringar. Jag vet också var hon står i sin uppfödning, och vilken erfarenhet hon har.

Allt detta ger mig mängder med information till min egen avel!!!

Det är vad jag är ute efter!!! Och bara det.

För hur det än är, så vet jag ganska mycket om personerna som föder upp möss i Sverige. Och via dem även mycket om mössen som kommer från dem.

Hur detta ska lösas, det vet jag inte. Det behöver ju inte vara via prefix.

Jag är SERIÖS vad gäller min avel! Där har vi ju något gemensamt Grodan Skrattande.

Min uppfödning heter Björndalens, vare sig jag är reggad eller inte, och vare sig jag är medlem i svemus eller inte. Fast jag vet inte riktigt var tillåtelse-gränserna går förstås …

Och lat? Ja, visst är jag det, i alla fall när det gäller pappersarbete . Det tillhör inte mina höjdpunkt i livet.

Vilket betyder att jag inte ens orakr (har intresse av att) skriva "Björndalens" som prefix på min möss! Det var kul i början, men jag har koll på mina möss ändå.

men kanske, kanske finns det någon därute, som också är seriös eller bara nyfiken vad gälller mössens härstamning och varifrån de kommer?

Jag säljer också till "utanförmänniskor", såna som inte haft möss förut, och som lockats, både till svemus och det här forumet. Så ENBART "skit" har jag inte betytt för svemus varande!! Flört Jag har gjort ganska mycket bra reklam faktiskt…

Stephanie
0

Jag kan i och för sig tänka mig att även en oreggad uppfödare skulle kunna få ha sitt uppfödarnamn inom parentes på stamtavlan. Fast är det inte bättre då, att skriva namn på uppfödaren på möss längre bak i stamtavlan? Istället för prefix innan namnet.

amaira
0

Jo, jag utgår ifrån VERKLIGHETEN. Visst, om alla uppfödare var reggade, var det ju inget problem. Men nu är inte verkligheten så.

Att det finns mycket inom svemus som inte fungerar, får man inte nämna det? Är det prat-förbud på sånt? Är det inte bättre att var öppen om det? Även om nu detta inte är svemus´  forum utan ett fristående forum. Får man inte diskutera svemus här bara för det?

Är det inte bättre att prata, att förklara, så folk vet och FÖRSTÅR!?? Det handlar ju inte om "dumma människor" eller dumma eller lata eller okompetent styrele, eller nåt sånt, utan om en förening som har svårt att få medlemmar (woops, nu sa jag bergans något otlllåtet igen Skäms) och ännu svårare att finna aktiva i föreningen. Det saknas folk som kan och har tid att engaggera sig aktivt. Eller är friska …

Varför inte PRATA om saker och ting? Jag TROR på öppenhet. Skrattande

Och visst, om Holger fungerade, om det funkade att FÅ sitt uppfödarnamn när man ansökt om det, om alla uppfödare reggade sig - DÅ skulle jag få all den information jag önskar. Men så ser det inte ut. Och jag önskar min infromation. Det var en ÖNSKAN bara, inget annat…

amaira
0

Såg inte ditt inlägg Stephanie, innan jag skickade det förra. Kram på dig! Skrattande

Terato
0

Håller med om att det ska vara öppenhet! :D

teratos.r8or.se

TantSelma
0

Det är utmärkt att man inte kan få uppfödarprefix hur lätt som helst. Och det är helt klart i en förening att de medlemmar som engagerar sig till den grad att de är med i en styrelse, de bestämmer reglerna. Delta i årsmöten, sköta kassörsuppgifter och allt detdär. Därutöver kan man tycka fritt och det är kul med tycken.

Vår miniuppfödning är inte aktuell att bli registrerad. Till liten del för att vi inte kommer till skott med att få stamtavlor inskickade och rättade, medlemsavgiften ligger bara som ett dåligt samvete. Jag tycker det är rätt eftersom uppfödarprefix på nåt sätt skall tala om kontinuitet, kunskap och långtidsengagemang. Jag har inte kraven aktuella i huvet men jag önskar att en uppfödare skall ha haft möss i alla fall i 3 år.

Däremot tycker jag det är trist att en uppfödare skall regga alla möss! Det blir så konstigt med alla rader på blanketterna med möss som inte är kvar men inte heller var kullade vid 3 veckor.

amaira
0

#41. "Därutöver kan man tycka fritt och det är kul med tycken."

Tack Tant Selma! Skrattande

Det är ju från "tyckande" som man kan starta diskussioner, och komma vidare. Tycker jag.

Och jag håller med absolut!:

"Det är utmärkt att man inte kan få uppfödarprefix hur lätt som helst. Och det är helt klart i en förening att de medlemmar som engagerar sig till den grad att de är med i en styrelse, de bestämmer reglerna."

Det går inte att säga något emot detta. Det vill inte heller jag göra. Men jag vill kunna prata öppet om vad jag tänker - jag kan ju ändra mig, efter en diskussion, där argumenten ändrar hur jag tänker.

Och kanske, kanske finns det i alla fall ibland, något som kan leda vidare i en diskussion, för alla parter? Fast kanske på annat vis? Det är väl inte fel att tänka? Eller att ha önskningar på något, även om det går stick i stäv med styrelsens tankar och önskningar?

Det är egentligen inte reglerna eller hur svemus är, som jag opponerar mig mot, utan hur jag blir bemött när jag pratar öppet om vad jag tänker, när det är annorlunda än vad som är idag.

Varför blir det hotfullt? Jag förstår inte. Rynkar på näsan

(och hotfullt måste det ju bli, eftersom jag ofta möts av en kompakt mur av "försvar")

amaira
0

#41. "Däremot tycker jag det är trist att en uppfödare skall regga alla möss! Det blir så konstigt med alla rader på blanketterna med möss som inte är kvar men inte heller var kullade vid 3 veckor"

Instämmer. Där är också en anledning till att jag inte är reggad uppfödare.

Grodan
0

Jag tyckte att SRS - Svenska Råttsällskapet - hade hårda regler för att bli registrerad uppfödare och skrev motion till årsmötet om förslag på att häva dem. Det blev totalt nerröstat - även av vanliga medlemmar och personer som skulle bli uppfödare. De menade att det är bra med ett hårt system.

I SRS ska man vara minst 16 år, varit medlem i SRS i minst 1 år, göra ett uppfödarprov, skriva under grundregler och får sedan gå ett provår. Det tar alltså 2 år att bli uppfödare. Djuren som föds får under provåret inte ditt prefix, utan om du blir godkänd får de prefixet i efterhand.

SRS grundregler och rekommendationer är inte vägledning. Bryter du mot dem får du varning. Du får t ex som registrerad uppfödare inte avla på oreggade djur och måste regga alla råttor du äger och som föds hos dig. Dessutom måste du skriva alla stamtavlor själv!!! Alla råttor skall ha stamtavla, även de du behåller. Och SRS tar 3 kr för stamtavlorna och de får INTE kopieras (inte ens av uppfödare).

SRS regler är bland annat: endast importerade djur med prefix får behålla sitt prefix som ej är godkänt i SRS. F ö får endast registrerade uppfödare i SRS använda prefix. SRS Stamtavla gäller - ingen annan är giltig. Registrerar du inte din kull innan 2 månaders ålder erhåller de ej prefixet. När du registrerar en kull skall du skriva två kullregistreringsblanketter och ett registreringsbevis (stamtavla) per råtta. Kullreg. och stamtavla finns ej att få digitalt.

Så jämför vi SVEMUS med SRS. Varför? Jo, för att de är rätt nära varandra i släktskap både som art och förening samt för att jag känner till reglerna för dessa bägge föreningar utan och innan. Det vore däremot intressant om vi blev informerade om hur det går till i andra smådjursklubbar.

Du skall ha varit medlem i SVEMUS 1 år, samt vara minst 16 år gammal och dina tilltänkta avelsdjur skall ha blivit godkända på utställning för att ansöka om uppfödarlicens. Du betalar en engångssumma och gör ett uppfödarprov. Sedan blir du godkänd.

SVEMUS grundregler är regler, rekommendationer är rekommendationer. Du får avla på ej reggade möss. Du får äga ej reggade möss. Däremot skall alla möss du föder upp reggas. Mössen skall säljas med stamtavla - möss du behåller behöver ej ha stamtavla. När du reggar mössen skriver du bara två kullreg. Stamtavlor behöver du inte skriva!

SVEMUS kullreg och stamtavlor finns digitalt för uppfödare och därmed gratis. Dessutom erhåller SVEMUS tjänsten att skriva ut stamtavlorna för en liten peng.

Digitalis
0

Som du säger, amaira, så säger ett uppfödarprefix väldigt mycket om musen! Och det är väl just där skon klämmer lite när det gäller SVEMUS beslut om att endast registrerade uppfödare ska få ha sina prefix i SVEMUS stamtavlor. Det bevisar att uppfödaren har förtjänat den kvalitetsstämpeln. Utan prefix skulle det ju lika gärna kunna röra sig om zoomöss eller räddad ormmat (vilket det iofs kan göra med ett oreggat prefix också..)

Enda argumentet jag egentligen kan se mot att registrera sin uppfödning är att man inte har någon lust att följa SVEMUS regler och rekommendationer, vilka såvitt jag kan se handlar till största del om djurens väl och ve samt en god portion sunt förnuft. Pappersarbete och registrering av möss ska väl leda till en så komplett avelsbok som möjligt? För statistik och släktforskning. Det borde ligga i allas intresse att varje mus får ett eget "personnr".

Det är iofs inte en heltokig idé med någon sorts specialmarkering i stamtavlorna för att skilja prefix från reggade och ickereggade uppfödare åt men hur ska de oreggade prefixen få namnskydd t.ex? Och vad reglerar vem som sätter prefix på vad?

//frida

amaira
0

Digitalis, jag håller med. Det var nog en dålig idé, som funkar dåligt i praktiken. Det är bättre som det är.

Tack Grodan också, för ditt långa inlägg och förklaringar. *uppskattar*

Och tack för vettiga svar, alla. Kyss

Grodan
0

Kyss

Nu skulle jag vilja veta hur andra smådjursföreningar gör.

KerstinL
0

En fråga då bara.. om jag är reggad som uppfödare (av ett annat slags djur) i en annan förening får jag då använda mitt prefix om jag reggar mina möss i svemus?? Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Grodan
0

#48 haha, ja vad tror du?

KerstinL
0

#49 om jag hade vetat så hade jag inte frågat ju… Jag vet inte om det framkommer i nåt av ovanstående inlägg heller för jag blev helt förvirrad av att försöka läsa dom.. ; )

Cool

Camillhe
0

Jag vet inte riktigt vad som finns med på en swemus stamtavla. Men om namn på den som fött upp mössen bakom finns med är det ju oftast ganska enkelt att kontakta personen för info om stammen bakåt. Vet inte hur ett prefix skulle göra skillnad.

Det är ju knappast svårare att kontakta "Anna Göransson" än om det står ett prefix.

Grodan
0

svaret är nej, gällande de flesta föreningar… har du ett registrerat kennelnamn för hund, som t ex heter Diamantens så får du inte regga en kull katter i SVERAK med ditt hundkennelnamn Diamantens - OM INTE speciella undantag för detta gjorts pga något unikt samarbete…

däremot får du regga ditt kennelnamn Diamantens i alla andra klubbar och kan föda upp hur många olika arter du vill med samma prefix - många väljer att göra så… det är nog bara jag som valt att ha olika prefix för mina djur… Morakullan´s för möss och Arinella´s för råttor… numera är jag dock ej registrerad uppfödare i SRS längre så jag har inget prefix för råttorna längre

Jag valde att avgå som reggad uppfödare i SRS pga många anledningar, på tok för många. Främst kunde jag inte sälja råttor med gott samvete till folk som vill ha ett friskt sällskapsdjur, jag orkade inte med alla förvirrande regler, stressen med pappersarbetet samt att jag kände att jag inte har en råttavel som stämmer överens med SRS riktlinjer. Dessutom blev stamtavlan löjlig när ingen stambok finns och jag kommer ev inte regga råttor i fortsättningen. Jag kände också av många onda ögon och orkade inte med detta.

Digitalis
0

Hur är det med stambok för möss?

//frida

KerstinL
0

#52 då vet jag.. Skrattande

Cool

Grodan
0

#53 vi använder Holger, men det har varit lite trassel med den på sistone… så vi har valt att lägga upp reggade möss i pdf-filer på hemsidan, dock ligger vi lite efter pga sjukdom o annat trassel…

ekonomin har också hittills sagt stopp för att byta program att bokföra mössen i, men nu känns det som om SVEMUS kommit i rätt riktning och vi kanske kan börja fundera på hur vi ska lösa stamboksproblemen in dah fjutjör… jag skulle vilja ha en onlineregistrering… *drömmer*

Digitalis
0

Det finns någonting iaf :)

//frida