Popcorn-stadiet
Hörde att de går igenom POPCORN-STADIET, Hur länge håller de på med det och varför hoppar de runt som galningar, gör alla möss det?
Kom igen vet att någon måste veta.

Jag tror alla våra musungar hoppade när man kom nära..
Våra gjorde det i ca 1-2 veckor
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
Ah okey. =) Vet du varför? =)

tror det är for de precis har börjat se.. och är lite rädda för allt som kommer för nära..
Fast jag vet inte om det är så:P Det är bara som jag tror
Mvh Caroline
Menade om det var någon försvarsmekanins, att de kanske hade svårt att lämna boet så de hoppar för att komma över stora blad eller liknande, eller kanske om det kom en fara att de kunde hoppa när en orm biter eller något?
Tänkte mest på varför de hoppar? =)

jag vet inte.. det jag vet är att våra hoppade när man kom nära..
jag ska se om jag hittar något om det :)
Mvh Caroline
Ja gör det, vore jättesnällt. =) Är lite fundersam. =) Jag googlar gärna, men när jag kommer in på vissa sidor har jag svårt för att läsa, den här sidan har jag lätt för att läsa texten.. =)

Mvh Caroline

Jag hittade någon som Grodan har skrivit.. om det hjälper vet jag inte :P
Ibland kommer musungarna in i något som kallas för popcornåldern, när de är 2-4 veckor gamla. Då kan de hoppa omkring och vara mycket svåra att hantera. De är ofta ängsliga och lättskrämda och kräver lugn och tålamod
Mvh Caroline
Nja inte ritkigt.
Varför de har bettendet säger ingentign. ;P
Men tack ändå, gulligt att du kollade upp det. =)

Skickar mer till dig om jag hittar något :)
Mvh Caroline
Kan tänka mig att det är för att bli svårare byten. Att de ska kunna "sprätta" iväg, innan de har lärt sig vad man ska vara rädd för och inte? Men det är bara en gissning.

Mvh Stephanie 

Gogglade lite men hittar ingen ba information, heter det något annat än popcorntiden och popcornungar?
Stephanie är på rätt spår.
Visst är det en försvarsmekanism. Vilda möss har denna försvarsmekanism hela livet. Tammössen har man avlat bort den hos vuxna möss.
Mina ungar är inte heller popcorn. Men många - särskilt icke-temperamentsavlade möss - har kvar sitt popcornstadium när de är ungar. Då är de näst intill omöjliga att hantera under en tid. De poppar iväg som popcorn, helt oväntat, rakt upp eller "bort".
Försöker man lyfta upp en sådan unge, eller hålla den, är risken stor att man misslyckas, och de ramlar i gtovet när de "poppar rakt ut".
Har någon försökt fånga en vildmus? De gör exakt likadant. Gissa det blir problem för räven till exempel, som försöker äta upp den. 
Vilda möss hoppar, de hoppar rakt ut i det blå, det är deras överlevnadsmekansim. Den mus som väntar och tittar efter vad det är som händer, blir aldrig äldre än så.
Våra vuxna tammös hoppar INTE! De avskyr att inte veta var de sätter fötterna. Det är därför jag kan ha mina möss i öppna burar. Inte ens när det är två decimeter ner till golvet rymmer de!
(givetvis finns det undantag, och "vildmusgenen" slår igenom, och tammusen hoppar och sprätter den också, men det är ingen temperamentsavlad mus)
Mysigt, jag råkade faktiskt när jag hade mina möss kanske 2:a dagen ha öppen bur, fick panik när jag insåg detta och inte hittade den svarta, efter någon timmas letande och besök i hundens mun så hittade jag henne, hon hade kläpptet tillbaka men var på buren, de sov tillsammans, och hade det så mysigt och man kunde ta båda i handen och klappa dem, de var helt lugna.
Men på tal om det här med att hoppa, det kanske kan stämma, jag hade en teori att de kanske hade svårt att ta sig fram och hoppade för att komma över gräs eller fara. Hade lite rätt i alla fall. =)
vill du samla fakta om popcornstadiet från olika källor (samt noga anteckna vilka detta är) och skriva en artikel i ämnet?
#17. Jättegärna. Vore trevligt, jag vet lite mer om det nu också. =) Jag skickar över ett PM till dig senare i veckan. =)
Någon som har tips på bra källor i ämnet?