”Genetikkurs”
I helgen när jag satt ensam på min hytt o gungade … så tänkte jag lite på att det skulle vara kul att ha en genetikkurs tillsammans. Att man tar någon form av material - tex Eva´s häften, börjar med vanlig genetik o sen tar sig igenom någon färggrupp.
Man läser själv, kanske någon kan göra frågor som man kan tänka och fundera på, sen prata vidare tillsammans. Man kan ha den på distans här i en tråd. Där alla som vill vara med får delta.
Man kan ju då få mer kött på benen genom att lägga ut foton så att man ser olika saker som diskuteras.
Finns det något intresse för något sådant? Man börjar lite lätt o sen lär man sig mer o mer tillsamman?
Det behöver ju inte vara kurs utan kanske … åhh nu tappade jag ordet… får återkomma om order kommer tillbaka …

Jättefin ide. Det är jag gärna med på!
… bara en genetikträff…. jag hakar gärna på om vi bjuder in någon duktig genetikexpert typ Noddyn, Rapunzel eller Sarian
Ja, låter bra för en vetgirig!

Det jag tänkte på var nog mer att man kunde starta från start o bara lära sig grunderna först o främst… o sen gå vidare. För mig skulle också en träff med någon "expert" vara otroligt intressant - men inte än. För jag känner att jag inte ens behärskar grunderna. Och det måste man kunna innan man har nöjje av en sån träff. Ialla fall nöjje o nytta av den fullt ut.
Men helt klart något att sträva efter när man kommit en bit på vägen o samlat på sig massa funderingar o frågor.
Men jag förstår att du Grodan inte är intresserad - du kan ju grunderna i sömnen o lite till *ler* Men alla vi andra som vill lära oss lika mycket vi *Ler*

Och att ha den via nätet är ju för att ALLA ska kunna vara med oavsett var dom bor *ler*
Genetik for dummies. Jag är med!

#6 *asg* jo just så … Genetik for Dummies … den var bra
Ja.. det skulle va kul, men det skulle också va kul och träffas.. men det går bra att ha det över nätet:)
Jag vet inte hur mycket jag kan.. men jag vill lära mej. Men kanske inte bli nån expert precis.. men jag vill gärna lära mej så mycket som möjligt.

Visst kan man även träffas, men då kommer dom som bor lite lånt bort lite "utanför"…
Och det var just så jag tänkte - inte att man ska bli någon expert - men att man får en bas att starta - andra att diskutera med … kunna fråga osv.
aha, mhm… på distans i en tråd… smart idée, men man kan även publicera lite artiklar… be några som är duktiga på genetik att publicera artiklar…
jag tänkte också göra en förenklad färg & genetiklista, men har inte kommit så långt än… 

Jo det är sånt som kan komma till själva "kursen"… extra artiklar… o en förenklad färg o genetiklista vore helt kanon *Ler*…
Jag tror ialla fall att det skulle vara genomförbart *ler* och kul för alla kan vara med oavsett var vi bor i landet.
Men har vi inte redan några trådar som är väldigt informativa som vi kan hämta lite nyttigheter från? Tänkte på dem där både Noddyn o Rapunzel skriver… fast har glömt vad de heter…

Jo då dom är sparade o kan säkert komma till nytta… men tänkte att man skulle starta upp från start… det dom skriver ja då måste man redan kunna grunderna annars är man inte helt med… det blir lite för avancerat för säkert merparten av oss som läser… eller är det bara jag *ler* som inte hänger med o förstår alla gånger….

Låter jättebra. Tack för att du tänker på oss lite längre bort, Mandymoo.

Ja visst o sen blir vi flera som kan trassla in oss
så att dom som kan får komma o trassla ut oss *ler*
Mycket roligare om man är många
mmm, ah, jag fattar inte riktigt, men det blir nog bra! du o amaira kan vara lärare… *fniss*

Hahaha .. jag lärare - tänkte ju vara elev…
Och räknar kallt med att du trasslar ut oss när vi fastnar *ler*
äh, när man är intresserad som du och amaira så är det ju perfekt att vara kursledare - ni vet ju vad ni vill veta! 

Ja i och för sig o vi är på låg nivå o tar inte baskunskaper förgivna *ler*
Ialla fall jag måste tänka från start *ler*