Klåda? Spån?
Mina mushonor har nyligen fått nån sorts klåda. Ihop med detta har deras päls också blivit 'rufsig' och inte lika glansig. De har inga sår eller rodnader, jag har kollat efter löss och de har inga sådana heller. Självklart tänker jag ta dem till veterinären, men jag tänkte ändå fråga om någon hade nån gissning på vad det kan vara? Inga nya möss har flyttat in i deras bur, så då måste det ju vara antingen den butiksköpta maten eller spånet, eller hur? Eftersom det varit svårt att få tag på Aspspån har de haft Kutterspån ett tag - kan det vara allergi mot det eller dylikt? Eftersom vår butik nu äntligen tagit in Aspspån så köper jag det nu och byter snarast, förhoppnigsvis slutar klådan då och annars blir det iväg till närmsta svemus-rekommenderade veterinär.
Som en andra fråga - Kan man blanda Toa-Lätt och aspspån för att dryga ut det lite dyrare aspspånet och få bättre uppsugningsförmåga?
Det kan vara skabb som brutit ut också. Gå till vet. så kollar dom o i så fall får du medicin : )
Kutterspån KAN dom nog reagera på men det är mest farligt för att dom kan få cancer av det sen men ja, det är mycket möjligt att dom kan reagera på kutterspånet. Tycker du ska åka till vet. ändå.. Dom kan ändå behöva något!
Jo, du kan blanda dom två.

Jag tror nästan på skabbisar, då de är väldigt svåra att se. Det kan mycket väl komma med spånet, om det stått på ett lager där vilda möss springer runt.
Visst kan du blanda spån och toalätt, men jag tror nog att spånet suger upp bättre. Luktar godare oxå. Be butiken ta hem Nickos alspån, då får du en 100 L flissäck för (djurkompaniet tog igår) 239 kr. Det luktar gott, suger upp bra, dammar inte, och är således bättra än toalätt, billigare än alspånet. Blöanda dem istället, då spånet är roligare att gräva och boa med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#1 och #2. Jo jag tänkte på skabb, men jag trodde de fick sår då? Jag får se vad det är snart iallafall hos veterinären. Någon som vet om de måste ta dyra tester då eller om det är relativt enkelt (= billigt) att se för veterinären? Vill veta om jag borde vara beredd på en ordentlig räkning, eller kan vara lugn…
#2 Ahh, alspån. Det har jag aldrig tänkt på/hört så mycket om. Billigare än aspspån -och- bra. ^^ Tack för tipset, jag ska genast ner och terra den stackars pojken i djuraffären. X3
#2 Jo jag håller med, det spånet är ju bättre o luktar bättre men det går ju o blanda utan problem om det är så..
#3 Dom behöver inte direkt få sår det är ju när dom kliat tillräckligt.. Det kan ju se ut som utslag. Pälsen blir ruffsig för dom kliar sig så o tillslut lossnar den lite o blir tunn..
När jag va till vet. fick jg betala runt 500 kr för undersökning + medicin till mina 4 möss. Dom gjorde inga tester då. Men på vissa om dom är osäker tar dom tydligen tester också.. Det är svårt o veta! Men dom bör kunna se om det är nåt mer… Då testar dom nog.

#4 Ah, är det så. Ja då är det kanske skabb då ändå…
Vilken tur! ^^ Det kändes som en tyngd från mina axlar att det inte var mer runt tusen. Jag är väl mer van vid veterinär besök med stora otympliga djur som skadat sig akut, behöver taxi dit och sen gärna gjort det på en helg också. 
Nä, över 600-700 bör det inte gå på ändå. :)