Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 698 ggr
amaira
0

Tan och fox *fototråd*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Både tan och fox ges ju av samma gen, tan-genen, a(t). En gen som endast påverkar färgen på magen, inte ryggen.

Tan är en dominant gen.

Tan - "solbränd" på engelska, ger en vackert rödbrun färg, när den är som bäst. För att få den djupa nyansen krävs färgavel i flera generationer. Annars blir den lätt "blek".

Fotot visar en färgavlad svart/tan och en "vanlig" svart/tan.

amaira
0

Och fox, ja, det är en tan som har ytterligare en "blekgen", dvs en gen som inte kan visa röd färg. Den solbrända magen blir vit.

Även ryggfärgen brukar påverkas en smula och bli lite ljusare, men inte vit (om inte även ryggen är röd förstås).

Här en chocolate/fox - med dålig/blekt chocolatefärg.

Det finns lite olika blekgener, varav de bleker chocolate olika mycket, så det går att få chocolate/fox i vackrare chocolatefärg.

[SarahOhrn]
0

Min lilac-fox tjej Klara som dog den 20 maj (dagen innan jag fick pengar så jag kunde ta henne till veterinär :/ ) då hon fått besvär med mycoplasma. Och hon hade även precis haft skabb som hon behandlats mot. Hon var en underbar liten tjej, här några veckor innan hon dog. 1½ år gammal.. <3

Reicha
0

#1 Är det alltså då inte fox om musen är kolsvart förutom just på magen där den är beige-vit? Med tanke på att du skrev att ryggfärgen också blir blekare och min hona är väldigt svart där. *Är otroligt dålig på dt här med färg och hårlags skillnader*

Stephanie
0

#3 Fast jag kan tänka mig att svart färg inte påverkas så mycket, eftersom det är de röda färgerna som inte visas?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Digitalis
0

Så har jag uppfattat det också.

#3 Men.. fox ska ha VIT mage. Drar den mot beige kan det röra sig om en väldigt dålig tan istället.

//frida

Reicha
0

Ahh. Tack båda två för bra svar. =) Ja då vet jag så jag kan göra skillnad på de två. Jag ska se efter igen om hon är beige eller vit så jag kan vara någorlunda säker på om hon är Fox eller Tan. Förresten, om hon har svagt brunt/beige där det vita/beiga på magen går över i det svarta är det även då Fox/Tan eller något helt annat?

[SarahOhrn]
0

#6 Troligtvis tan.. Tror inte det finns några andra benämningar än tan o fox på magfärg. Inte när det är hela magen som är färgad..

imsuchadiva
0