pÄlsklingsabstinens
I torsdags var det fyra år sedan den första och hittills största svansdamspälsklingen lämnade mig. Jag har varit råttlös i över ett år nu. På ett vis har det varit ett skönt år utan oro för sjukdomar, irritation över råttföreningar och sönderrivna tapeter men nu kliar det i fingrarna på mig! Jag saknar att ha en mjuk mage att pussa på. Jag saknar prasslet när jag ska sova och känslan av att aldrig vara ensam hemma. Numera har jag ju inte ens en TV.
Är det dags att börja spana efter en eller två mussolinis snart tror ni?
//frida
Ohja, det tycker jag! 
råttlös över ett år låter jättefarligt… hur har det påverkat dig mentalt?

#2Haha, instämmer, Digitalis som jag skrev på r8, man kan inte leva utan råttor. Det är inget liv.

Oj, oj. Var försiktig tycker jag. Min erfarenhet är att jag skaffade två råttor från början. Det var min tanke då, men dom förökar sig! Inte att jag får kull efter kull utan för att jag vill ha fler och fler. Dom är föör underbara, för bra för att vara sanna. Jag sitter nu med 14 egna råttor här hemma och undrar vart alla kom ifrån
Det var ju bara två från början. Två jag skulle ha. Nu kan jag inte tänka mig ett liv utan råtta. Dom är extremt beroendeframkallande… Var försiktig men törs du testa då önskar jag dig all lycka till och jag vet att livet blir så mycket rikare, så mycket roligare och mer innehållsrikt. Jag har inte ångrat mig en sekund.
Det kommer dröja innan jag skaffar råttor igen. Mitt stackars hjärta tål inte mycket mer stryk! Och ja, de förökar sig
En flock på två blev en med sex damer. Så går det när man köper en voljär.
Och jag gissar att det är lika farligt med möss.
//frida
Eller hur, råttor förökar sig på mer än ett sätt… 

Mvh Stephanie 

#6 Det är svårt med sorg… har en tro på att möss är en aning friskare än råttor… i a f texel/långhårshanar som härstammar från våra äldre linjer
tyvärr kan jag inte påstå att engelsktypade är så friska… de får tumörer ganska tidigt…
#8 vill inte ta orden från Digitalis nu men jag tror inte hon pratar om sjukdomar när hon säger att det är lika farligt med möss, utan snarare att har man skaffat er par stycken blir det snart mer än ett par stycken 

#9 jag tänkte på meningen Mitt stackars hjärta tål inte mycket mer stryk!
vet att diggis sörjde några av sina råttdamer rätt hårt…
#10 okeeej, du tänkte så… :)
Jo det är jobbigt att tappa sina älsklingar, har varit med om det…
#8 Inget djur är perfekt dessvärre.. Men jag har inga dåliga erfarenheter av möss än!
#9 Jag menade båda 
//frida

Skaffa en mushane då! Tycker de ger så himla mkt. :)
Då har du bara en liten krabat att bekymra dig över och du behöver inte utöka flocken hela tiden om du t.ex. vill avverka museriet igen.
Hade jag varit singel och inte velat ha råttor(de är ju trots allt marodörer) hade jag nog skaffat mig en mushane att ha i köket.
Älskar mina stora små vänner..
Jo, jag är inne på en mushane :) Ytterligare en förändring för mig som haft hondjur.
//frida

Mushanar får inte juvertumörer jämt heller, som mushonor kan kännas få…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Precis! :)
Älskar mina stora små vänner..
fast engelsktypade hanar får tumörer… 
jag tycker du ska skaffa en kraftig kille av blandtyp i långhår eller texel… tack vare sin päls ser de då inte så små ut… 
men… möss är inte lika stora som råttor, så är det… och det är en stoooooooooor fördel… 
Vi får väl se vad vi kan hitta till mig!
Du kommer fösa mig i rätt riktning känner jag. Känselspröten i ögonen får lugna sig lite.
//frida
Jag såg igår en jättefin texelhane från Vattnadals. Han var 1år4mån o kanonfrisk. Älskar sådana lite äldre texelgrabbs… dånnt nåvv waij
Jag har aldrig varit något fan av krullpäls, trots att jag ägt iaf en riktigt myspysig rex. Söta som socker är de dock.
//frida
men rex på råtta är verkligen inte samma som texel på mus… nädu… bläh för rex…
har några rexråttor till salu… (vågar du komma hit?)
Jag vågar definitivt!
Klämmaaaaa..
//frida
har 6 ökenråttor, 1 sköldpadda och 3 sorters möss.. allt detta för att ersätta en grupp med råttor ;) det går att leva utan råttor, även om det är krävande ;) men är man allergisk måste man..
Jag besökte allas vår Grodan idag och fingrade mig igenom både råttor och möss. Råttorna lockade inte alls på samma sätt som de gjorde en gång.. Men det var massa söta magar där vill jag lova! 
Mössen.. åh.. mössen! Vilka finingar! Den ena mumsigare än den andra. Jag förstår varför folk hellre har honflockar med både det ena och det andra
Dock så är det en, eller egentligen flera, av hanarna som får mina fingrar att klia.
//frida
men det är något speciellt med råttnosar… när de nosar igenom en, undrar vad man varit eller undersöker ens dagliga lukter…jag blir så lugn o avstressad av att bli igenomluktad av ett par råttnosar
möss sniffar inte igenom en människa på det viset
Poäng..
//frida
får jag en grön sten då?