Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 610 ggr
Sushifish
0

Kostnader&blandningstips

Ni som blandar eget foder, hur mycket brukar det kosta för er?
Hur ska jag blanda fodret?, bara hälla i alltihopa i en 'hink' och röra om?

/Sara

Mymlan
0

Jag har min blandning i en foderhink för katter, rymmer 10 - 15 kg säck.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Sushifish
0

Ok, så det är bara att hälla i allt som blandningen ska innehålla o röra om?

Mymlan
0

Bara hälla i o röra om.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Sushifish
0

Tack så mycket :)

amaira
0

Och jag har lite olika. En säck med blandsäd, havre, vete, korn.

Sedan har jag ett par påsar med sockerfri musli, en påse med solrosfrön, en burk med linfrö, en med mandel och hasselnötter, en med röda linser, en med kanarierfågelfrö, en med krossat bovete, en med … ja, jag har några till.

Och så har jag färska gröna ärtor och majskorn i påsar i frysen, som jag tar upp och tinar nästan dagligen. Och så skivar jag rå morot emellanåt.

Säden är grundfodret till dem alla, som alltid finns i deras bur. Sedan läggger jag till dagligen av det andra. Olika mycket för de olika mössen, beroende på behov.

Jag har ju till exempel röda möss som jag får vara försiktig med feta fröer åt. Och när någon hona får ungar behöver de också lite annorlunda kost, liksom de växande ungarna.

Givetvis får de också andra tillägg i form av fisk, kyckling, kött och ägg, mm.

Det kan kanske tyckas som onödigt mycket "arbete" att behöva mata dem på detta vis, men jag trivs med det. Jag har dem för att umgås med dem, och att utfodra dem är ett sätt att umgås och pyssla med dem. Det tar lite tid, och det är kärt "tidsfördriv". Kyss

Om jag blandar alltsammans, tycker inte jag att jag har koll på vad de får! Inbillar mig t.ex. att vissa småfröer kanske bara trillar ner i botten, osv.

Jag trivs bäst med att ha det såhär.Glad

Sushifish
0

Tack för svaret! Får se hur jag gör. Skrattande

Sushifish
0

Vad ska jag köpa för grejer nu när jag ska handla mat åt dem? Jag vet inte vad och hur mycket jag ska köpa. Fundersam

Grodan
0

Gå in i en välsorterad ICA-butik och plocka i hälsohyllan

• sesamfrö med skal
  • solrosfrö
  • hirs
  • helt bovete
  • hel linfrö
  • vetegroddar
  • nötter (hela som du sedan hackar)
  • quinoa 

i hyllan med gryner plockar du

• havregryn
  • korngryn
  • råggryn
  • hel vete
  • eller blandgryn (alla 4 sädesslagen i grynform)

Sedan blandar du det i en lämplig bunke. Kolla gärna mina matartiklar för att se hur mkt jag tar av varje. Säd skall vara bas. En mus ska inte äta mer än 2-3 solrosfrön per dag ungefär.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sushifish
0

TACK! Du är guld värd. :)

Grodan
0

åh, så snällt av dig! tack! Generad Skrattande

Sushifish
0

Skrattande Men vad menar du att säd ska vara bas? Att det ALLTID ska finnas i fodret eller?.. *dryg*

lothus1
0

Vilken jättebra lista du gjorde på maten till de små =oD

Den har jag sparat ;o)

Kramen!

Grodan
0

säden är ju viktigast och ska finnas mest av. mössen ska äta sig mätta på säd och inte på fröer.

det är lite svårt att prata om mått… jag kör med ögonmått… av blandningen skall ca 70% vara säd och 30 % fröer, nötter etc

Sushifish
0

Ok, tack!

Sushifish
0

Hur mycket brukar kostnaden ligga på när man köper maten?

mandymoo
0

Men får dom små bestämma så tvärt om Flört helst solrosfrön …. sen har man massor av möss i "trivselvikt"

amaira
0

Ja, vissa saker får man hålla igen lite på. Men också, åtminstone mina möss verkar veta vad de behöver!

Vissa saker kan de kasta sig över, men får de fri tillgång så vill de snart inte ha mera! Det är som om de inte behöver mera av just det näringsämnet just nu.

Därför "lyssnar" jag noga på vad de helst vill ha för tillfället, och försöker tillföra lite mer av det. Oftast blir de sedan nöjda då.

Inte vet jag om "man" kan göra så, rent allmänt. Men det verkar funka för mig. Nu i alla fall.

Som när Grodans mus tiggde och tjatade om ärtor. För mig är det klart att det var just ärtor som hon behövde! Och helt underbart att musen klarar att kommunicera det! (och Grodan att lista ut det)

Sushifish
0

Jag hittade bara två grejor av dem som Grodan rabblade upp. Vetegroddar och blandgryn. Jobbigt!

mandymoo
0

Kika på hälsokosthyllan på tex Coop - där hittar du det mesta av dom sakerna som Grodan räknade upp.

Grodan
0

kostnader… åh, det kostar en del… det gör det ju… jag kan inte svara på det då jag har så många djur och köper rätt mycket åt gången…

hälsokostaffärer har ju allt det jag räknade upp i princip, men de är dyrare än vanliga coop o ica.

jag hittade dinkelflingor häromdagen och mössen tyckte det var jättegott!

Sushifish
0

Jag var på willys idag och köpte en hel del saker från listan.. Jag köpte hirsflingor, kan man använda det? Jag hittade inte heller helt bovete..

mandymoo
0

Jag köpte hel bovete förrut nu köper jag krossad bovete. Dom verkar äte bättra av det som är krossat - tycker ialla fall jag *Ler*

amaira
0

Willys är en bra butik att köpa musmat från Glad, där brukar jag handla. Bland annat har de en billig sockerfri basmusli, för 12:90 kg. Brandgul påse, billigast av alla, utmärkt tycker jag.