Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 626 ggr
Ganya
0

Mus som krampar

Hej! Jag undrar lite om min mushane på runt… Eh. Hur gammal blir han nu? Tja, iallafall ett halvår eller mer. Han har verkat frisk hela sin levnadstid(eller jag kan inte vara riktigt säker, så han föddes vid 'den stora musrymningen' (-.-;;) ute i lägenheten, och sen fångades in som liten), men nu sista veckorna har alla i hans bur( de är väl runt fyra stycken nu, men de var sju innan detta började) verkat hängiga, och två har som det verkar bara spontant dött. Ingen av dem var särskilt gammal, den ena var bara kanske två månader… Den tredje hittade jag död i vattenskålen en morgon. Jag vet inte om det är möjligt att han drunknat - det är ju inte djupt vatten där och jag hade inte hört något under natten. För att komma tillbaka till hanen jag undrar om nu… Jag var på väg att fylla på deras vattenskål, när jag hittade honom krampandes i ett hörn, pipandes med jämna mellanrum. Nu liggar han bara och andas tungt, men han krampade länge… Vad kan det vara för fel? Vad kan jag göra själv? Jag är tveksam om jag kan få honom till en veterinär, då jag själv inte har kapital och min mamma inte är så entusiastisk överhuvudtaget när det gäller mössen och vi för värvarande försöker få ihop pengar till en operation till hunden. =( Men det vore väl det bästa om man kan få ihop pengar snabbt på något sätt? … Tacksam för svar. //Lin

Grodan
0

Ojdå, det låter ju faktiskt väldigt allvarligt.

Först o främst tycker jag du ska byta vattenskål mot vattenflaska - jag vet att jag förut förespråkade vattenskål och hade sådana i varje bur, men vattnet i en ren vattenflaska håller bättre och risken för att mössen ska drunkna uteblir ju.

Fast jag tror inte att den som dog drunknade. Döende djur brukar ofta vara törstiga…

Är det hanar som bor ihop i en bur? Är du säker på att de inte bråkat och dödat varandra?

Handen på hjärtat - får de ordentligt med mat? (Du behöver inte ta denna fråga som en elakhet, utan jag frågar för att det är sååå vanligt och för att möss äter och ska äta otroliga mängder mat!)

Vad är det för möss som ligger bakom de som dött? Har de samma föräldrar?

Jag tror någon eller flera av dessa saker kan vara orsak

1. du har fått in en smitta bland dina möss
  2. mössen har dött av svält och han som krampar och är sjuk har fått skador pga svält
  3. mössen har en ärftlig defekt, någon form av epilepsi eller danssjuka
  4. mössen har slagits och dödat varandra (revirhävdandet ökar vid svält)
  5. buren har varit ostädad och mössen har blivit sjuka av de bakterier som bildats i buren
  6. mössen kan ha ohyra, ex blodsugande lus, som orsakat en sjukdom (kan smitta möss med flera sjukdomar)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ganya
0

Okej… Ja, jag tänkte att det kanske kunde vara vattnet som gjort dem så hängiga också, vi hade en lerskål tidigare som jag misstänkte kunde vara skyldig(Nu ersatt av en plastskål.) Ska försöka byta till flaska, så - Men det blir svårt, då mina möss har en tendens att proppa igen flaskan med spån, i tron att de ska drunkna eller liknande. ^^

Ja, det är bara hanar men jag har haft dem ihop ett bra tag, och även om en av dem bråkat ganska mycket efter att han blev… Könsmogen eller liknande(När de blir lite grövre byggda, och får bredare ansikte. Vet inte om det bara är mina möss som får så när de blir äldre, men…-.-) så har det inte varit bråk på sistone. Jag tror iallfall inte att det var därför de dog, jag såg inga yttre skador och hörde inget(jag sover i samma rum) den kvällen, natten eller morgonen.

Jag är ganska säker på att särskilt de fått tillräckligt med mat, eftersom den buren är i ögonhöjd och jag har en tendens att när det finns 'mus-rester'(pizzakanter, popcorn, grönsaker) över, bara släppa i deras bur och  daltar rätt mycket med dem överhuvudtaget.

De hade dessutom en slags 'foderautomat' som jag fyllde på varje dag i ett tag (men jag är inte säker på att de förstod principen, eftersom det tidigare varit dåligt med mat(för oss alla i hushållet) och maten tog slut väldigt fort) underligt nog var det efter det de blev sjuka. Men det brukar iallafall nästan alltid ligga mat i deras bur, så de har nästan alltid tillgång till det. Kanske har de fått för mycket fett och för lite motion? Men det skulle väl inte riktigt förklara saken…

Jaa, tyvvär tror jag att det blivit rätt mycket inavel, då de fötts ute i lägenheten. (Det började som två rymlingar och plötsligt… Ja.) Jag kan inte säga att de kommer från samma föräldrar helt säkert på grund av det, men de har alla samma ursprung. Nu är jag ganska säker på att det inte är inaveln som påverkat just den krampande musen, då han är ganska gammal och förmodligen en produkt av två kusiner som parat sig, inte mer. Men de andra kan kanske ha haft skador pga av inavel? En av dem var en slags 'fuchs' eller vad man ska säga, med långt hår, och hade svans där man såg kotorna(det känns ju en aning olycksbådande.) men var inte smal.

Hmm… Jaa, jag tror att det som är mest troligt är löss eller någon danssjuka. Han går dessutom lutad åt ena hållet så det måste vara något med balanssinnet, som jag också sett hos två andra möss i hans släkt… Men de två mössen har både bott i samma bur som den nu sjuka och de andra, som inte blivit skurad emellan så det skulle kanske kunna vara något virus som spritt sig från dem två?

Eugh, vad långt och okoncist jag skriver. o.o' Förhoppningsvis är det någorlunda förståeligt. Jag uppskattar iallafall hjälpen väldigt mycket och tänka på det du sagt. ^^ Jag kanske har glömt någon aspekt? (Han har förresten börjat äta väldigt mycket nu, jag undrar om det är näring eller fett han behöver. Ska ge honom extra av båda tror jag…)