Gul med svarta ögon?
Hur vanligt är det att gula möss har svarta ögon? Alla andra gula möss jag haft har haft röda ögon eller rubin aldig svarta ögon.
Svartögd gul/röd är inte ovanligt. Rödögd gul/röd (Fawn) är betydligt mer ovanligt.
Gula/röda möss kan alltså både vara rödögda och svartögda. När de är svartögda betecknas de Gul eller Röd beroende på färgstyrkan. När de är rödögda betecknas de Fawn.

tack de e bra att veta.
jag har inte sett svart ögda innan bara röd ögda o haft flera.
men här i skåne de e väldigt få som har gul/röda/fawn
det är lätt att göra då anlaget är dominant 

de va en kyckling som hette gullefjun… 
Sen är det ju det här med vad vi kallar för "gul" …
Jag som inte är så gammal i musgemet, har en tendens att tänka mer i "egentlig färgskala" än mössens egna "människo-döpta" färger.
Röd, dominant yellow, A(y), kallas också för gul, eftersom det är den ursprungliga färgen som renavlats mörk, då den går hem på utställningar. Både röd och fawn ska vara så mörk som möjligt. Är de "gula" får de inga färgpoäng alls. Om de inte ställs ut som gula (ej standard-färg).
Hur en standard-mässigt gul mus ska se ut, det vet jag inte. Men det är skillnad på en röd/fawn och en gul mus, stor skillnad dessutom.
Nog "borde" det finnas svartögda gula, eftersom det finns svartögda röda. (Rödögd röd heter fawn)
Jag har en gul tjej, en riktigt riktigt gul. Störtsöt. Ska fota henne, har bara inte blivit av. Hon är dessutom så ljust gul att det knappast går att skilja från de vita tecken hon också har. Hon är bandad gul, satin, häftigt. Och ögonen, de är rubin (mörkt röda alltså, ej svarta). Långhårig är hon också
fast inte så väldans mycket, men hon är verkligen SÖT. Lucy heter hon.
Jag har haft två svartögda gula möss, de var verkligen gula. En var korthårig och en långhårig. Så fina =)

Ja min lillsnutt där i handen är ju klart inte gul så… jag undrade mest om det vanligast var att dom mörknar eller ljusnar med ålder… den har varit lika mörk som dom andra…
Och det skulle vara otroligt kul att se bilder på dom här gula.
Fotade min Lucy idag.
Det är som det brukar … så fort man ska "upp till bevis" så förändras saker och ting hux flux. Lucy som i min inre bild faktiskt är sol-ljus-gul (!) var förvillande "beige" idag… 

Faktiskt håller även hon på att mörkna och byta päls.
Hon är faktiskt mörkt rubin-ögd, fast det inte syns på mina foton.

Men så fin Lucy var - oavsett om hon nu är gul, beige eller… 

åh vad kul med bilder =)

# 10 - Jag har för mig att jag läst nånstans att möss faktiskt kan ha bruna ögon - alltså inte bara röda eller svarta. Finns det fler musögonfärger?
usch va fina de där röda å gula är…
har du inga hälsoprobs med dina amaira? små kullar, fetma el dyl?
#17 Jo, fetma. Några av ungarna "drar iväg" snabbt. Först är de störtsöta, sen är de stört-runda (läs "feta") innan de ens fyllt två månader. De bara växer och växer, mest runt magen.
De andra blir också runda, men mer "runda" så att säga. Dem klarar jag att hålla i schack med maten (tror jag i alla fall).
Jag har ju ännu inga "gamla möss" (har ju inte hållt på så länge) så jag kan inte svara ordentligt på vad som händer på längre sikt.

#18 trivselvikt heter det,,,, man mår bra o äter gott ;) fråga mössen så får du garanterat samma svar *ler*
haha… stört-kul
jag vill gärna ha gula möss men som inte blir feta…därför jag gör bleka argente varianter… så härligt med grädd-kräm-gult… 

amaira, Chaconne ser ut som en A^y/- b/b d/d mus :) b ger musen bruna ögon, som ser ut som mörkt röda i god ljus och foton (med 'flash').
(b^c, cordovan, som ger bra chocolate och svarta ögon)
Vad du kan Noddyn! Jo, det stämmer med hennes härstamninng.
Men jag tror inte att jag har d/* utan bara D/D. Chaconnes ögon har alltid (irl och på alla foton) sett svarta ut. Det är bara denna gång när jag förstorade som jag såg den bruna irisen.
b/* vet jag i alla fall att hon har. b^c känner jag inte alls till. Dvs jag har ju läst om den, men kan inte skilja den åt. Vet inte om vi har den så mycket i Sverige. Jag har en finskmus choklad-tan (och avkommor efter honom) med härligt mörk brun färg. Vet inte om han kanske har b^c.
Några till foton på Lucy. Hon är inte Sveriges vackraste mus - men definitivt Sveriges sötaste
(nu är jag subjektiv)

Hon har en härligt mjuk ljus glänsande persikofärg (och lite vittecknad). Satin långhår.
Mörkt rubinfärgade ögon. Hon bär på p/* och har c^e-genen samt A^y.

När hon föddes trodde jag länge att hon var svartögd vit satin. Sedan blev hon ljust, ljust gul. Så ljus att det faktiskt inte gick att se var de vita teckningarna började och slutade, de gick bara att ana.
Nu vid 6 veckor håller hon på att mörkna. Undrar hur hon ser ut när hon är "klar".
"Sånt här" tycker jag är så roligt och spännande. När det hela tiden bjuds på överraskningar. 
jooo, men nog fasiken är hon en av Sveriges vackraste möss…
vilka tävlingsfoton du kan göra med den där julgranspyntmusen… sen kan hon flytta hit… 
å vilken härlig ögonfärg…
ja, helt klart är dominant yellow o extreme diluted skojjiga varianter, om man vill klia sig i huvudet - speciellt om man blandar ihop dem som jag tror du gjort
Japp, blandat saligt
.
Nix, hon flyttar ingenstans, min lilla persika. Dessutom vill du inte ha henne
. Hon är visserligen en hon och snäll, men männen i hennes släkt är inte lika snälla.
(fast jag jobbar på temat)

# 23, se http://hiiret.fi/eng/breeding/varieties/chocolate.html :)
It's possible for 'red' mice to be yellow in colour even without d/d, as a good red pigmentation requires the mouse to have "intensifiers". Intensifiers are a group of modifiers, which work like umbrous determinants on sable mice, but affect the redness (or lack of thereof) of the pigment, not sootyness.
Jag kännre till den där utmärkta sidan sedan förut, Noddyn. Där läser jag och lär mig 

Ja där är man ofta o kikar *Ler*… och bara väntar på att den ska uppdateras ;)