Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1187 ggr
Grodan
0

Avla tecknade

Avlar du på tecknade möss?

Vilka teckningar avlar du på? Vilka hårlag och vilka färger har de?

Avlar du med något mål, exempelvis få fram Standardenlig Dutch?

Berätta gärna om din tecknade avel och visa upp dina söta tecknade möss!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[SarahOhrn]
0

Avlar inte på något än men tänkte åtminstone ta en kull på min bandade kille från Kent o Kerstin! :) Så småningom.. Dock har jag ingen bandad hona att ta det med.. Men vad händer om jag tar agouti banded hane med en agoutihona, kan jag få en del bandade då och en del helt agouti o nån kanske nån annan färg som dom har längre bak…

botvidn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här sv/evenhanen hadde jag tänkt ta kull efter (bara jag får tag i en matchande hona).

Den kommer oxå från Kent o Kerstin och har ett härligt temprament.

TantSelma
0

Någon gång i en nära framtid är vi intresserade av en bra korthårig svart hona med bra teckning, gärna bläs men svartfotad för avel(minst en kull). PM:a, maila eller ring  om du har någon du tycker att passar oss

minflock
0

Vem är "Kent o Kerstin" som alla har så fina möss ifrån?

Grodan
0

#4 de är ett par i tyresö som även är med här, Kent har nick kent och kerstin har nick KerstinL Skrattande

de är bägge medlemmar i SVEMUS och har startat sin uppfödning på möss med stamtavla! de satsar på att bli reggade uppfödare i SVEMUS

de finns just nu endast med i SVEMUS register över Övriga uppfödare

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

minflock
0

#5 Tack snälla! måste kolla med en gång! :)

Vattnadal
0

Jag föder egentligen upp tickade enfärgade möss. Fast jag är svag för snygga dutchar, och fina bandade. Därför har jag dutch och banded som sidoprojekt just nu. Sv¨rt att få riktigt snygga bandade, om man räknar med magen och att få stopparna på rätt ställe.

Fast dutch är etter värre. Har några som börjar närma sig nu. Dock är det svårt att hitta bra avelsmaterial.
Tecknat som är misslyckat är ju lätt. Men ska det vara korrekta teckningar, är det svårare…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Hur ska en bandad se ut enligt standard för o va så bra som möjligt, nån som vill förklara lite kort? :)

UlrikaD
0

Parar man bandat med bandat hos möss? När det gäller guldhamster så gör man det inte, det ger överbandade bebisar.

Faxlin
0

Mitt mål är att få krulliga bandade möss. Med perfekt krull som håller i sig i åldern och perfekta band. Jaja, man måste få drömma lite i alla fall. Sitter justnu och väntar på att det ska födas en speciell hona jag söker till en hane jag har. Allt för att försöka få fram exakt detjag vill ha om några år eller så :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattnadal
0
# 8 Saxat från svemus standard:
Banded

Ögon som hos motsvarande standardiserad färg. En mus av någon standardiserad färg, med ett vitt band runt kroppen som upptar en fjärdedel av kroppslängden, placerad på den tredje fjärdedelen av kroppslängden från huvudet, utom svansen; skärpa i skiljelinjerna skall vara mycket viktigt. Halva svansen (den yttre delen) samt halva baktassarna skall vara vita. Om vit teckning saknas på svansen eller på ena eller båda baktassarna skall detta bedömas som fel. Standard 1988: W F H Ansell. (btbt)

Black Banded, foto © Gerodean EllebyPoäng för Banded
40 Band
15 Färg
15 Kondition - inte fet, kort och glänsande päls.
5 Kroppsform och hållning
5 Storlek
5 Öron - form, storlek och placering.
5 Ögon - stora, runda och framträdande.
5 Nos - lång, inte snipig.
5 Svans - lång och jämn, inga knyckar.
---
100

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Aha ok. :) EN fjärdedel av kroppslängden då ska man inte räkna med huvudet alltsÅ?