Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3651 ggr
[SarahOhrn]
0

Bra eller dålig affär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det en bra eller dålig affär?

Terrarium L60H40D35.

Se bilden!

500 kr.

Kan man ha fler än 2 möss där i utan att det är djurplågeri?? :S

[SarahOhrn]
0

Om dom ska bo där några månader i alla fall tills jag hittar nåt större…? Sne kanske min ensamma hane kan bo där.

Mymlan
0

Enligt min kalkylator så får du ha 11 möss där i..

Så 2 st kan gladligen bo där..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[SarahOhrn]
0

#2 Jo jag vet men känns litet för mina 4 till och med. Men 11 är ju det man får ha lagligt, hur långt är det då humant ungefär? Hälften? 5-6 st? 8 st? :/ Jag vill inte att dom ska bo för trångt!

Mymlan
0

Jag har haft 6 tjejer i ett liknande terrarium, nu minskades invånarna med 2 då de är sålda.

Så här har jag haft det inrett:

Mymlan
0

.

Mymlan
0

.

Mymlan
0

Alla dessa blad hade de under natten knaprat av så det låg på botten istället..

[SarahOhrn]
0

Okej! :D Kanske ska köpa det då. Är lite nyfiken på om 500 kr är bra pris för det, ser ju fräscht ut i alla fall.

Mymlan
0

Vad som är bra eller dåligt pris siar jag ej om då jag inte vet vad de ligger på idag..

Stephanie
0

Ok pris för ett fint terrarium tycker jag. De brukar kunna vara väldigt dyra… Angående storleken, så är det alltid inredningen som avgör. Två djur som bor stort, men tråkigt, kan börja bråka av tristess. På samma sätt kan fler ofta bo tillsammans på en mindre yta, om de har mycket att göra och en rolig miljö.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[SarahOhrn]
0

#10 Okej! Då kanske jag ska satsa på detta då :) Och inreda det roligt så kan mina 4 tjejer bo där.

Just nu är ekonomin inte såå bra så det står mellan att köpa det här terrariumet eller ett akvarium på hornbach (112 eller 160 L).

Vad skulle ni göra? :D

Stephanie
0

Oj… det var svårt… Vad kostar akvarierna på Hornbach? 500kr de med? I så fall hade jag nog faktiskt valt akvariet tror jag. Känns som om de skulle vara lättare att inreda? Plus större.

[SarahOhrn]
0

#12 Ja, ett 112 L ligger på 395 och 160 L runt 500 tror jag. Dock vet jag inte alls vad det brukar va för mått på såna akvarium ungefär, har inget humm om hur stora dom är när det står i L :p

Det jag gillar med terrarium är att man kan öppna och komma framifrån mössen liksom. Men jag kanske köper akvarium nu om dom är större i måtten och försöker hitta ett bra kap på terrarium sen när jag kan köpa ett större o dyrare.

Om mössen gnager bort siiikonet på akvariumet kan man fixa detta på nåt sätt sen så man kan fylla det med vatten i framtiden? Om jag flyttar dom till terrarium så småningom tänkte jag fylla akvariet med vatten, vill nämligen testa på akvarielivet! ;) Börjar bli helt lyrisk över dessa underbara små liv när jag suttit på akvariefisk i fokus nu ;D

Grodan
0

Det är ett fint terrarium, men 500 kr är mycket - du kan hitta billigare!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[SarahOhrn]
0

#14 Okej. Han tänkte ta 700 o jag sänkte till 500. Här hittar jag inget billigare än så.. :( Inte gjort på flera månader. Men så tar folk tydligen hutlöst mycket här nere i väst också…. :/ Och finns inte så många..

Stephanie
0

#13 Haha, själv har jag ett 105l hemma, kan gå upp och mäta det när jag orkar Flört

[SarahOhrn]
0

#16 Hehe okej ;p Ja, jag åker o kikar imorgon. Bestämt mig för att satsa på ett akvarium! :)

Grodan
0

så småningom skall jag göra mig av med akvarium som är för små för mina rådisar, men just nu har jag inte råd… de kommer då att vara väldigt gratis

Stephanie
0

#18 Meeeeen groda. Se till att jag kan få skjuts då! Flört

[SarahOhrn]
0

Jag vill bo i  Stockholm! :( Heheh..

Vattnadal
0

Nej fy, massor av korkade människor överallt, bilar, hus och asfalt! Nej, tacka vet jag skogen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

Haha! ;p Men det är nära till allt som har med djuruppfödningar o sånt o göra verkar det som ;D Men jag föredrar också landet.. Fastän jag bor i lägenhet nu.. Hoppas hoppas hoppas vi kan flytta norrut o köpa hus nästa år!!! ><

[SarahOhrn]
0

Hittade billiga terrarium idag på hornbach. Säkert ingen superkvalitet, ser lite hemmabyggt ut och nästan helt i glas men köpte hellre terrarium än akvarium. Visst är det inte lika snyggt som det ovan med svart o så men det är lika stort nästan, skiljer 5 cm eller nåt på bredden och kostade endast 489 nytt eller va de nu va :)

Hittade även en hel del annat jag ska köpa till min herr-mus så småningom, endera ett likadant terrarium eller lite mindre, eller akvarium, 160 L kostade 499 tror jag och 112 L 359. Verkligen superbra! Man får det knappt billigare begagnat :)

Och sambon däremot föll för ett akvarium i en bänk för 9000 kr. Undra vem som är dyrast i drift av oss två.. ;p Jag sa "Jag ska köpa ett sånt för 359 o ha fiskar i sen" och han bara "jag ska ha det för 9000". Hah!

Här är en bild fast från baksidan så "dörrarna" syns inte. :)

[SarahOhrn]
0

Det är 60x40x35 tror jag. Eller 60x40x30 kanske de va.

[SarahOhrn]
0

Nu har dom flyttat in. Fick ett hörn med jord också, gissa om det va populärt! Där kommer dom ha att göra. Fast nu ligger det utspritt över halva terrariumet iofs, i färskmatskålen också. Men kul va de! Så det är bra om dom har o göra.

Dock är det inte klart ,ska ut o hämta in roliga saker från skogen imorgon :) Men detta får duga inatt.

En fråga bara , eller två, hur får man upp en vattenflaska i ett terrarium och hur städar man lättast ett terrarium? :p Har lagt tidningar i botten o hoppas jag får ha dom understa kvar så jag bara kan lyfta upp sen men om inte… :p Just nu får dom ha vattenskål men gillar inte det då det hamnar saker i vattnet hela tiden..

[SarahOhrn]
0

Dessutom hade dom stora dunaburar för 345 kr där på hornbach nu. Ska inhandlas den 25e! :) Skulle dock gärna tagit den biligare utan tillbehör då jag inte behöver dom.. :(

MP160
0

gah vilken superlust jag fick för att åka till hornbach nu … med pappas plånbok…. Guld i mun

Grodan
0

men shitt… här gick det undan! nåja sara, bara du o dina musar blir nöjda så

lyssna inte på elin, hon är rädd för stockholm

stockholm iss dä sjitt lixom!!!

stäffi, finns en "skabbig" glasburk här nu som du kan hämta… beskrev den i en annan tråd, tror jag… hm… mitt huvud har också blivit hackat… hehe

[SarahOhrn]
0

#27 Jag har alltid lust o åka dit med pappas plånbok! ;) Men tyvärr är jag "vuxen" o BÖR klara mig själv. Haha! Det sved lite i plånkan trots att det va billigt men vad gör man inte för dom små ;) Den 25e blir det en tur dit igen.. Men jag lär väl bli ruinerad då också innan jag köpt allt jag vill! :p

Grodan
0

kan man få se närbilder på öppningen med skjutlisten osv?

hårnbach värkar ser billisch ja

[SarahOhrn]
0

#28 Hehe :p Jo, jga la hellrep engar på ett lika stort nytt än ett begagnat för samma pris (20 kr mer t o m ;O). Tjejerna verkar riktigt nöjda!! :) Blir nog en duna och ett akvarium där den 25e ;p Inte för att jag behöver TVÅ burar till men, det kan alltid gå åt :p Bra o ha liksom!

Nej, jag gillar Stockholm, mer än Göteborg  t o m! :) Stockholm ÄR skiten om jag ska bo i lägenhet i stan. Ska jag bo i hus är det nog bra längre norrut faktiskt ;)

[SarahOhrn]
0

#30 Haha, ja det är billigt. Men det är väl ingen vidare kvalitet som sagt, silikonet är liksom dåligt lagt (det är mycket men det är utanför o så) och skjutlisten i hårdplast. Men mina möss gnager inte så mycket ås förhoppnigsvis får det hålla ett bra tag. Ska ta en bild på dörrarna. : )

MP160
0

"Inte för att jag behöver TVÅ burar till men" Haha, jo så tänkte jag också förut och nu har jag väl typ.. 3 burar som inte används.. Nej, 4! eller 5 med akvariet som visserligen är skabbigt men ändå..

Grodan
0

hårdplast… gräijt!

idag la jag ett terrarium ner och byggde en halv nätdörr… det är varken färdigt eller färdiginrett än… bara tästing lite sådär (obs! råttor!)

[SarahOhrn]
0

En bild här

[SarahOhrn]
0

#33 Jag får väl skylla på att jag har inga burar nu! Sålde min gallerbur precis, har en för liten gallerbur för en hamster typ, 3 samlalådor (som jag vill ha bort illa kvickt!) och nu det här terrariumet. Så kommer få en över sen om jag köper 2, det skadar inte ;)

[SarahOhrn]
0

#34 Gräjjt va! :p

Det blir bra för små rådisarna : )

MP160
0

#36 haha nä, okej då :)

[SarahOhrn]
0

En till

MP160
0

kan tänka mig vad mys om dom kissar på nätet där innanför, huvva :<

[SarahOhrn]
0

Haha jo men de går o städa bort för de är öppet under med en lucka : )

UlrikaD
0

Var är luftfiltren nånstans i det terrariet? I mitt har jag lufthål på översidan. Därifrån har jag hängt en vattenflaska med ögla på toppen. Där har jag även fäst min repstege.

Bifogar bild på hur det ser ut.

UlrikaD
0

En bild till.

[SarahOhrn]
0

Jo det finns ju luftfilter uppe men det är väldigt små hål.. :S

Grodan
0

#39 vilket konstigt… vad är det för galler/nät där?

UlrikaD
0

#44 Ståltråd är inte direkt tjockt heller. Du trär bara ståltråd genom öglan i flaskan och hänger genom gallret. Fixat.

[SarahOhrn]
0

#45 Det är luftfiltret som går in som en hylla inbygt typ och sen är det hål så man kan städa ur där också, utifrån.. Domt ycker om o ha den o springa p åiaf! :)

#46 Ska testa om det går, är nog på gränsen. :) Beror väl på hru tjock ståltråd.. Får leta någon i bra storlek..

[SarahOhrn]
0

Alltså, jag undrar, är det olagligt att ha en mushane i en dunabur som är 40x28x35? Det är ju det att den ska va minst 30 och r ju 28 bred.. :S Men när den är större annars är det okej då elller fortfarande olagligt?

[SarahOhrn]
0

Jag vet ju att enligt beräkning får ja gha typ 6.5 mus där men tänker mer lagligt o humant

Stephanie
0

#48 Fast kortaste sidan ska ju vara minst 20cm, så det är lugnt Glad

[SarahOhrn]
0

Jahaa, herregud, hur många burar har inte jag struntat i o köpa för den är 28 cm ;O Det va ju bra att man lärde sig nu då, bättre sent än aldrig! ;p Då är det ju okej då.. Bättre o köpa en begagnad duna billigt när man hittar en slipper jag köpa TVÅ helt nya :D

Stephanie
0

#51 Tur att jag sa det nu då! Flört

[SarahOhrn]
0

#52 Verkligen! :p

Vattnadal
0

När du räknar ut måttet på en bur och kan ha fem möss där, har du det lagliga måttet. För den yta en mus får ha, är lagligt för 5.

Sen måste kortaste sidan vara 20 och lägsta höjden 20 cm.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SarahOhrn]
0

#54 Aha okej :) Trodde de va minst 30 men då är det ju lugnt med en 40 x 28 x 35 för en mus.